Årets 5 finaste fynd

Det går inte längre att göra fynd på loppisar, hävdades det sommaren 2012 i en DN-krönika.
Vi loppisfantaster bara log. Den som har kunskap och passion kommer alltid att göra fynd.
Flickan med resväskan (Huvudsta loppis, 120 kronor) faller in under passionskategorin.
Var annars än på loppisar eller auktion hittar man ett föremål med så mycket känsla och fina
detaljer för dryga hundralappen? Nej, hon är inget "finföremål" - men hon är fin. 
 

Här har vi ett av årets finfynd. Två OPE-fåtöljer av Ingemar Thillmark i teak och förmodligen
buffelskinn. Jag ropade in paret för 460 kronor på auktion i grannbyn. De ger karaktär
åt sovrummet på landet nu. I inlägget från i somras ser ni detaljbilder.
 

De bästa loppisfynden är för mig saker som gör mig glad,
och som genast tar plats i vårt hem som om de alltid bott där.
Paraplystället från 1962 hittade jag på den årilga antikloppisen
på Knektplatsen i Rättvik. Nu står det i vår hall och håller
ordning på paraplyerna. Det är värt varje krona av de 250 som jag gav.
 

Fynd kan också vara något som inte alla andra har. "Skaraskåpet", Skaraplasts svar på
det femtio gånger vanligare "Redaskåpet,"  fanns i en antikbutik på Österlen. Runt 500 kronor
har jag för mig att det kostade.
 
Till sist, det fynd som gjorde mig gladast 2013.
Taisto Kaasinens pelikan, Upsala-Ekeby, hade
jäg sneglat på många gånger i antikbutiker och på mässor.
Med prislappar på flera tusen kronor fick det dock stanna
vid sneglande. Men så en dag i juni...
 
... när den plötsligt stod där på Huvudsta loppis
( för övrigt ett av mina bästa fyndställen detta år)
förstod jag att pelikanen skulle bli min.
På prislappen läste jag 150 kronor.
Jag fick nästan andnöd. Höll krampaktigt (se bilden)
i keramikfågeln ifall någon skulle försöka ta den ifrån mig.
Och log precis så här fånigt resten av den dagen...
 
PS. Nästa "Årets"-lista innehåller bland annat
"Årets Blogg" och "Årets Avslöjande".
Stay tuned...
  
 

 

1 Allt det gamla goda:

skriven

så mycket fint. mot 2013 och fler fynd! jag väntar med spänning på nästa inlägg. god jul till dig eli, jag hoppas du har det fint! tack för det fina julkortet!

Svar: God jul! Tack för kommentar, jag ska erkänna att jag läste dina fyndinlägg men var för lat för att kommentera... Skäms nu :-(
Eli

2 precis en sån:

skriven

Flickan med hunden är fullständigt underbar, liksom paraplystället och... ja bara fina saker som gärna fått bo i mitt hem!

Svar: Tack!
Eli

3 Gila:

skriven

Grattis till alla fina fynd och god jul!

Svar: God jul!
Eli

4 RETROknoppen:

skriven

Din pelikan - jag säger då bara det: pelikanen! Vilket underbart fynd! Det ska den där rätta minuten, rätta stunden och jag förstår att du höll den hårt, med en viss hjärtklappning :)

Ha nu en trevlig julhelg med nära å kära!

Svar: God jul till dig!
Eli

5 Flak:

skriven

Glöm det där...fynd på loppis..det gör vi hela tiden vi loppisletare=) så ut och leta gott folk sista fyndet är inte gjort.
A funny old bird is the pelican.. whose beak can hold more than his belly can.
He hold in in his beak enough food for a week, but I am darned if I see how the Hell-e-can

Svar: Haha! Jolly good!
Eli

6 Erika:

skriven

Gillar din blogg - bilderna, inredningsstilen, känslan - och årets fynd! Särskilt nöjdbilden, igenkänning på den :)

Svar: Kul! Tack!
Eli

7 Christin:

skriven

Kul att återse en del av din fina fynd från året som snart gått.God Jul !

Svar: God Jul!
Eli

8 Ann-Kathrine Salmonsson:

skriven

Vilka fina fynd du har gjort! Flickan med hunden skulle jag gärna lägga vantarna på. God Jul och Gott Nytt År!

Svar: God jul!
Eli

9 Tant Emma:

skriven

Fantastiska fynd! Älskar flickan och fågeln. Huvudsta loppis har jag aldrig varit på. Kanske dags att leta sig dit?
God Jul!

Kommentera här: