Till salu: Drömhus från 1958 - i originalskick

Till salu just nu, i Linköping: Ett unikt hus, orört sedan det byggdes 1958. Det ser inte så
mycket ut för världen utifrån - även om det lilla garaget är väldigt rart. Men vänta bara...
 
Vi börjar med köket. Ljust, och så många skåp så att det skulle räcka även till den mest
servissamlande retropersonen. Köket har en sådan där trivsam separat matplats,
typisk för tiden. Och ingen har rivit ut och gjort en öppen planlösning. Tack.
 
Badrummet. Se mig i ögonen och säg att du inte alls drömmer om en sådan här elegant
50-talsdröm i svagt mintgrönt.
 
Ett av fyra sovrum. Bokhyllorna! Det lilla elementet. Ljuset! Och Viola Gråstens
filt "Snark" som matchar gardinen. Detta vackra hus har haft samma ägare
sedan det uppfördes. Och nu kommer det som verkligen gör huset unikt...
 
En egen gymnastiksal - med öppen spis. Ägaren drev balettskola här fram till 1985.
De små gymnasterna kunde efter alla pliéer svalka sig med ett bad...
 
... den 1,90 meter djupa bassängen. Och det kommer någon lycklig köpare också att kunna.
Missa inte resten av huset, se den Bruno Mathsson-inspirerade arkitekturen och fler vackra rum.
Bilderna hittar du hos Svensk Fastighetsförmedling som säljer huset på Fjärilsvägen 15 i Åleryd, Linköping.
Priset? 2 575 000 SEK/bud. Som en två på Söder, Sthlm, ungefär...
(Samtliga bilder i inlägget: Svensk Fastighetsförmedling)
 
 
1 Emma:

skriven

Fantastiskt! Hoppas nu att köparen bevarar husets charm och inte förvandlar det till ett Miohem...

Svar: Ja, man vill inte ens tänka tanken.
Eli

2 Tusse:

skriven

Ja - det är samma hus som Tusse skrev om under rubriken "Skrytbilen" (ÖC 960511). När jag tittar på bilderna ser jag hur lite som har förändrats på 16 år. Kanske dags att göra om till ett miohem?

Svar: Haha. Ja, du verkar ju vara en Mioperson? Vad handlade kåseriet om, stod det en Renault 4L utanför huset?
Eli

3 Benny:

skriven

Underbart, hade jag pengar skulle jag ha köpt det direkt och bevarat det, även om jag inte bor i Linköping :-)

4 Maria:

skriven

Men åhhh vilket drömhus :) Är själv lycklig ägare till ett hus byggt 1955 och där allt är orört sedan 1955, njuter varje dag :)

5 Jessica:

skriven

Heeelt fantastiskt! Man kanske skulle flytta tillbaka till Linköping trots allt. :-)

6 Tusse:

skriven

Svar till ovanstående:
Ja det gjorde det, och i artikeln nämnde jag den mest namnkunnige 4L-ägaren vid denna tid, nämligen greve Rutger von Essen.

7 Clinen:

skriven

Köper man det huset vill man ju behålla inredningen också! ;P

Svar: >Yep, en stor del av den.
Eli

8 Jenny på La mômes Old fashioned:

skriven

Wow! ..Men det ser nästan lite väl konserverat ut, som i en skruvad skräckfilm, speciellt bassängen med ringarna över ;)

Svar: :-)
Eli

9 Little Miss Splendid:

skriven

Superläckert! Älskar gamla funkishus, och detta var ju något alledels speciellt :)

10 Maria på tid och rum i Årsta:

skriven

OH MY!!!

11 Ann-Charlotte:

skriven

Helt underbart, själv bor jag ju bara ett par mil därifrån, kanske skulle man slå till... Maken som arbetar i Linköping på en skola alldeles i närheten av där huset ligger skulle iallafall få nära till jobbet :)
Tanken är lockande... Make till hus har jag nog aldrig sett.

Svar: Slå till!
Eli

12 Cinna:

skriven

Wowwwwwwwwwwwww, helt otroligt häftigt! Med Stockholmsått mätt ett skambud...

13 Linda:

skriven

ÅÅh... och åååh! Och ååhh...!! Det där badrummet kommer jag drömma om länge!

14 Gila:

skriven

Häftigt men bassängen med ringarna kändes läskiga...

15 Sara:

skriven

Fantastiskt!
Detta har också stått orört sedan byggåret:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-trelleborg-trelleborgs-kommun-vastra-vallgatan-22-3773333

16 Maria:

skriven

Helt otroligt!

17 Sak:

skriven

*tjuuuuut* Det här är bara för fint!! Varför, åh varför, vill jag inte flytta till Linköping?!

18 David:

skriven

Wow, vilket fin hus! Tyvärr var jag aldeles för sent att se bilderna hos mäklaren, men det ser fantastiska ut.

19 JoHannaH:

skriven

Här drömmer vi också om ett orört hus från första halvan av 1900-talet. Vi har alldeles precis mellanlandat i ett hus från 63 där jag blev förälskad i badrummet (som visade sig vara i extremt stort behov av renovering pga fukt tyvärr). I delar av huset sitter orginaltapeter som jag bara älskar. Ibland önskar jag att jag kunde plocka med mig delar till det som sen blir "drömkåken".

20 Ullrika:

skriven

Vilket hus!! Blev nyfiken på huset i länken här ovanför också och blev om möjligt ännu mer betagen... fast där var inte såå mycket original kvar i det huset iofs. Men...!? Var det marmorgolv på ovanvåningen? Ujuj sicka underbara fastigheter det finns, för de som har råd ;)

21 Nicke Bremer:

skriven

Vi (jag och min hustru Lotta) var på visningen bara för att få se huset. Vi bor alldeles nära i ett radhus också från 1958. Jag har pratat med nya ägarna och det verkar som man tar det väldigt försiktigt med huset.

Den här byggnaden var verkligen unik. Just den ganska lilla ytterytan och det otroliga innerutrymmet. Mycket konst på väggarna som förstärkte funkiskänslan. Ett hus utöver det vanliga.

22 Susanne:

skriven

Jag gick på ballettlektioner här ca. 1962-63. Jag minns trappan upp, salen och bassängen. Vi bodde på Abborrvägen.

Kommentera här: