Vem är flickan i vårt fönster?


Hon fanns satt och väntade på samma loppis i Huvudsta där jag hittade Pelikanen.
Det var H  som fick syn på flickan med resväskan. Nu pryder hon vårt köksfönster.

 

 
Men vem är hon? Hennes resväska har arbetade detaljer, och pudeln en så
bedjande blick: "Matte, när kommer tåget? Kan jag få en skål vatten? Själv är hon
fint skulpterad, så serieproducerad figurin hon är.


Undertill djupstämpel med siffror, siffror med svart krita och ett grönt G
(nere till höger). Jag är säker på att som vanligt få besked av någon av FJ:s läsare.
Var kommer hon ifrån, Flickan med resväskan?
1 Erik:

skriven

Pudeln är väldigt lik en Göebel som jag har.

Men tyskland/österrike verkar väl troligt.

2 Benny:

skriven

Jag gissar också tysk av stilen och godsmärkningen att döma. Den är väldigt fin!

3 Soffi:

skriven

Älskar dina bilder! Precis i min smak - färgglada och talar till en på nåt sätt!

4 Tusse:

skriven

Hon är italienska, eller möjligen från italienska Schweiz. Maskot för den ideella föreningen Amiche della giovane, vars höga mål och syfte är (eller var) att rädda ensamresande unga flickor för fula gubbar, bordellmammor etc.etc.

(Fotnot: Eller åtminstone väldigt lik föreningens symbol, ensam dam i rött tronande på resväska)

5 khina:

skriven

Som vanligt har jag inte en susning om vem eller vart denna ljuvliga figurin kommer ifrån. Oerhört charmig var den i allafall. Herr H.har blivit en fena på att hitta "pärlor"

6 Christin:

skriven

Är inte så retrokunnig att jag kan hjälpa dej men att jag gillar damen med pudel det vet jag bestämt :-)

7 Lybtar:

skriven

Spännade info från Tussen.

Skall förlja kvinnan och hunden tills jag får veta var hon kommer i från eller vart hon nu skall resa.

8 Elï:

skriven

Erik, Benny, Tusse: Tyska, österrikiska, italienska? Spänningen är olidlig.

Soffi: Tack

Khina: Ja, han har talang! :-)

Christin: Ja, vi får se om vi får ett definitivt svar...

Lybtar: Ja, den var intressant!

9 enannanhelena:

skriven

Undrar vart hon är på väg? Hem till mellan- eller sydeuropa då kanske? Jag tycker att hon ser ut att trivas alldeles utmärkt där i erat fönster. Hoppas att hon stannar. ;)

/helena

10 Linda:

skriven

Min bästa gissning var "inte svensk i alla fall", så det är ju skönt att andra verkar ha mer kött på benen. :)
Men hon var ljuvligt söt med sin väska och hund, förstår att hon fick följa med er hem.

11 Elï:

skriven

Testar kommentarsfunktionen.

12 Tusse:

skriven

Elï: ja det är lite fram och tillbaka med kronologiciteten (?)

13 Elï:

skriven

Tusse: Nu ska det funka. Blogg.se har gjort om och nu har vi fått någon betaversion som inte funkar som den ska. Kunde inte publicera kommentarer tidigare idag, och kan fortfarande an inte spara utkast, dvs förarbeta blogginlägg som jag vill publicera senare. Alltid likadant när de håller på och fipplar. Är så irriterad just nu.

14 Monet:

skriven

Gillar förstås pudeln. Min franska toypudel, Dessi upp i dagen.

Kommentera här: