Blå, blå juldukar

Det är något speciellt med blå juldukar. De är så typiskt 1950-60-tal och passar
så fint i ett 50-talsinspirerat hem. Jag låter sällan en blå julduk bli kvar på loppisen.
De små, enkla som här kostar oftast inte mer än en femma, trots att de kan vara
signerade Maud eller någon annan poppis textilkonstnär från tiden.
 
Årets nyförvärv till köksbordet har mintgrönt i sig. Den matchar vår teservis "Luxor".
 
Den här helt oanvända med en bullig grön fågel är ett annat av höstens fynd.
 
Signatur: Bowa. De finaste dukarna, de som är i nästan nyskick, nänns jag inte använda.
Dem samlar jag bara på.
 
Som små glada garntomtar.
 
Tidigare har jag bara samlat på tryckta juldukar. Men i år har även
några broderade fått följa med hem. Jag tänker så här:
Nytryck är lätta att göra, eller att rita nyretrodukar i 50-talsstil.
Men...
 
... broderade dukar förutsätter handarbete. Hur många sitter nu, och i framtiden,
med sådant här pyssel? Kvinnorna födda på 1930-talet är den sista generationen
som lade korsstygn efter korsstygn, år efter år, och skapade en skatt av
broderade dukar. Dags att börja samla!
 
Signatur: Jobs. Det här är egentligen en bonad. Men de tre vise männen får hänga med
i det här inlägget.
 
Till sist, förstås: Juldukarnas julduk. "Vinterstad" som vi kände den innan senaste numret av
Hus&Hem Retro kom ut och Kajsa Nordström själv berättade om sin duk från 1957 - "Julköping".
Jag hade en till, ett vrak, som jag gjorde julkort av.
 
Här visade jag upp mina första blå juldukar för några år sedan.
det här inlägget från december i fjol ses förra årets favoritduk till vardagsrumsbordet.
Och jag är rätt säker på att dagens inlägg inte blir Femtiotalsjaktens sista om blå juldukar...
 
PS Och här visar Porslinan upp ett par riktiga godbitar i blått. Missa inte!
 
 
1 DeBeer/Manganiatokan:

skriven

Jag bara älskar dessa blå dukar :-) Tyvärr lät jag min mor (i hennes flytt)sortera bort en hel hög för försäljning bara av den orsaken att jag inte fick rum.....

2 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Vilka härliga dukar! Håller med dig, blått är en undrskattad julfärg som man då och då kan ha turen att fynda, inte bara på dukar. Se till exempel lamettapåsarna som alltid åker fram hos oss. http://letaretro.se/2012/12/14/jul-i-vart-hus/

3 Lena:

skriven

Oj, vilka fina blå dukar du har. Jag får nog tänka om lite och inte bara gå på rött och grönt :). När jag såg dina var jag tvungen att gå till linneskåpet och plocka fram min broderade duk, en likadan som den med ljus. Jag är ju född på 50-talet och jag gjorde nog den på 70-talet tror jag. Tyvärr mycket stearinfläckar på, men jag får nog lägga på den ändå. Den kan ju inte ligga gömd i skåpet :). Det är så kul att få lite nostalgi trippar ibland :). Läser alltid din blogg men är tyvärr dålig på kommentera...:(

Svar: Men nu kommenterade du ju! Tack! Jo, jag broderade också någonting på 70-talet, men sedan var det stopp.
Eli

4 Christin:

skriven

Gillar verkligen årets nyförvärv. Är det en julgås eller julanka ? :-)
Duken med småtomtarna på har jag också, och så Julköping/Vinterstad.Plus alldeles för maånga andra..

Svar: Jaaaa. någon form av ätbar fågel..? :-)
Eli

5 Mona:

skriven

Jag har bara blå juldukar! Den där med stjärngossar som ses på första fotot har jag i en jätteliten version.

6 Kerstin:

skriven

Gillar särskilt den med stjärngossar på översta bilden!

Kommentera här: