Snart dags att vända blad - i almanackor x 3

Snart är det dags att skaffa sig en almanacka för 2013. Jag hittade några gamla från
Icahandlare när jag grävde i en loppislåda. Finns det samlare på Icas almanackor? 
I så fall borde vackra 1969 vara åtråvärd.
 
1946. Stram och litet krigstidsspartansk
i sin formgivning.
 
1953. Fortfarande mycket gammaldags murrig.
 
1958. Ica-almanackan ger ingen känsla av att det banbrytande
formgivningsåret 1955 har passerat med råge. Om orten Tobo 
känns bekant så beror det nog på keramiken av paret Triller,
Tobo som tillverkades här från 1930-tal till 1970-tal.
 
1962. Färgfotografier!
 
1968. Det finns en 50-talskänsla över "från ax till limpa"-illustrationerna.
Den vackra bruksorten Lövstabruk ligger även den i Norduppland, men varken
här eller i Tobo verkar det finnas någon livsmedelsbutik längre.
 
1969. Plötsligt händer det. Icas almanacka är 
hippiemönstrad och hänger fint med i sin tid.
 
1975. Härliga klumpiga 70-talssiffror. Fast den som ritade
verkar ha fastnat litet i flower power-epoken?
 
Det är inte bara hög tid att köpa almanacka. Även årets
Köksalmanack (fd Husmoderns köksalmanack, gammalt inlägg här) ska
inhandlas.
Och så de kristna scouternas väggkalender förstås, den där man
får riva av ett blad varje dag och klistra upp en ny bild
varje månad. Här hittar du den. Jag har redan beställt sju ex.
Uppskattad julklapp.
 
1 Randiga Trådengar:

skriven

Årgång -69 är snyggast.

2 pärlbesatt:

skriven

Har tänkt mycket på dig när jag sett tenn i skyltfönster på sistone. Svårt att kommentera från mobilen och datorn strular så det har inte blivit några kommentarer. Härligt inlägg idag.

Jag läser HK Rönblom just nu, och har tänkt på dig då också (vad du är påtänkt, va? ;)) när han skriver om moderna trevåningshus med port i glas och metall, eller om moderna sittgrupper i grått ylle och teak... :)

Helt underbara böcker förövrigt. Språket är LYSANDE. Överträffar nutida deckare med hästlängder, förutom vad gäller spänningen då... :)

Svar: Jag är H-K Rönblomläsare jag med! Har läst alla 10, härliga. Du ska ha en liten gul vas av mig, vi får höras om det!
Eli

3 lybtar:

skriven

Åh vad glad jag blev för ditt inlägg. Den kalenderna minns jag från när jag gick i småskolan. Det var halvt slagsmål om vem som skulle få klistra upp den nya månaden. Jag beställde gensat två :)

4 Christin:

skriven

Icas almanacka hängde hemma i köket när jag var barn, scouternas hos mormor o morfar och gamla ex av Husmoderns köksalmanack har jag så smått börjat samla på mej fast det inte alls var meningen.

5 Mia:

skriven

Kul med gamla almanackor från Lövstabruk. Är själv från norduppland och har släkt runtomkring Lövstabruk.

6 Allt det gamla goda:

skriven

jag är väldigt avis på dina två ex av husmoderns köksalmanack på bilden längst ner. jag har 1957 men har inte stött på någon av de två ännu! morr..

Kommentera här: