Har du en miljon över? Rädda Rio-Bio!


Neonskylten är från 1939, året då Rio-Bio invigdes i den lilla bruksorten Skutskärs nyuppförda
Folkets Hus. Bion har jag tyvärr inte besökt, trots att jag hängt en del i Norduppland.
Och nu kan tiden vara på väg att rinna ut. En FJ-läsare i Skutskär mejlade mig och tipsade om
en artikel i Norra Uppland (klicka fram till sid 8-9), där vi får veta att bions existens är hotad.
Filmbranschen slutar med filmrullar och går över till digitalt. Nu måste Folkethusföreningen få ihop
en miljon kronor till digitalutrustning. Annars är den anrika biografens öde beseglat.


Föreningen jagar pengar på alla håll och kanter,
berättar Norra Uppland. Man söker bidrag hos företag,
stiftleser och föreningar. Man vänder sig också till allmänheten.
Kanske finns det någon mecenat med en miljon
över bland FJ:s läsare?
1 yvonne:

skriven

Hur gör alla andra små filmföreningar? Vi har en här utanför Linköping i Bestorp. Jag har kompisar som håller liv i bion i Rimforsa o Ödeshög! Jag har svårt att tro att de har råd m. 1 miljon i digitalutrustning! Folkets Bio finns ju nåt som heter också.....

2 Allt det gamla goda:

skriven

ännu en sorglig historia..

3 Christin:

skriven

Vacker entre med fina skyltar.

Bör bevaras och helst också som en levande miljö.

Hoppas det löser sej.



4 amanda:

skriven

Kan de inte börja samla in pengar genom en jättestor loppis? Alla som vill kan samlas och sälja och pengarna får gå till att rädda biografen!

5 Maria:

skriven

Tog en promenad förbi Rio igår och såg att det skulle anordnas en loppis där den 8 september till förmån för digitaliseringen!

Kommentera här: