Edmund/Edmünd - denna gåta


En av 1950-60-talets stora designgåtor är vem som gjorde "Edmundborden". Jag äger själv ett,
och har gjort ett inlägg om året, ungefär, när det dykt upp fler Edmundbord i min mejl. För det är
på Femtiotalsjakten alla hamnar som googlar "Edmund" och "bord". Nu senast Emma, som äger
bordet på bilden. Hon skriver så här i sitt mejl:


"Hittade bordet på en loppis på Vaksala torg i Uppsala för många
år sedan. Har dock inte heller någon aning om vem Edmund/Edmünd var."
Nej, det verkar det inte finnas någon som har.
Men jag har kommit på ännu ett spår som jag ska utforska.
To be continued...

Ett inlägg med alla Edmundbord som jag plåtat/fått in i mejlen
hittills hittar du här.
 
1 monamie ny blogg!:

skriven

har tyvärr inte heller ngn kunskap om det. Men vilket vackert bord!

2 Kristian:

skriven

Mitt tips är att han är dansk.

3 form55:

skriven

Du har inte visat det bordet som jag såg och skickade bilder på eller?

4 eli:

skriven

Monamie: Edmundborden är vackra!

Kristian: Har kollat det spåret med två danska antikmänniskor, varab en lagt ut frågan på sitt forum. De säger nej, inte dansk.

form55: Nej, glömt det! Ska uppdatera det här inlägget med den ikväll! Tack för att du påminde.

5 Kristian:

skriven

Har för mig att jag såg ett Edmund-bord på Lauritz men jag har haft fel förr...många gånger.

6 Skaffaren:

skriven

Edmundbord på auktion i Halland.

http://www.auction2000.se/auk/w.MegaPic?inC=HEB&inA=20111005_0933&inO=109

Kommentera här: