Anders Borg: Därför inför vi en loppisskatt


UPPDATERING: OBS! Detta inlägg var Femtiotalsjaktens aprilskämt 2012.

Ja, ni har väl läst det på dagens DN Debatt redan.
Finansminister Anders Borgs beslut att
införa en loppisskatt, från den 1 juli i år. "En svart sektor som alltför länge romantiserats", skriver
han och menar att loppisar inte ska ses som ett folknöje utan som en "skadlig hämsko på annan
konsumtion". Det vill säga: Loppistrenden gör att vi handlar för litet nyproducerade saker, och då
skapas färre jobb.
(Fotot på Anders Borg: Janwikifoto/Wikimedia Commons)


Den nya skatten, på 22 procent, ska betalas av alla som under ett år
sålt på loppis för en sammanlagd summa på mer än 200 kronor.
"Det kan tyckas som ett lågt belopp, men här om dagen träffade jag en ung
arbetslös tvåbarnsmor från Norrland som berättade att hon inrett ett helt
vardagsrum för 175 kronor, genom att handla second-hand", skriver Borg
och kommer sedan till slutklämmen i debattartikeln:
"Kanske hade hon inte varit arbetslös utan haft en anställning på till exempel
ett stolföretag om inte loppisdumpningen av möbelpriser slagit undan benen
på sådant företagande."

Tja, vad säger man? I dag är den den 1 april - sälj av så mycket du
bara kan före den 1 juli?

PS. Aprilskämten från 2011 och 2010.




1 Sanktolof:

skriven

Den var bra! Jag satte nästan kaffet i vrångstrupen innan jag kom på vilket datum det var. Men det skulle ju inte förvåna mig om vår tokiga regering skulle hitta på något dyligt. Man har ju för vana att sila mygg och svälja kameler.

April, April

2 Jenny på La mômes Old fashioned:

skriven

April april :)

3 Jan Robertsson:

skriven

Skatten gäller bara till 1 April 2013, sedan måste all loppisförsäljning gå genom statliga kanaler.:)

4 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Gick på det för en kort sekund! Fyndigt! Får oskså passa på att gratulera på den stora dagen! Vill oxå vara i NY när hatfyllde 50. :)

5 Soffi:

skriven

Hahaha! Det värsta är att man kanske inte heller skulle bli lamslagen av förvåning om det var på riktigt, med allt som skall beskattas idag!

- Good one!

6 Emma:

skriven

Tusan! Gick på den för en kort stund! :)

7 MalinMatilda Allberg:

skriven

april-april...

8 Sven:

skriven

Den va go!

9 Tusse:

skriven

Läste just om den 17,65-%-iga momsen som även antikhandlare får betala, medan auktionshusen går momsfria, enligt en debattartikel i Nya Antik & Auktion (ja vilket nummer var det ... april 1977 kanske :-)

10 Benny:

skriven

Mycket roligt :-)



Det värsta är väl att Anders Borg mycket väl skulle kunna tänka sig det om han ansåg att det var ett hot mot den ekonomiska utvecklingen... ;-)

11 Therese:

skriven

Haha jag hann tom bli arg och tänka vilken idiot den där Anders Borg är :)



12 Gila:

skriven

Tur att det är 1 april idag!! Puh!!!

13 Borgmästaren:

skriven

Kul! För ett ögonblick stannade tiden... Men så hämtade jag mig vid en snabb blick i kalendern.

14 karoline:

skriven

Jag gick på den! hahaha, april april!!!

15 Ina:

skriven

Hahahahahahahah!

16 Grandprix63:

skriven

Fyndigt!

17 Anna:

skriven

Haha, den var bra :)

18 Sanna Q:

skriven

Vilken avancerad, Eli! Jag satte min egen andning i halsen för ett kort ögonblick.

19 Gunnel:

skriven

Vilket fyndigt skämt!

20 Sanna Q - igen:

skriven

Kunde inte låta bli att blogga om det!

Här: http://sannaq.ratata.fi/

21 Carita Liljendahl:

skriven

Jag gick på det där fullt ut, tänkte att hur KAN han vara så korkad. Skulle precis skriva VAD jag tänkte om mannen då jag såg andra svar här och insåg att du kanske, tack och lov, skojade :-)

22 Linda:

skriven

Puh, härligt att det var ett skämt - vem vet vad de där politikerna skulle kunna få för sig. ;)

23 Elï:

skriven

Alla: Kul att ni uppskattade skämtet, och att några er fick höjd puls ett tag. Hehe.

Sanna Q: tack för länken, var det kanske den som gav mig besöksrekord med över 1 000 unika besökare för första gången?

24 Mimmi Staaf:

skriven

Hahah oj oj oj jag höll på att bli vansinnig innan jag såg Ps-et längst ner.. O herregud..!

Kommentera här: