En tur till Norrskedika, Östhammar, Gimo

Skyltfönstret till Adas Café i Östhammar. Härligt fik, se inlägg här, med förstklassigt bröd.
Där gjorde vi en paus under Nordupplandsturen i går. Vi började med bakluckeloppisen
i Norrskedika...
 
Där det fanns ett och annat fynd, till exempel det här hallbordet (?) precis där loppisen började.
Med en prislapp på 140 kronor så gick det nog snabbt.
 
En dam hade massor av filtar. Ett gäng Viola Gråstens "Snark" och de här. Alla såg ut att
vara i mycket bättre skick (läs: renare) än loppisfiltar brukar vara. Kollade inte priserna.
 
Den som sökte efter ett komplett set i gult till sitt retrobadrum hittade allt i Norrskedika den här
lördagen. Sista delen ser du längre ner i inlägget. "Kanske i badrummet hemma i Solna?"
försökte jag - men H var kallsinnig.
 
Har ni sett!? Det hade inte jag, tidigare. Ett rivjärn i plast.
Kändes som om det skulle funka, det var... rivigt.
 
Ett fynd för "Corso"-samlare? Sex delar, 200 pix. Såg ut att vara i hyfsat skick också.
 
Åhhh, fina Signatur. Design Sigvard Bernadotte
& Acton Björn för Husqvarna. Du ser en med etiketten
kvar hos Kerstin Kokk. Jag hade redan en orange,
så jag köpte den här trots att priset var 90 pix.
 
Efter bakluckeloppisen for vi vidare till inomhusloppisen Pepparkaksfabriken. Utanför stod
ett dockskåp med vackra tapeter och matchades av ett blombord med rolig mosaik.
 
Sideboard 1 900 kronor.
 
Det var första gången jag besökte Pepparkaksfabriken och jag blev inte överdrivet förtjust.
Har litet svårt för ställen som kallar sig loppis och är litet stökigt  men ändå tar bra mycket mer
än loppispris för det mesta. Såg en UE-golvvas med nagg för 900 pix  och blev litet irriterad. 
 
Här fanns dock den felande delen till det gula retrobadrummet.
En bidé, någon?
 
Kul med skyltar.
 
När jag kom hem och ställde Signaturerna bredvid varandra insåg jag att
det skulle vara snyggt att ha fyra i olika färger stående ihop. I alla fall sett
ovanifrån.
 
Än en gång fyndar jag fanérväv, sådan där man hade kring
sängen i tonårsrummet på 50-talet. Alla fyra för 20 pix.
En av de tvåfärgade åker upp i gästrummet i lägenheten
på en gång.
 
Ett busvasst tårtfat med kupa för 40 pix. Och plastunderlägget med rosmotiv är oanvänt. Fynd!
Koppen "Löfsta" från Gefle hade jag aldrig sett, om nu koppen heter så. Fatet gör det
i alal fall. De sakerna hittade jag på bakluckeloppisen. 70-talsförklädet i bakgrunden
fanns på Risingeboden utanför Gimo. Där gjorde vi dagens roligaste inköp. Det får ni se
i ett kommande inlägg.
 
Stay tuned...
 
1 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Såg också badrumssetet. Kände starkt behov av att få inreda ett badrum när jag såg det. Gillar att även lamphållaren är i stilen!

Svar: Ja, väldigt stilfullt med lampan!
Eli

2 Ann:

skriven

Väldigt roligt att du var på samma loppisrunda som jag på samma dag, med tanke på att jag fått tipsen från dig från början. Vi började med Risingeboden, som jag inte alls imponerades av. Sedan vidare till Adas kaffestuga dit vi kom helt uthungrade klockan 14.05, vilket innebar att vi inte kunde få någon mat, eftersom caféet hade öppet till 16 men köket stängde 14 (?!). Inte så imponerad där heller alltså. Pepparkaksfabriken var helt okej tyckte jag, hittade lite kläder till min butik där. Dock missade vi bakluckeloppisen som ju verkar ha varit en riktig höjdpunkt! Den var helt ihoppackad när vi kom dit.

Svar: Tja, där ser man - smaken är olika.
Eli

3 pärlbesatt:

skriven

Vilka fynd det fanns att göra! Var på bakluckeloppis i Bandhagen, men det fanns inget jag måste ha. En kökspall för 250, men den var för ny för mig. Och Allt i hemmet, men också för nya (från -58). Dock bra priser. De började nu i helgen och ska köra varje lördag. Om du vill testa att åka söderöver framgent. :)

Och angående önskelistor skulle jag vilja ha tekoppar, gärna i vinrött och blått, som Bimbo. (Kaffekoppar får man ju inte plats med nåt i.) Och som sagt, Allt i hemmet eller liknande från sent 40-tal och tidigt 50-tal.

4 Randiga Tråden:

skriven

Så mycket kul. Ska försöka att ta mig en runda i dina trakter.

5 RETROknoppen:

skriven

Härligt att följa på dina loppisfärder - det känns som jag har blivit inspirerad att få komma mig iväg på den där omtalade bakluckeloppisen!
Utbudet verkar vara i min smak ;)

6 The StarChief:

skriven

Många fina saker, dock fel kupa på lampan till det gula badrumsporslinet.

7 Mia:

skriven

För några år sedan kunde man göra riktiga fynd på pepparkaksfabriken, men nu - njaaaa...

Bakluckeloppisen är däremot guld, om man kommer dit tidigt. :)

8 Lotta Daisy:

skriven

Vad rolig du är, jag brukar vara där i krokarna också, eftersom min familj har landställe på Gräsö. (Det var så jag började samla, ett tomt köksskåp vill man ju inte ha...) Bakluckan är alltid en favorit och Pepparkaksfabriken är fint men för alldeles för dyrt.

Kommentera här: