Tredje tobaksburken - ni vet vad det betyder...


Har inte rökt en cig sedan i oktober. Men är svårt begiven på tobaksburkar från 1950-60-talen.
Med dagens loppisinköp har jag tre, vilket betyder att jag gått över gränsen och börjat samla.
Jag identifierar burken hos Grödinge Antik & design: Den är av Mari Simmulsen, Upsala-Ekeby
för Turitz & Co (Epa-varuhusen). 100 pix. Ett mininagg.


Fatet är naggat men lyste så glatt mot mig. Och det var "loppisskylt vid vägen-
säsongspremiär" för mig i dag. Tre skyltar mellan Rimbo och Sigtuna. Näst bästa vårtecknet,
efter tussilago Glädjeyran över att se loppisskyltar igen fick mig att pynta upp 25 pix för fatet,
som är märkt under med Gustavsbergs studiohand i rött samt med ett kort streck.
Torde betyda att det är Stig Lindbergs design? Känner igen motivet/stilen men tycker bara
att fatet är litet klumpigt målat och inte med Stickans elegans.
Någon som vet?
1 Ann-Charlotte:

skriven

Du har hittat ett mycket sundare sätt att missbruka tobak på. Det gratulerar jag dig till, hoppas du hittar fler burkar.

2 Lampedusa:

skriven

En sådan tobaksburk hittade jag också på loppis. Min saknar korklocket men saknar också nagg. Jag använder den att ha pennor i – det tycker jag den är perfekt för. Texten "Tobak" har jag vänt in mot väggen.

3 Kristina:

skriven

Jojo en samling är sundare än rökning. Själv blev jag en såndan fruktad fascistoid icke rökare som härjar som svavelosande fradgande galning om det fördärvliga med att skänka sina pengar till skoningslösa tobaksbolag som besprutar sina fält med gu' vet vad och använder sig av barnarbete och dessutom orsakar ohälsa. Bravo för dig!!!

4 Elï:

skriven

Ann-Charlotte: Tack.

Lampedusa: Fast det är ju texten som är det snygga. Det där happy 60-tals(?)-snirkliga.

Kristina: Nä, sådan är inte jag :-) Minns hur jag avskydde sådant när jag var rökare. Tilläggas ska också att jag tillhör dem som kan röka några festcigg en gång i halvåret utan att åka dit igen. Det är jag tacksam för, det är en svårlämnad last och om jag visste att jag aldrig fick röka igen skulle det vara svårare att låta bli. ELler så blev jag en fruktad fascistoidnperson :-)

5 Emma:

skriven

Va på auktion idag och fick med mig en såndär fräsig apa med trumma och sånt. Vet du nått om dom kanske? :D Drt va orginalförpackning och den funkar! :D Finns bild på bloggen om du inte vet va jag menar för nån. :)

6 Björn:

skriven

Tänkte på ditt fat där: Det Ser ut att vara ett fajansfat med dekor målad av Helinä Pitkänen. Om du tittar på baksidan borde du se en signatur i form av en blomma. Stif Lindberg har "beställt" fatet men inte haft någon del i själva designen. Denna beställning ser du också på undersidan, bör finnas en kort inskription som börjar med ett F följt av en siffra. F står för fajans och siffran bestämmer hur mycket färg som ska finnas i dekoren.

Svar: Tack! Ska kolla!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: