Lämnade Lohärad med ett leende

Det börjar bli tradition för H och mig (bilden) att gå på auktion i Lohärad
på midsommarsöndagen. Auktionen hålls i den vackra bygdegården, det finns
en hel del "retro" och man kan göra fynd. Budstarten på 100 kronor med höjning
med 50 kronor varje gång gör att det går undan. Vi kom i god tid före auktionens
början och spanade... 
 
Jag blev förtjust i Björn Winbladhs affisch med text på danska. Hade gissat 1970-tal men den
var signerad 1953. En goding, som jag missade genom att vara för seg i budgivningen. 350 kronor,
klubbad och försvunnen!  Stegpallarna, en röd och en blåmelerad, gick för 400 kronor styck (eller om
det till och med var 450). Väntat. Alla ska ha en.
 
Mölnlycke sytråd. Mer oväntat för mig var att lådan med vacker logga i glaset och trärullar
inuti klubbades för någonting mellan 900 och en tusenlapp. Men auktionsutroparen
berättade att han härom året sålt en låda med trärullar för ännu mer. Samlar folk på dem,
eller är de bra att föra över sytråd på om man syr?
 
Den här ville jag ha, och tog också hem. 250 kronor för Drejargruppen Rörstrands
fina tjurtavla. Passar fint ihop med H:s tjur från Birmingham. Drejargruppens
grejer verkar inte betinga särskilt höga priser. Antagligen eftersom gruppens verk var anonyma.
I sann 70-talsanda signerades de bara Drejargruppen Rörstrand. Men jag tycker att 250 pix
för den här är ett estetiskt fynd. Ser någonstans att den i efterhand tillskrivs Gösta Millberg.
 
Kanske det stilfullaste på auktionen. Spegeln i teak, perfekt skick, gick
för någonstans mellan 950 och 1 050 (jag antecknade inte, därav de litet
oprecisa uppgifterna). Lampfoten, dansk (Winbladh igen?), gick för samma
oprecisa pris. Den var underbar, vilket inte framgår på bilden. Någon som vet
något om den? Smörasken var Rörstrand, jag uppfattade inte namnet.
 
Ett romantiskt stilleben. Så ska det se ut på en sommarauktion! Kockumsgrytan gick
för 200 kronor, pigtittaren som skymtar för 250 kronor. Jag minns bonnauktionerna som
jag följde med mamma på i början av 1970-talet. Då var pigtittare heta.
 
Snygg lampa men ganska mycket "bruksskick" där. Vi hann gå innan den kom upp.
 
Stig Lindbergs gurka gick för 300 kronor. Skärbräda och smörask
(den senare med ett obetydligt nagg), "Eden", gick för någonstans
kring 400 kronor. Tja, om man samlar på Eden, så.
 
Waldemarsudde-krukor fanns det sex sju stycken av. De klubbades för
närapå priset de kostar som nya på Waldemarsudde. Modellen på bilden
gick för runt 300 kronor, den stora, låga, modellen kom upp i kring 700 kronor.
Varför? Är de av en äldre, litet annorlunda utgåva som är mer attraktiv än
de nytilverkade?
 
Sommarkänsla.
 
Hm. När budstarten är 100 kronor tycker jag nog inte att föremålen, inte ens
Stig Lindbergs ornaminburk "Balett" får vara så här smutsiga. Såldes den,
månntro? Jag var inte kvar när det var dags.
 
Här gjorde två personer fynd. Den som fick två Gunnar Nylund-ytterfoder
för en hundring. Och jag, som fick Irma Yourstones härliga väggtavla där
det turkosa skimrar och lyser i solljus för 150 kronor. Jodå, efter googling
vet jag att det kanske inte är ett fyndpris, men den är så fin!
 
Sist, men sannerligen inte minst. Trädgårdssoffan med
 gjutjärnsgavlar.
När auktionsutroparen ville börja på 4 000 kronor ("för i stan går
sådana här för 6 000-7 000") trodde jag att det skulle vara kört.
Men - mitt bud på 1 600 kronor blev det sista och soffan därmed vår!
Ett fynd, får man nog säga?
Nu ska den tas isär och målas så att den blir riktigt vacker.
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Jessica:

skriven

Ett fynd handlar inte alltid om pris. Det kan lika gärna vara nåt som verkligen värmer hjärtat. Det är värt att betala lite extra för minsann...

2 Randiga Tråden:

skriven

Oj, så mycket fint. Lådan med trådrullar skulle jag med gläje vilja ha.

3 Linda:

skriven

Åh underbara sommarauktioner, som man längtar! :) Winblad-affischen var verkligen läcker, sådana får vi hålla utkik efter i sommar! (Såg en liknande variant på blocket för länge sedan, men den ville säljaren ha 2 500 kr för...)

4 Annica:

skriven

Hmm...den där gurkan har jag nog en liggande i en kartong. Måste kolla märkningen på den :)

5 Maria på tid och rum i Årsta:

skriven

Ja oj vilken fin soffa! Och in i bilen gick den också :)
Hoppas du hade en bra eftermiddag söder om söder idag. Mycket kul att ses!

6 Mylla:

skriven

ang trådullarna så är gamla sybehör het eftertraktat verkar det som, skulle tro att det beror på en kombination av shabby chic och husmorstrenden faktiskt.. Jag som samlar sånt lite lätt, har inte råd längre, men det där trådskåpet skulle jag kunna sälja nästan vad som helst för att få!

7 Textila Erika:

skriven

Apropå Mölnlycke byrån, så tror jag det är en och annan som vill ha en sån i sitt pysselrum. Det verkar ju vara trendigt nu att pyssla och ha ett speciellt rum för sånt. Sen finns det nog samlare av gamla textil relaterade objekt.

Kommentera här: