Auktionen i grannbyn del II

Auktionen i grannbyn i lördags hade allt. Antikviteter och fyndlådor, sol och varmkorv,
bra auktionsutropare. Gamla liar har jag själv efter morfar, men det platsbyggda köksskåpet
som stått i 1700-talstorpet på gården där auktionen hölls kände jag förstås ett sug efter.
Snyggt!
 
Torpet.
 
En del visste man skulle gå dyrt. Vettar bjuder folk som galna på. Mellan 500 och 1 000
(eller om det till och med var över tusenlappen) gick de för här. Den gustavianska soffan
var en mycket vacker ruin. Skulle ta en vinter att renovera, konstaterade min väninna och jag.
Jag minns faktiskt inte vad den gick för.
 
"Linnés spegel" var det stora numret. Klubbades sist,
för drygt 20 papp. Hade hängt på Carl von Linnés Sävja
och så fin att den var belagd med exportförbud.
 
Det lilla söta skåpet gick för drygt 1 500. Billigt, i jämförelse med Linnés spegel och en
del möbler som klubbades för över 10 000 kronor. Men hörnet med finantikviteter var bara en
grand finale, det mesta på auktionen var enklare grejer och gick lågt.
 
Någon fick med sig en hoper Gustavsbergburkar för några hundralappar.
 
En antikhandlare kommer att ta mer än de 30 kronor styck hon budade hem
de nio Emma-kopparna för.
 
Min kompis har nu en vacker oljemålning i hallen, 100 pix. Själv råkade jag
köpa den geometriska saken. Begåvad lågstadienivå, upptäckte jag
efter att ha skrikit 20 kronor, fått den och sett den på nära håll.
 
"Fyndlådorna" gick mot slutet två, tre stycken för 20 pix.
När auktionen var slut hade vi ett helt bord med lådor. Två tredjedelar
av innehållet lämnade vi kvar (det hade ni också gjort).
Väl hemma åkte ytterligare en del - kvar blev detta:
 
Bytet! Den ljusblå Elmevasen i perfekt skick har etiketten kvar. Upsala-Ekeby-vasen
är en Ingrid Atterberg (kundserie för Åhlén & Holm, källa: bloggen Upsala Ekeby)
med både litet nagg och krackelyr - men väldigt trevlig ändå. Fatet, Rörstrands "Rando",
med ett par obetydliga missfärgningar, gjorde debut som salladsskål i kväll och är redan
en favorit.
 
Bregers ishink/mattermos saknar nät, men det klarar
man sig utan. Och en sticka att spetsa räkningar på med orange
fot - det vill väl alla ha en?
 
Svanen känns litet antik med sin breda näbb?
 
Vad står det under?
 
En vas med - lamor? Schäfrar? Litet Erik Höglund, litet tjeckisk.
Vet någon vad det är?
  
En tung liten bordständare, med gravyr "Englesson". Har mejlat
möbelföretaget med samma namn och frågat om de vet något
om den.
 

"Följesedel". De andra två: "Vit drottning" och "King Edward". Stämplar från ett företag
som sålde potatis, uppenbarligen.
 
Hållaren för läskpapper pryds av en isbjörn.
 
Sist, och charmigast av alltihop. Ett antikt fiskespö. Visst är det vackert?
Tänk vad man kan få med sig hem från en auktion....
 
PS. I förra inlägget visade jag det stora Fyndet. Två OPE-fåtöljer formgivna
av Ingemar Thillmark.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Emma:

skriven

Härligt reportage och väl budat :)

Svar: Tack!
Eli

2 Cicci Feinstein - Fotograf:

skriven

Jag instämmer med Emma, härligt! Väcker auktionssug... Jag hade aldrig hört talas om vettar innan och fick googla...

Svar: Aha. Jo, det är ett hett samlarobjekt. Finns såklart nyproducerade shabby chic också...
Eli

3 Lybtar:

skriven

Blandlådorna är oftast det bästa på auktionen. I bland är det dock så illa att det bara är en sak man vill åt i lådan.
Jag gjorde just ett inlägg om att Pyro tappat i värde.
Var det många som ville ha dem?

Svar: Nej, jag tror att det var två, max tre. Och om jag inte minns fel gick rubbet för någonstans runt 300 spänn.
Eli

4 Fröken Fynd:

skriven

Skulle så gärna på auktion igen! Har bara varit på en semi-seriös men det var kanonkul!

Svar: Ja, det är verkligen ett heldagsnöje. Kolla folk, gissa vad saker ska gå för, bjuda...
Eli

5 Tusse:

skriven

Jaha, och medan Eli har varit i grannbyn har Tusse bloggat om Linköping (apropå Lanemo konditori härom dagen...)

6 Allt det gamla goda:

skriven

jag gillade den geometriska saken! jag citerar dig "busvass"!

7 Sanktolof:

skriven

Vilket trevligt auktionsreportage. Spegeln var fin fast än att det är osannoligt att den tillhört Linné, då han gick bort 1778. Men att den kan ha hängt på Sävja har jag ingen åsikt om.

Svar: Aha. De hade någon utläggning om att mästaren som gjort spegeln levt mellan de och de åren, och Linné bott på Sävja då och då. Jag lyssnade bara med ett halvt öra. Hade ju mina OPE-fåtöljer att vara glad över :-)
Eli

8 Christin:

skriven

Jag gör ett nytt försök att kommentera, senaste dagarna har dom flesta kommentarer på olika bloggar försvunnit när jag skickat dom.
Det ser så mysigt ut på en auktion ute på landet och både du och handlarna gjorde många fina fynd.

Kommentera här: