Jakten på Helmer (gästinlägg: Webrik)


Efter Femtiotalsjaktens senaste inlägg om Helmer Ringströms dekorer och jakten på fler,
kommer här några bilder på min samling. Har tömt köksskåp, porslinsskåp och jagat på vinden för att
fylla matsalsbordet. Från vänster i framkant av bilden:  "Kryss", "Safari", "Campanula", "Dorothy"
& grön "Ruter".


Det finns mycket fint Upsala Ekeby Gefleporslin och när jag köper något nytt
så tänker jag inte så mycket på vem som står bakom dekoren. Gillar mycket av det
som Berit Ternell och Helmer står bakom. Samlingen är aningens spretig, men är porslinet
i bra skick och prisvärt får det följa med hem från loppis eller secondhand-affären.
Här "Hjärter", som används som finporslin, "Ring" och kaffekopp "Majlis".


När jag fick frågan att plåta min "Helmer-samling" så fick jag tänka till och kolla upp vissa dekorer
i Gefle-porslinsboken (som dock inte är heltäckande). Längst fram i bilden "Spinett", både de normala
svartgula + två tefat med blå dekor. Någon som har de blå "Spinett"-tekopparna? =)
Övriga dekorer på bilden: "Grön flox", blå "Tulpan",  gul "Delfi", gul "Safari",  blå "Majlis", "Aurora",
"Zarah" (assietter och mattallrikar), röd "Trio" (kopp), grön "Trio" (assietter).


"Zarah"-kopparna, ett nyförvärv, hade jag tidigare inte koll på att Helmer
stod bakom.


Grön "Flox".


Överst, "Tina" som man ofta brukar se med brun eller gul bård, men här är en mer stilren variant
utan bård. "Atos" till vänster (blå/svart) används flitigt som vardagsporslin och de gröna "Fix".
Övriga dekorer på bilden: "Teve",  "Mexico", "Boj", "Delfi", "Sparta",  "Majlis" och "Spinett".


Tre färger "Fix", trevliga efterrättskålar.

/Webrik

1 Clinen:

skriven

Underbara! =) (p.s har uppdaterat bloggen idag!)

2 agata:

skriven

Holy smoke! Är du ägare till de åtråvärda Zarahkopparna! Har ärvt och samlat på matporslinet de senaste 20 åren, men bara en gång har jag sett kopparna på en Traderaauktion - och aldrig i verkliga livet!



Vill du någon gång sälja dem så har du en spekulant här!! ;-)



I övrigt är jag mycket imponerad över din fina porslinssamling! Imponerad och lite avundsjuk!

3 Linda:

skriven

Åh, wow! Vilken härlig samling! Blir så effektfullt när man ser alla olika delar och dekorer tillsammans.

4 Monamie:

skriven

Underbar samling! Äger en enda tallrik i samlingen, en rosa hjärter :-) tack för vi fick titta!

5 Lotta Åstrand:

skriven

Jäsiken!

Klart avundsjuk!

Inte vackert men sant.

Lotta Daisy

6 Christin:

skriven

Åh vilken fin samling !

På loppisarna runt mej finns nästan aldrig något fint porslin så jag drömmer vidare.

7 Ella:

skriven

Imponerande samling måste jag säga! :)

8 Benny:

skriven

Kul att se alla fina saker, en hel del roliga grejer :)

9 Webrik:

skriven

Tack för kommentarer =)

Christin: Det är bara att jaga vidare =) Rätt som det är står det fint porslin framför ögonen och plusen går upp ;)

Agata: Själv har jag bara letat porslin i 3-4-5 år. Det är sista 3 åren det gått över styr ;) Eventuellt kan några koppar vara till salu. Jag drar ett mail till dig.

Benny: Delfi gul kaffekopp, är det något för dig, eller har du? =)

10 Erica/DeBeer:

skriven

Imponerande :-) Ödmjuk porslinsfrände lyfter på hatten!



DeBeer/Erica

11 Sandra:

skriven

Herrejesus va porslin! Och lika fina allihopa! :D

12 Kristina:

skriven

Jag har ärvt några desserttallrikar FIX o ha letat efter fler .... Har du några för mycket...? Vilken färg som helst el blandat!

Svar: Hej! Tyvärr, har bara några som ingår i min samling.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: