Granen står så grön och grann i stugan


Granen i glas var ett av helgens loppisfynd. En massiv
sak som det äldre paret som sålde den köpt "för 30-40 år sedan,
kanske?" Någon som känner igen den? Glasbruk?
Granen trivs med Solöga-lyktorna på 70-talsfönsterbrädan
i köket på landet. Men... gillar inte riktigt att hyacinten
i sin kruka är högre.
 
1 Gittan:

skriven

Snygg smygstart på kommande helger!

2 Jesper:

skriven

Supermysigt! Ser jättefint och härligt ut.

3 Annica:

skriven

Vacker!

4 Christin:

skriven

Fin gran.Mysigt att december snart är här. Nu har jag äntligen läst ditt roliga reportage i Antikvärlden och hoppas såklart på fler liknande!

Svar: Tack!
Eli

5 enannanhelena:

skriven

Det var verkligen en grann gran!

Dessutom ganska skönt med barrfritt ända från advent till trettonda'n! Eller hur?

:)
/helena






Svar: Haha. Ja!
Eli

6 lybtar:

skriven

Det ser ut som att hyacinten bor i Solögat :)
vet inget om granen, mer än att det är en fin gran.

7 Helena Högberg:

skriven

Jag har också 2 sådana granar i lite olika höjd. Den ena i klarglas, den andra med lite grönt i.

8 Anonym:

skriven

Du driver en intressant och läsvärd blogg, det vill jag tacka för! Välkommen att följa min http://tamigtillbaka.blogspot.se/

Svar: Tack! Ska titta in hos dig.
Eli

9 Lara:

skriven

Det e en kopia på FM Ronneby, minns inte riktigt vart de kommer ifrån men som sagt en kopia. Skillnaden syns genom sättet de satt den gröna färgen Ronneby har bara färg inne i mitten/botten av granen. Alla kvistar har en kant på mitten o kopiorna är nästan perfekta ala pressglas medans Ronneby e blåsta och är därför lite ojämna, även toppen på Ronneby brukar vara lite udda formad (ingen ser likadan ut) tex bubblig och inte spikrak tirangel. Bortsett från det ska den alltid vara graverad FM Ronneby Sweden i botten om den e äkta.

Kan tänka mig att det funnits o köpa på tex SIA eller Åhléns som nu för tiden också börjat sälja just SIA. I annat fall har jag ingen anning om vem som gjort de som e fejk. Vet bara att de kommer också i genomskinnlig färg och genomskinnligt med en sorts "olje reflektion/regnbågs nyans". Har sett några på några julmarknader och tyvärr brukar även okunniga hävda att de e äkta och vill ha prislapp därefter. Då kan ni alltid hänvisa till att det inte finns en gravyr under som bevis.

Själv råkade jag hitta en äkta brevid en oäkta genomskinnlig för 3år sen. Sån tur brukar man INTE ha på just i den butiken kan jag säga och jag lyckades få den för 30kr. Ögonen flängde upp och jag la den hemskt försiktigt i min krog och låtsades som ingenting! ;)
Alltid velat ha en för min moster hade en sån när jag va liten. För mig var det först en nostalgigrej men när jag fick reda på märket blev jag hemskt glad att det va munblåst och av vem. :)

Kommentera här: