Efter loppistorkan köpte vi allt vi såg - nästan


Loppisrundan tidigare i veckan var den första på en månad. Jag började på egen hand, hos
Vingens Återbruk i Råsunda. Slog snabbt till på Algas A-pussel, för den vackra kartongens skull.
Och plockade också med mig en bok med vackra pärmar. 20 respektive 5 pix.


Två fina pusselkartonger till fanns det...


... och ett bingospel! Fast jag nöjde mig med Algapusslet.


Förra inlägget handlade ju om prissättningen hos Myrorna. Även Vingen, som
är en liten loppis i en enkel lokal på en bakgata, vet sedan en tid tillbaka att hugga
i med en del priser som inte är loppis. 70 kronor för UE-vasen signerad GA.


Dagens största fynd. Ser ni rullen längst fram, med en
gummisnodd runt? Vet ni vad det är? Jo, en fanerväv, sådan
som man hade som väggskydd runt sängen på 1950-talet.
Närapå omöjlig att få tag i. Priset: 10 pix. Här visste inte Vingens
vad de sålde. Fanerväven är nu på väg till en annan retrofantast,
som bllev rätt glad över mitt fynd...


Vidare till Myrorna i Sumpan, nu tillsammans med Rutger. De här emaljerade skålarna och
askfaten (?) i olika storlekar kändes 1960-tal. Här var det jag som inte hade koll. Vände på några fat
och där fanns prydliga etiketter.


Studio Laurana. Startades av en Franco Bastianelli, googlar
jag, och det är möjligt att signaturen under vissa av faten var hans.
Jag hittar väldigt litet skrivet om Studio Laurana. Någon som känner till
Laurana-emaljen eller till och med samlar?


HT Collection, 4 000 kronor för två fåtöljer och en pall. Inte heller HT Collection
kände jag till. Finskt verkar det som. Oklart hur gamla/nya de är? Klädsel med svår känsla
av solkighet. Men priset var prutbart, förstod vi, fåtöljerna hade stått där ett tag.


Men åh, vad har man gjort med Fanett-stolarna? För visst är det vackra Fanett, av Ilmari
Tapiovaara för Edsbyverken? Men söndermålade.


Rutger och jag tyckte att vi efter en månads loppisåterhållsamhet kunde kosta
på oss att shoppa loss. Så det följde med en hel del saker hem. När jag såg
trappstegspallen utanför Loppisgallerian, bra skick förutom litet rost undertill,
slog jag tilll. Den hade stått där en timme. 275 pix. De brukar ju kunna gå på runt
500 kronor. Nu har jag två pallar från Lindqvist AB. Motala.
Den här får bo på landet.


Snygg lampfot, Tilgman. På lappen stod det 175:- för paret.
Någon hade splittrat paret. Litet synd, tycker jag.


En Gefledekor och -servismodell som jag inte sett tidigare. "Ronny"!
Litet lustigt med ett sött blommönster som heter "Ronny".


Som sagt, vi fick med oss en del hem. Det upp och ned-vända avlånga ytterfodret är ytterligare
ett riktigt fynd, 30 pix, finfint skick, Loppisgallerian. Skålen, "Tulpan" (kanske Helmer. osäkert om detta
är hans "Tulpan", det finns två Gefledekorer med samma namn) var dyrare, 95 kronor. Men som ny.
Till sist, Karin Björquists härliga "Tea". Kopp med två fat, 90 kronor, Myrorna. Jag hade redan en gräddsnäcka
i "Tea", hm, jag anar en servis det kommer att samlas på, eftersom Rutger föll pladask för koppen...
1 Ken i Falun:

skriven

Vad roligt att se vilken vidd av retrointresse som du har!

Ditt Alga-pussel är ju fantastiskt fint.Ja, jag skulle kunna ha det liggandes framme som lekfull blickpunkt.

Och vad kaxigt att se fanerväven ihoprullad med billiga charter-strandmattor,,,fast vet man inte vad det är så,,,

Samt:min Fanett-stol kommer aldrig att bli ommålad! Har ingen förståelse att måla dom så gräsligt gråa som på bilden. Hu!



Slutligen:för att kommentera Myrornas prissättning så slutar jag aldrig att förvånas.(men det finns flera).Nyproducerade Ikea-saker kan kosta det dubbla och sen borde det vara ett mer synande prisöga när det gäller krackelerade och grovnaggade ting.Och är sakerna kompletta eller åtminstonde funktionella ,för priset?!

Men så ibland glider det väl igenom något som man kan kalla ett fynd:för mig: Kajsa Nordströms "advent-vepa" tex. För 10 kr.Ja och då blir man ju lite gladare :)

God fortsättning på det nya året och ps,,,nu har jag min egen sida ;)

2 form55:

skriven

Även jag köpte en sådan trappstegspall idag faktiskt! Har sett dem precis när de säljs - en del för 4-500 kr. Hittade min för 75 kr, men "plupparna" som de står på behövs nya.

3 La momes Old fashioned:

skriven

Vilken härlig loppisrunda. Jag har också en.. Husmorsstege, heter det i min värld :) som jag köpte billigt för några år sedan, men den har lite färgstänk och behöver nya insatser på avsatserna. Den är ju så funkis, använder den nästan varje dag!

4 Clinen:

skriven

Åh, ett sådant Bingo-spel har jag i mig bokhylla. =) Fin-fint att titta på. Kul att gå och loppa efter så lång tid. Här blir det rätt sällan då ekonomin inte är på topp. Men det blir extra kul när man väl är iväg då tycker jag! =)

5 Cicci Feinstein - Fotograf:

skriven

Åh, jag älskar Tea (uttalas det som engelskans thé eller som namnet Tea förresten?)! Har letat i flera år utan att hitta någonting annat än en assiett... Avundsjuk!

6 khina:

skriven

Lyllo er som har öppna loppisar! Här är de flesta insnöade för att tina fram till våren! Fina fynd!

7 kicki:

skriven

Jag vet inte om det var en originalgrej eller nåt min ingenjör till far klurat ihop, men jag hade en barnsits till en sån där trappstegspall att sitta i som liten.

8 Linda:

skriven

Håller med om att man lätt blir lite köptokig när man inte loppat på länge. ;) Och vilka fynd ni gjorde! Var på loppisgallerian förra lördagen men såg inte något av det du visade här så de måste ha fyllt på rejält - kul! :)

Och Tea-koppen hade verkligen en fin form så den gör ni rätt i att börja samla på!

9 Lotta:

skriven

Vad roligt med en loppisrunda efter en tids "loppis-avhållsamhet"! Jag älskar den där febriga känslan som uppstår då man är ute på "jakt" igen. Sinnena skärps och inte den endaste pinal undgår ens synfält. Det glädjer mig något helt enormt att du fann väven på din runda! Och att du tänkte på mig. Bara en sån sak! De där emaljerade faten såg riktigt spännande ut. Väldigt vackert med den koboltblåa färgen. Känner tyvärr inte till något om Studio Laurana men jag hoppas att du får fram lite info om dess produktion. Kökspallen är tjusig och oumbärlig! Har en exakt likadan fast blå. Dyker de upp till bra pris tycker jag absolut att man ska slå till! Ha en fortsatt fin helg!

10 Ebba:

skriven

Fina fynd! Namnet Ronny var roligt... Ser framför mig ett mönster med bamdyklubbor eller epa-traktorer.... Längtar så efter loppisrunda i sumpan men vi fick en dotter 29 nov och nu är det svårt med barnvagn och amning... Men så sugen på myrorna och loppisgallerian! Suck. Blir nog loppisen i Huvudsta istället för mina föräldrar bor bredvid. Alltid nåt :)

11 Kristian:

skriven

Där ser man! Var i Sumpan på loppisrunda i fredags och gjorde som du, vände på dem italienska faten.

Även jag förfasade mig över fanettstolarna. Däremot fanns två med rundad rygg, omålade som fick följa med hem till samma pris som de målade. Fynd mao!

12 Erik:

skriven

Åh, jag älskar verkligen Tea! Har fem stycken tekoppar som jag lyckats fynda, de första två fick jag bägge för 12(!) kronor och resten gav jag en hundring för alla tre. Jag skulle gärna hitta en tekanna till dem också, visste du att de finns i blått dessutom?



Fanerväv är väldigt stiligt, har en rulle som jag hittade i gratiskorgen på HK i sundsvall en gång.

Verkligen jättesnyggt att ha i huvudänden på sängen men jag kan tyvärr inte ha den uppe i nya lyan eftersom det är betongväggar överallt.

13 enannanhelena:

skriven

Håller helt med om Myrornas prissättning, jag har spanat in en glasvas för 65 kronor ett bra tag nu, vill så gärna ha den, men tycker priset verkar oskäligt... Och det verkar alla andra tycka också, för den har nog stått där i den lokala Myrorna-hyllan i ett halvår nu. Jag väntar fortfarande på sänkning. :)



Grattis till lyckad loppisrunda! Sällar mig till beundrarna av den randiga Björqvistkoppen!



/helena

14 Linda:

skriven

Har klämt på de där pusslen jag med på Vingen men de fick ge plats åt annat jag hittade där. Vissa gånger kan man verkligen fynda där, vissa ggr bara skräp. Min trappstege rädda jag från att kastas på tippen i Bromma. Tanten skulle precis kasta den när jag skrek efter henne och frågade om jag kunde få den istället. Hon blev glad och jag blev glad. Hon vågade inte kliva upp på den längre. Söta lilla tant.

15 Christin:

skriven

Husmorsstege har jag också en och dom är både snygga och praktiska.Kicki skriver i en kommentar om en barnsits hon minns och det fanns att köpa som tillbehör. Tror att det var dollybirdretro som visade en del katalogsidor i december.Det var där jag lärde mej namnet på dom också :-)

16 Virre:

skriven

Gillar din blogg skarpt

17 sam:

skriven

Jag blir alltid så himmla förvånad över dessa Stockholmspriser! Inte Myrorna för de e ju som de e även här nere -hutlösa! och är det inte de som slutat helt med välgörenheter utan är privatägda nu eller har jag hört fel? men ändå de säljer inte mer för det.

Här nere i GBG kostar en trappstege mellan 100-150kr. Jag råkade få min för enbart 50kr för nån liten tant hade väl smutsiga glasögon den dagen de satte priset(min favorit loppis). Har nämligen hittat 18k guldörhängen där 2ggr på mindre än 6mån imellan och i vanliga smycke hyllan o inte finhörnan med personal som håller koll....samt vid ett tillfälle hade nån stackare vattnat tygpelargonerna!?!? HAHA...tror det var samma tant ;)

18 eli:

skriven

Ken: Grattis till vepan! Kajsa Nordströms grejer är fina. Och bra att du äntligen startat egen blogg!

form55 och Sam: Kul för er att trappstegarna är billiga i Göteborg! :-)

La momes old fashioned: Jag använder min också. Stadig, perfekt höjd för hyllor eller lampbyten.

Clinen: Ja, det är roligare när man inte varit ut på ett tag.

Cissi Feinstein: Se där en fråga som jag också ställer mig! Jag tycker kopparna ser ut att heta Tea (namnet), så så säger jag.

Khina: Trist med få loppisar!

Kicki: Se Christins kommentar!

Linda: Ja det kändes väldigt påfyllt och fint. Älskar Loppisgallerian.

Lotta: Exakt - sinnena skärps faktiskt!

Ebba: Loppisen i Huvudsta är kul för att den är så stor. Alltid hittar man något, på en undanskymd plats. Fast de har för höga priser.

Kristian: Jag såg stolarna med rundad rygg. Sådana hade vi hemma när jag var barn. Fina!

Erik: Så är det nog, att om man hittar fanerväv så är det i en skräplåda på en loppis. Inga antikhandlare (utom Framtidsantiken som hade min och min systers vävar) har sådant.

Enannanhelena: Sänker de inte priset om du frågar - efter ett HALVÅR!?

Linda: Vad bra!

Christin: Tack för info om sitsen!

Virre: Tackar!

Sam: Det där verkar vara ett intressant ställe...

19 Diana:

skriven

Men oh vad fina fynd! En sådan trappstegspall har jag letat efter länge. Och "Ronny"? Hahaha, undrar just om namnet tillkom med en gnutta humor? :)

20 Diana:

skriven

Missade att fylla i min bloggadress ju. :)

21 Audrey Fenn:

skriven

När jag var på Vingen sist upplyste mannen som jobbar där att dom lämnar "allt av värde" till Solna Auktionshall...

22 Anonym:

skriven

Fanerväv hade jag runt min säng när jag var barn. Med brun plastkant.Där kunde man sätta upp idolbilder när man inte fick göra det på tapeten. Men jag undrar om inte dina med grön kant är bastmattor man köpte på solsemestern för att ligga på på stranden. Jag har ett par såna också, inköpta på Cypern och nån Kanarieö tror jag.ellem

23 Anonym:

skriven

Diana: Då var väl Ronny ett poppigt namn (i arbetarfamiljer, ska man väl tillägga), så man hade ju förstått om det varit ett poppigt mönster. Men 40-talsblommor? Märkligt.

Anonym: De två rulalrna med grön kant är strandmattor. Den med brun kant är äkta vara, prima fanerväv!

Kommentera här: