Hillman-deckarna - en rysare för alla utom retronördar


Det finns filmer man ser om för att de är - bra filmer. Det finns filmer jag ser om för att de
är tittgodis för en retrointresserad. Jag har skrivit om Hillman-deckarna förr, men vill tipsa
"nytillkomna läsare". Nyligen såg jag om en av filmerna , "Mannekäng i rött", tillsammans
med H. Han gäspade, jag satt som vanligt (jo, jag har sett den... eh... några gånger) och spanade
in 1950-talet. Som här, där ett osedvanligt vackert lik ramlat av Yngve Ekström-stolen "Desirée".
(Foto: Sandrews)
 
Medan jag ropade "Titta! Överkastet!" eller "Nu! Snart! Där! Ser du klänningen? Wow!" började
H förstrött kolla i sin mobil istället för på filmen (dock tittade han upp när Anita Lindblom kom i bild).
Och - okay. Hillmandeckarnas främsta värde ligger som sagt nu på 2000-talet i kläder, möbler, bilar,
miljöer. Men vilket värde!
Don´t miss! 
 
 
1 Mia:

skriven

Åh! Jag hade glömt bort dessa filmer och hur mycket jag tyckte om att titta på dem när de gick på tv i min barndom. Var får man tag på dem nu för tiden?

Svar: Finns att köpa på dvd!
Eli

2 Maria/Prylodesign:

skriven

Vad roligt, jag har aldrig sett Hillman-deckarna och jag har Yngves stol Desirée på balkongen (men i nyproduktion). Visst är det kul att titta på interiörer i gamla filmer. Kul att träffa dig idag!

3 Larsson:

skriven

Som sagt: Det var bättre förr...

4 Jenny på La mômes Old fashioned:

skriven

Aaah, jag gillar att titta på gamla svartvita svenska filmer av just den anledningen :)

5 Axelina:

skriven

Jag har fyndat en original desiree stol på blocket, fick den för ca 350 kr:)

Svar: Grattis!
Eli

6 Tusse:

skriven

Vilken film är detta? Mannekäng i rött? Då har jag inte sett den, ty mina Hillman-minnen går i svartvitt (ja jag hade färgteve). Har sett "Den gula bilen" och en till, vilken den nu var.

7 pärlbesatt:

skriven

Tänkte härom dagen att jag skulle försöka se Flicka med hyacinter och andra såna av den anledningen. Lustigt. Tack för påminnelsen.

8 Helena Högberg:

skriven

Visst är det roligt att se överhuvudtaget "gammalt" på TV.Sambon och jag sitta och titta på en hel lång dålig dokumentär från sent 60-tal, bara för att säga:-Åh, kolla en såndär, åh precis en sådan hade jag när jag var liten o.s.v. Allt mellan 50 och 70-tal är lika roligt!

9 Kerstin:

skriven

Jag har boxen med alla filmerna, och har sett dem några gånger! Om man som jag kommer från Uppsala är Mannekäng i rött extra kul, eftersom ganska många scener är inspelade i och utanför Forum/Domus-varuhuset i Uppsala.

10 AL:

skriven

Ah, alltid lika härligt med Hillman-filmerna. Rekommenderar även filmerna som Göran Gentele gjorde, bla "Fröken April" och "Sängkammartjuven". Även Hasse Ekmans filmer med den glada Sickan Carlsson är fina att se på.

11 Sofia:

skriven

älskar de här filmerna! mannekäng i rött är klart bäst! minns att jag såg den en gång när jag var liten och sen var jag rädd i flera dagar..

12 Emma:

skriven

Kul tips! Dessa måste jag se minsann :)

13 Lybtar:

skriven

Oj oj, här har jag ju missat ngt.
Skall bli kul att kolla in. Nu kommer bara problemet.
Kanman hyra dessa??

Svar: Vet ej.
Eli

14 Jo:

skriven

Åh, det var länge sedan jag såg någon av dem, men jag kommer ihåg att jag gillade dem! Jag försökte förresten att se Mad Men, men orkade inte mer än första säsongen, trots alla snygga kläder och möbler. Hillman är bra mycket bättre! :)

15 RETROknoppen:

skriven

Det är verkligen kul att retro-spana i gamla hederliga filmer. Jag blir tex. euforisk när jag känner igen en detalj som jag har hemma ;)
Fast ibland duger det med "nyproduktion" åxå. Moodyssons "Tillsammans" är en sån där film som ligger varmt om hjärtat,,,

Kommentera här: