Tittade in hos Tid & rum och vågade mig ännu längre söderut

Äntligen! Som rospigg och Solnabo är söder om Slussen ett område där jag inte överdrivet
gärna befinner mig.Men efter att ha följt butiken Tid & rums ägare Maria på roliga bloggen
med samma namn och dagligen kollat butikens glada utbud på facebook kom jag till sist iväg
till Årsta. En stadsdel som jag faktiskt besökt en gång tidigare, se bildreportage här.
 
Spegel, spegl på bordetdär - säg vilken retrobutik i Årsta som vackrast är?
Tja, det finns ju två till men har svårt att tänka mig att de är mer inbjudande än Tid & rum..
Vilken sminkspegel, va! Andra sidan är förstorande. 
 
Hallbordet har en korg på insidan. Kan vara tänkt för handskar.
 
Åhhhh, ädel-50-tal!
 
Jag älskar sådana här små arrangemang. Krukorna var nyinkomna,
Upsala-Ekeby båda två.
 
Gardiner!
 
Och nu låter det här som rena reklaminlägget, men - man behöver inte
tömma spargrisen för att ha råd att handla här.
 
Tre delar till vår vardagsservis "Tellus" hade Maria lyckats
hitta åt mig. Dem får ni se i ett kommande inlägg. Efter Årsta
rörde jag mig ännu längre söderut. Skärholmen nästa!
 
Myrorna i Skärholmen var som alla andra Myrorna, för högt prissatta
saker för att vara loppis. Men de kanske inte tycker att de är loppis, slår det
mig plötsligt? Den här Rörstrandskarotten kostade 225 pix. Men värst var
en orange Sinjet-kanna utan lock - 75 pix.
 
Den här tjeckiska koppen har jag sett några gånger. Rätt fin för att vara
modern. 15 pix. Det enda prisvärda jag hittade på Myrorna.
Tog sedan tricken till Sätra...
 
... där jag blev på gott humör igen. Nere under Sätra centrum ligger Sätra loppis på 500 kvadrat.
Inga direkta fyndpriser här heller, men massor att titta på. Det här söta kryddstället känns
helt ihopplockat, tror ingen del hör ihop? Men rart.
 
Hylla efter hylla efter hylla med sådant som vi loppis-aficionados gillar att rota bland.
Lampfoten i Argenta hade avklippt sladd. Tur, annars hade jag inte kunnat låta bli den.
 
Benny på Porlslnsbloggen, vad heter den här ljusblå Gefleservisen?
Jag har en liten skål och skulle gärna ha fler. Tyvärr var de här
litet för slitna.
 
 Inlägget började orange och får sluta orange. Kaffepannan - är det Åhléns 2010 eller
någonting  äldre? Snygg i alla fall. Jag fick med mig ett litet fynd (den som rotar, hon finner) för 20 pix,
en såskanna i samma dekor som soppterrinen från Höganäs som jag köpte  på megaloppisen i Solna.
Men nu började jag längta hem till de norra förorterna.
Få se när jag tar mig så här långt söderut igen...
 
1 form55:

skriven

Sladden till Argentalampan ser ganska lång ut. Hade det inte bara gått att sätta på en stickpropp? Den bör vara värd en ganska bra slant.

Svar: Jo, men skulel det bli gjort? tveksamt...
Eli

2 pärlbesatt:

skriven

Nästa gång du vågar dig söderut så kolla Pingstkyrkan i Tyresö! Inte så ofta öppet, men desto finare där! Rent, snyggt, välordnat (vilket är välgörande, jag gillar inte att knappt våga ta i saker).

Svar: Oj, Tyresö. Där har jag inte varit sedan 1990.
Eli

3 Anta Snaque:

skriven

Gillar Rörstrandskarotten med lock, men 225 pix var att ta i. Myrorna vet att ta betalt.
Var det inte möjligt att byta sladd i den snygga Argentalampan?

Svar: Jo, antagligen. Men jag vet hur det blir näer jag köper ofullständiga grejer - de blir stående.
Eli

4 Gila:

skriven

På Sätraloppisen går det lätt att pruta om du pratar med gubben som jobbar där. Tanten är inte lika lätt...

Svar: Aha.
Eli

5 Sven:

skriven

Myrorna kallar sig secondhandbutik, inte loppis, det stämmer. Av Myrorna eller Stadsmissionen, vilken tycker du är bäst?

Svar: Myrorna. Har sällan hittat något på Stadsmissionen.
Eli

6 Christin:

skriven

Tid&Rum verkar vara en trevlig butik. Din tur söderöver verkar också ha varit bra trots du var lite skeptisk.För mej i Skåne är Stockholm Stockholm och jag ser inte dom osynliga gränserna.

Svar: Jag förstår. För mig är Skåne väldigt långt söderut :-)
Eli

7 Tusse:

skriven

Va ere för fel på söder om Slussen då? Finns ju massa kul butiker där vetja!
Vasastan e inte att leka me den heller förresten, nu när en annan e tebaks i City efter ett drygt halvår i bushen.
Såg förresten att konditori Valand hade stängt och enligt skylten i fönstret skall man öppna i juli. Ny ägare? Fruktar det värsta ...

Svar: Lugn, bara lugn. Det sägs att ägarparet ända sedan 1950-talet åker till Italien på några veckors semester varje år vid den här tiden. Hittills har det alltid öppnat igen i slutet av sommaren. Underbart
Eli

8 Emma:

skriven

Tid & Rum är verkligen en superfin butik med en mycket trevlig ägarinna :)

Kommentera här: