Kusten är klar!

Drygt 40 loppisar - men under Den stora loppisresan 2012 hann vårt retrobloggargäng också
med att titta in i ett k-märkt etablissemang. Låt mig presentera Medborgarhuset Kusten söder om
Sundsvall, invigt märkesåret 1955...
 
Foajén med sin turkosa panel är en skönhetsupplevelse. Innanför dörrarna ligger biografen,
som vad jag förstår inte längre är i bruk. En gång fanns i huset bank, postkontor, bibliotek, konditori,
biograf, teater, skola och ungdomsgård. Kaféet finns kvar, och det hålls danstillställningar
i rotundan.(Foto, denna bild: form55)
 
Originalmöbler. Gardinerna är Olle Bonniérs"Raxt" i nyproduktion från Ljungbergs.
 
Kusten är full av vackra detaljer. Jag gick på upptäcktsfärd...
 
Om någon har ett par sådana där toalettskyltar i mässing, dam med aftonväska
och man med cigarett, så är jag intresserad. De finns i nyproduktion, men
utan hälften av elegansen.
 
Rött!
 
"Säg, Majsan, får jag bjuda på en sockerdricka efter dansen?"
 
"Oh, gärna, Harry. Bjuder du på ett bloss utanför sedan...?"
 
"Men titta! Pernilla Wahlgrens pappa i vågade scener!"
 
Kaféet hade tyvärr bara Delicato, men ett väldigt vackert golv framför disken.
 
Och en del väldigt trevliga möbler.
 
På husets sida fanns den här underbara gamla skylten kvar.
Läs mer om byggnadsminnesmärkta Medborgarhuset Kusten här.
 
Fiske-rea i rotundan, och Delicato i fiket. Men Kusten får
ändå hamna under kategorin Kaféer här på Femtiotalsjakten.
 
Där hittar du också inlägg från 36 andra kaféer med
originalinredning/retrostuk.

OBS! Om du planerar ett besök på något av dem
kan det vara klokt att kolla upp om fiket
fortfarande är öppet, vissa har slagit
igen eller gjorts om.
 
 
 
 
 
 
 
1 Gila:

skriven

Tack för titten! passerar där i veckan så kanske blir det ett stopp!

Svar: Ja, missa inte detta!
Eli

2 form55:

skriven

Jag skulle kunna tänka mig att bo i detta huset. Det fanns lite saker som hade behövts bytas ut (det fanns några nyare saker som stack i ögonen), men det allmäna intrycket var riktigt bra!

Svar: Ja, jag undvek att ta bild på vad jag misstänker var 80-talsgardiner i fiket. Men alla pengarna gick väl åt till Bonniértyget...
Eli

3 Cicci Feinstein - Fotograf:

skriven

Jag ÄLSKAR foajén! Börjar genast spåna på hur man skulle kunna arrangera en fotografering där... Bra tips!

Svar: Ja, foajén med den långa garderoben är ett fantastiskt fotoställe.
Eli

4 Larsson:

skriven

Fin byggnad - kul att den är i så gott originaskick.

Svar: Tur när byggnader minnesmärks innan någon hinner komma på fel tankar, eller det får förfalla.
Eli

5 Femtiotalsmannen:

skriven

Vilken pärla!

Svar: Den slår de flesta bygdegårdar...
Eli

6 Clinen:

skriven

Härligt att se när de bevarar originalinredningen på det viset! =)

Svar: Ja, man blir glad.
Eli

7 Tusse:

skriven

Annars är väl "mamma Wahlgren" mera känd för vågade filmscener? För övrigt är rumsinteriörerna i hennes mest kända film rena femtiotalsjakten!

Svar: Ja, precis. Men man kanske skulle ta en titt på pappa Wahlgrens filmer...
Eli

8 pärlbesatt:

skriven

Oh, vad sagolikt fint! Tack!

9 Emma:

skriven

Åh vilket underbart ställe! Som att göra en resa tillbaka i tiden ju :)

10 Linda:

skriven

Kan inte sluta tänka på det där blåsvarta golvet, skulle passa perfekt i min hall!

Svar: Ja, visst var det fantastiskt!
Eli

11 Veronica:

skriven

Jag har letat efter sånna där toalettskyltar jättelänge men inte hittat några. Du skrev att dom fanns i nyproduktion även om dom såklart inte kan vara riktigt fina. Skulle ändå vilja kika på dom och undrar var man kan få tag på dom?

Svar: Så här ser de ut:http://www.laskompaniet.se/wc-skylt-dam-/73-0
Inte bra nog, tycker jag.
Eli

Kommentera här: