Nu får bara Ikea använda ordet "retro"

Ikea har lyckats varumärkesskydda ordet "retro". I torsdags kom beslutet från Patent och registreringsverket, PRV. Jag har använt en del av påskhelgen till att dubbelkolla med EU:s upphovsrättskommissariat i Bryssel
och fick slutligt svar på mejlen sent i går kväll. Jo, från och med i dag, den 1 april 2013,
får "retro" endast användas av Ikea. Orsaken till det är möbeln på bilden, byrån "Retro" från 1972.
Ikea var först med namnet på en produkt i Sverige och har därför nu lyckats få ordet upphovsrättsskyddat.
Detta innebär att Hus & Hem Retro, sajten retrofolk.se, åtskillga retrobloggar (vågar jag ens skriva
ut ordet retroblogg, undrar jag plötsligt) med flera aktörer nu kommer att tvingas byta namn. 
Annars hotar rejäla viten.
Ja, herregud, vad säger man?
Här kan du i alla fall skriva på en protestlista.
 
UPPDATERING: Detta var alltså 2013 års aprilskämt på Femtiotalsjakten.
 
 
 
 
1 Anna:

skriven

Hihi, i en kort sekund blev jag lite orolig men... April april så klart ;)

2 Anta Snaque:

skriven

Kul och smart! Fnissigt viskar jag: April, april!

3 Helena Högberg:

skriven

Jag var i upplösningstillstånd, gick och borstade tänderna och tänkte om jag verkligen skulle kunna sova...sen kom jag på... första april!!! Bra gjort, jag brukar inte låta mig luras :D

4 sanktolof:

skriven

Lika genialt som förra året. Hoppas du slår besöks rekord!

5 RETROknoppen:

skriven

ÅHH,,,NÄ NU tänkte jag några sekunder men så lugnade jag ned mig och kommentarerna bekräftade bara faktum: att du är proffs på april-skämt :)
Första i dag!

6 Jenny på La momes Old fashioned:

skriven

Du är bäst på första april, ingen protest!

7 Retrolux:

skriven

Oj, vågar jag ens skriva retro nu?! April, april...

8 Fammo:

skriven

Hih, jag gick på det en stund då jag inte mindes dagens datum =), April april, det var ett lyckat ett!

9 Gunnel:

skriven

Den första för idag och den var bra!

10 Maria:

skriven

Hahaha :)

11 Ingela O.:

skriven

April, april...

12 Annica:

skriven

:) Håller med dom andra...jag tänkte också, shit, kan man verkligen få igenom det? Innan jag kom på....

13 Randiga Tråden:

skriven

Den var bra. Jag undrade just vad som skulle komma från dig denna dag. För några år sedan så gick jag på dina skämt.

14 precis en sån:

skriven

April, april, din dumma sill, jag kan lura dig hur långt jag vill! =)

15 Kristian:

skriven

Jag blev på riktigt orolig.. :)

16 Christofer:

skriven

Retroaktivt varumärkesskydd, jättejul!

17 Maria på tid & rum i Årsta:

skriven

FAN FAN FAN, jag som ofta taggar mina bilder på Instagram med "retro" och även skriver det i mina annonser. Shit ;)

18 pärlbesatt:

skriven

Gud vad bra! Jag gick på den...

19 Larsson:

skriven

Bra där! Nämnde detta på min blogg :-)

20 Allt det gamla goda:

skriven

gick på det! stenhårt! haha!

21 Maja:

skriven

Fniss! :D

22 " Ömse grejan ":

skriven

Jag tänkte: "Kamprad han är då genial...för det har jag alltid tyckt, men så pös luften ur ballongen och jag föll pladask!!! Men den var bra ... du är också genial !!!

Tack ! Med ett stort leende

23 Louise:

skriven

fetlurad!

Kommentera här: