Och i Höganäs satt det bra med ett par retrobutiker

Efter besöket på bilkyrkogården på Kyrkö mosse rullade vår bilsemester på genom Blekinge
och Skåne. I Höganäs låg butiken Retro. Vi fick en bra känsla direkt, av ett par vackra
"Jetson" i fönstret.
 
"Retro" hade en del roliga saker. Den här hyllan med spegeln är sannerligen
inte svensk? Och var ska den vara, i ett badrum?
 
Aha. Där bakom stod en tillhörande bänk med telefonhylla (?). Hallmöbeln hade Retros
Handlare köpt av en person som köpt den i London och där fått veta att den är amerikansk.
 
Den där lampan överst på hyllan önskade jag att vi hade haft en bra plats för.
 
Dagbädden är en Ikea "Pixbo" från 1968. Såld-lappen gjorde mig knappast förvånad.
 
"Ja, det finns mycket fint här, men det vi behöver är ju ett nytt köksbord", sa jag till H.
Som pekade på det här. Ja. Perfekt. Så fick det bli!
 
 Nytt köksbord, en trevlig pratstund med handlaren - och den bästa korv med mos
vi ätit på mången dag (från en vagn på ett torg en bit från retrobutiken).
Vi lämnade Höganäs centrum på gott humör.
 
... och bromsade in först en bit ut på landet, vid skylten Skolhuset. Det lät bekant. Och det visade
sig vara samma Skolhuset som man rätt ofta kan hamna på om man googlar porslin.
Butiken är- förstås - inrymd i ett gammalt skolhus.
 
Bara en av många vackra lampor.
 
Vi vandrade runt och såg hela tiden nya saker. Min blick fastnade vid en ovanlig vas...
 
Udda.
 
... och med en stämpel jag aldrig sett förut.
Italienska Richard Ginori.
 
Sådana där glaskulor skulle man kunna börja samla på.
 
En kul lampa, och en kul katt. Men den katten hade svår konkurrens om vår uppmärksamhet...
 
Ser ni?
 
"Här är jag!" Kattungen for omkring
i och utanför butiken och var så söt
som bara kattungar kan vara.
 
Men katterna fick stanna kvar. Istället hittade vi en golvvas från Flygsfors som vi båda
blev förtjusta i. Tyvärr finns den tydligen i ytterligare ett antal färger - livsfarligt.
Bordet blev ett lyft för köket. Skaraskåpet som vi köpte i Kivik ska snart upp bredvid spisen.
Den lilla mintgröna blomkrukan matchar köksskåpen.
Bra köp, alltihop.

 
 
1 precis en sån:

skriven

Härliga bilder och härliga köp! Visst finns det många härliga loppisar i Skåne!?
När jag såg spegeln och hyllan så tänkte jag direkt att de måste ha suttit som inredning hos en frisör.

Svar: Det är nog en mer korrekt gissning än hallmöbel. Även när man tar hänsyn till amerikansk estetik :-)
Eli

2 Clinen:

skriven

Härliga fynd! Var i Höganäs för ett tag sedan på hamnfest och cruising men hade ingen möjlighet till ett besök i butiken. Kul att se lite bilder därifrån. =)

Svar: Nästa gång! Det var verkligen en trevlig butik.
Eli

3 Tusse:

skriven

Skaraskåpet är således en "redahylla" tillverkad i Bert Karlssons hemstad?

Svar: Fast Bert var nog bara koltbarn då.
Eli

4 pärlbesatt:

skriven

Oh så fint. Visst går det bra om jag lånar bilden på pissungen bredvid stolen, om jag anger var den kom ifrån? Det är ju inte ofta man träffar på två av sina favoritsaker på en och samma bild, tänkte jag. Vilken trevlig sommar du tycks ha, prylmässigt i alla fall. Grattis!

Svar: Klart du får använda bilden, sorry, glömde svara igår.
Eli

5 olivia:

skriven

du missade servisen på köksbordet !!!!!

Svar: Nejdå, men den var fin!
Eli

6 Linda:

skriven

Höganäs var verkar bättre än jag trott! Och kul att ni besökt Skolhuset, har också trillat in på deras hemsida många gånger och tänkt att det vore kul att åka dit någon gång.
Fina köp gjorde ni också, den stora vasen är jätteläcker!

Svar: Ja, det var en bra "köpdag".
Eli

7 pärlbesatt:

skriven

Hittade det här, som jag tänkte nån av dina läsare kanske skulle vilja ha?

http://www.blocket.se/stockholm/Koksskap_50_tal_retro_42013525.htm?ca=11&w=3

Svar: Åh, vad fint (om man målar om det)!
Eli

8 prylodesign:

skriven

Vilken härlig resa ni verkar ha gjort och vad mycket fint du visat och delat med dig av. Tack!

Svar: Ja, det var en toppenresa. Och bloggen blir i efterhand som en dagbok som man kan gå tillbaka till och minnas.
Eli

9 Mylla:

skriven

borde nog inte tala om att ett sånt köksbord hade farmor, det står nu hos mina föräldrar... vitmålat! (ja, jag har åsikter om det)

10 pärlbesatt:

skriven

1. Jag la upp lillpissen och spaghettistolsbilden på FB, med ett tack till dig. Så tack!

2. Ja, gult är nästan bara fint när det är typ solblekt gul, som skålen/vasen jag ska köpa loss, när du hinner. I alla fall på femtiotalssaker. :) Hade själv solgula luckor i mitt fantastiska kök med lutande skjutskåp, innan jag fick dem ommålat till lite dassigt himmelsblå.

Kommentera här: