Små loppisfynd från stora New York


Det blev inte så mycket inhandlat på loppisarna i New York. Och inget alls i antikbutikerna.
New Yorks vackraste lampa fick stanna kvar i Brooklyn. Den är fantastisk men passar inte
in perfekt i vårt hem. Och passa perfekt, det bör föremål för 3 000 kronor göra.
Fast några roliga fynd blev det. Keramikfatet tycker jag är charmigt, med viss
Mari Simmulson-känsla. Säljaren visste varken ursprung eller användning.
Askfat? Fruktfat (se hacken på näsan, kanske för fruktknivar)? Eller keramiktavla, helt enkelt?
10 dollar gav jag, knappt 70 pix.
Men... vem är det som står där bredvid?


Jo, den rara lilla mässingsapan! Säljaren, som var ryss, sa att den är ett salt-
och pepparställ som saknar pepparburken och att den är rysk, 1950-tal.
På en loppis dagen innan såg jag en kompis till den här. Den apan satt ner, men 
hade armarna i samma ställning, dock utan någon burk. Tyvärr var den säljaren snorkig.
Jag fick inte plåta, och priset var för högt för att jag då skulle överväga köp. Hon
påstod att apan var japansk. Min apa gav jag 10 dollar för, nedprutad från 25.
Har någon av FJ:s läsare sett sådana apor här i Sverige?


Presentpapper från 1940-50-tal. Jag köpte två ark. Det får bli små presenter så att jag
kan ge bort flera ståndmässigt inslagna retropresenter. De kostade 5 dollar för två ark, som
vart och ett räcker till motsvarande två pocketböcker.



Ja, de här har jag ju redan visat. Största monetära fyndet.
Stig Lindbergs Tahiti, gräddsnäcka och sockerskål.
De kommer att avyttras, jag samlar inte på Tahiti.
Men det var en rescue mission, delar av ett svenskt kulturarv 
som måste hem.


Några vykort blev det också. Så här såg det ut i Greenville, Pennsylvania i början av
1940-talet (gissning baserat på bilmodellerna, stämpeln oläslig).

Coming up: Tre bildsvep från helgloppisarna i Chelsea, Hell´s Kitchen och 78th street.
Stay tuned...
1 Emma:

skriven

Tjusigt!

2 Gila:

skriven

Tahiti var ju underbara! Du lär få en bra slant för dem :-)

3 khina:

skriven

Även om Tahiti inte är för mig så tycker jag att din inställning är mycket bra - rädda tillbaka lite av vår kultur.... Fatet eller tavlan eller vad det nu är gillar jag dessto mer...

4 Tusse:

skriven

Hello Greenville, Pennsylvania! Just found a set of 7 contemporary hand-colored post cards from Stockholm, Sweden in my local antique store.

As they sport the Telephone Tower as well as Carl-Axel Ackings phone booths, they are easily dated between 1945 and 1953.

5 Allt det gamla goda:

skriven

vad kul att tahitidelarna kommer att "avyttras"! här nere hade jag sålt dem till råger på rågers antik. han betalar bra för sånt.

6 Axelina:

skriven

Apan är ju jättesöt! Vad trist med snorkiga försäljare..

7 P-E Fronning:

skriven

Samma vy över Greenville idag: http://g.co/maps/xf5q5

8 Tusse:

skriven

P-E Fronning: Är du säker på att det inte är Storgatan i Vetlanda? Faktum är att jag mötte The Google Car just där i somras ;-)

9 Lotta:

skriven

Vilka fina fynd du gjorde! Jag blev lite extra förtjust i apan, den är ju otroligt charmant! Vad roligt att se duken igen, kul att du gillade den.

10 enannanhelena:

skriven

Fatet är verkligen fint OCH lite "Simmulsigt", som du säger. Fynd! Förmodligen har du räddat ännu ett askfat ifrån glömskans aska, så att säga. :)



Jag tänkte på dig i dag när jag var på en loppis på landet, där de var som skogstokiga och rev & slet i allt som bara kostade FEM kronor... Ja, det var inte på grund av det skogstokiga som jag tänkte på dig, du behöver inte vara orolig ;), utan på grund av en viss sparbössa... Visst köpte du en "köksbank" för ett tag sedan? Hade nog köpt den jag såg i dag om den inte hade haft ett litet nagg, men å andra sidan kostade den , som sagt bara 5 kronor. Såg den sedan i någonannans kundkorg, tyckte bestämt att hon hade ett litet leende på läpparna...



:)

/helena

11 Linda:

skriven

Fatet var riktigt häftigt, men jag blev såklart kär i apan! Vilken sötnos!

12 Eli:

skriven

Emma: Tack!

Gila: Ja, jag antar det.

Khina: Ja vad det än är så är den fin.

Tusse: :-)

Allt det gamla goda: Aha.

Axelina: De finns. Får de verkligen något sålt?

P-E Fronning: Supercool.

Lotta: Duken är jättesöt!

enannnanhelena: Yep, jag köpteen köksbank. För 120 pix om jag inte minns fel. Hm. Blir skogstokig vid tanken på överpriset :-)

Linda: Ja, det där känns som ett blivande samlarobekt. Fats den här, denförst, ska min syster få som salar på mässingsdjur.

Kommentera här: