Det Okända


En rolig utmaning, som drar nytta av alla retrokunnigas kunskaper kommer från bloggaren
Saax på den öppna facebookgruppen The Retroblog network: Visa 1-3 saker som ni köpt på loppis
som ni inte har en aning om vad det är eller vem som gjort.
Okay, här har ni tre från mig. Den första är en sak i härlig maffig mörkgul plast.
Storlek: Ungefär så att en koksonöt skulle få plats.


Märkt är den, med "Ravelli Holland Design". Men vad ÄR detta?
Vad har man den till? Ampel? Och pratar vi 70-tal eller 80-tal?


Bokstöden är ett par favoritfynd. Jag gav 15 kr/styck,
visade dem i det här inlägget. Jag skulle vilja veta hur gamla de är.
De är fyllda med fin sand, om det kan vara en ledtråd.
Och vilket kan ursprungslandet vara? Damerna känns inte svenska?
Enda ledtråden här är siffrorna 806 på ena sidan av stöden.



Till sist en lätt, för er som kan. Är det Reijmyregrejer jag har här? Skålarna är liksom "kullriga",
och jag hittade en till häromveckan, den är ljusbrun/champagnefärgad. Reijmyre? Eller Lindshammar?
 
1 precis en sån:

skriven

Den gula saken tror jag är ett hängande fågelbord!? =)

Damerna gissar jag att de är holländska.

Det röda tulpanglaset tror jag är Reijmyre, skålarna ??

2 Catha:

skriven

Hej!

Vi har ett helt set sådana skålar. Både ett stort uppläggningsfat, två stora salladsskålar och sex små i brun/champangefärg, men vi har också två små röda. De är saker som "gått i arv" och det ska bli superspännande att se om de har en historia.



// Catha

3 yvonne:

skriven

Tror också att den gula är ett "fågelbord"

4 form55:

skriven

Det röda glaset är från Reijmyre, och modellen heter Tosca.

5 Linda:

skriven

Jättekul utmaning, ska också plocka ihop tre okända. :)

Den gula gillar jag också ska hängas ut med lite fågelmat i.

Och skålarna - vilka barndomsminnen! De här hade vi när jag var liten i den ljusbruna färgen och i buteljgrönt. Har för mig att de är från Ikea faktiskt... Ska fråga mamma. :)

6 Clinen:

skriven

Den gula saken är kanske till för att ha ett värmeljus i sig? =)

7 Benny:

skriven

Jag vet den första gula grejen, den är formgiven av Jaap Ravelli, holländsk formgivare. Jag tror också det är ett fågelbord :-)

Figurerna gissar jag på Tyskland, möjligen...

Det röda glaset är Reijmyre som JJ säger, de röda skålarna tror jag är franska, kommer inte ihåg företagsnamnet, möjligen Arcoroc, eller Vereco.

8 Larsson:

skriven

Den gula prylen är att mata fåglar i...

9 [email protected]:

skriven

De röda skålarna påminner om en större röd skål som man fick om man ordnade ett Tupperwareparty på 1980-talet.

10 Anna:

skriven

Vi har en sån skål fast grön. Den har Mattias hittat i soprummet på sitt jobb. Vi åt 10-dagarssallad ur den idag :) Har sett den någonstans på internet (eller var det loppis?) och då stod det tillverkare men jag kommer inte ihåg, vet bara att jag blev förvånad. Min kusin har/hade en grön skål och assietter på Graninge bruk antik.

11 RetroLove:

skriven

Jag tror det är en hängande boll för torkade eterneller att ha i fönstret. Jag hade liknande med torkade blommor i fast i glas som hängde i mitt flickrumsfönster på 70-talet :)

12 Eli:

skriven

Alla: Tack för förslag, idéer och fakta! Vasen är alltså Reijmyre, Tosca. Tack, form55! Och den gula en sak att lägga fågelmat i. Det kommer jag INTE att göra. Jag vill inte se den solblekt och full av fågelskit :-)

13 Allt det gamla goda:

skriven

får jag frångå ämnet? jag gillar verkligen den ljusgröna ekeby-krukan som syns i bakgrunden på sista bilden, har den i vitt. :)

14 Karlavagnen:

skriven

Jaap Ravelli gjorde liknande blomsterkrukor (hängande) i keramik,så sätt en hängväxt i den!

15 Anna:

skriven

Om det är någon som vet något om de röda skålarna längst ner så vore det oerhört intressant. Jag har en serie i brunt innehållande flata & djupa tallrikar, assietter, glas, kaffekoppar och fat, små skålar, stora skålar och ett stort uppläggningsfat. Vad jag har sett finns serien även i grönt, rött och vitt/genomskinligt.

Mamma har berättat att de gick att köpa på epa, möjligtvis tempo, i början på 70-talet.

Jag har länge sökt namn och tillverkning men inte hittat något. Jag vill så gärna veta vad glasserien heter som jag samlar på.

Kommentera här: