Femtiotalsjakten listar Årets 10...

Året går mot sitt slut och det är dags för en tillbakablick på 2013 års höjdpunkter.
Först, förstås: ÅRETS STORA HÄNDELSE I MITT LIV.
I februari hörde Förlaget Orda av sig. De ville ge ut min roman "Anna-Lisas Antik"!
Vi beslutade gemensamt om vårutgivning. Sedan gick det undan. Jenny Holmlund ritade omslaget,
medan jag åkte på semester till New York (läs om vårt bollande mellan flygplatserna på hennes blogg). 
Kvällarna på hotellrummet ägnade jag åt att skriva baksidestext och författarpresentation.
I maj kom så "Anna-Lisas Antik" ut.
 

Min bok fick en riktigt bra recension i Upsala Nya Tidning och av retrobloggare,
dessutom "blänkare" i en massa magasin och bilagor. När hösten kom, kom också
Bibliotekstjänst fina omdöme, vilket gjorde att många bibliotek beställde boken.
Och...

... i december vet jag att många fick "Anna-Lisas Antik" i julklapp.
Det har varit ett tidvis euforiskt år (få bok utgiven, få bra recensioner och höra av läsare
som sträckläst och som undrar när uppföljaren kommer).
Just nu skriver jag på uppföljaren, som är planerad att komma ut nästa höst.
Och redan i vår kommer  "Anna-Lisas Antik" som pocket - med ett nytt fullständigt
ljuvligt omslag (också av Jenny Holmlund).
Min nyårsönskning... är att de stora bokkedjorna ska ta in pocketen, och sedan
förstås också uppföljaren.
 
ÅRETS BLOGG. ÅRETS BLOGGDÖDARE.
Jag brukar utse Årets blogg, men nä... 2013 var året då jag varken hann följa andras bloggar,
eller uppdatera min egen särskilt ofta. Istället hängde jag på det underhållande Instagram.
Där finns alltid en quick fix för den skönhetstörstande, man kan snabbt få svar på frågor om
sakers ursprung, och lägger man två minuter på att ta en bild som den här så får man
snabbt 50 hjärtan.
Och vem vill inte ha det? 
Men just snabbheten och lättheten att kommentera gör också Instagram till årets bloggdödare.
Eller om bloggar dödar sig själva?
För efter tre försök att kommentera på en blogg där man ska fylla i alla sina uppgifter,
och sedan repetera ett gäng suddiga siffror och bokstäver, ger den mest engagerade
bloggläsare upp.
 
ÅRETS LOPPISTUR.
För fjärde året var vi ett gäng retrobloggare (Porslinsbloggen, form55,
Allt det gamla goda, 50-talskeramik och jag detta år) som gjorde en loppisturné.
Loppisar och antikbutiker i Uppsala-Västmanland-Närke fick besök.
Allt det gamla goda-Stina plåtade fin neon i Enköping.

ÅRETS BESLUT:
Vi flyttar ut till gården!
Så i början av 2014 lämnar vi vår fina 50-talslägenhet. Klicka på bilden så ser ni den förföriska
mäklarvideon. Nu är ambitionen att alltid ha det (nästan) så där städat och undanplockat på landet
som det var i lägenheten inför visningen.

ÅRETS ACCESSOAR.
Min samling Helmer Ringström-porslin blir större och större (inom kort kommer ett nytt inlägg
med de senaste förvärven). Tidigare har jag plåtat nytillskotten i ett vitt diskställ. Men så hittade
jag trälådan från Gefle makaronifabrik. Se hur den mörkturkosa texten matchar tekopp och
gräddsnipa i "Trio" (tack för dem, Mangania du älskade).
 
ÅRETS LOPPISFYND x 3.
Det här var året utan några penningmässigt stora fynd, men med många små vardagsfynd.
På megaloppisen i Solna hittade jag dokumentportföljen som ingick i en serie glad plast som alla
utom jag verkar ha haft något (singelalbum, pennställ med mera) ur på 1970-talet. Den bär nu
det växande manuset till "Anna-Lisa Antiks" uppföljare mellan lägenheten och gården.
 
På stamstället Huvudsta loppmarknad stod firren och kippade
efter luft. Nu jobbar han som tandborstställ, och kommer naturligtvis
att trivas ännu bättre när han får bo vid en insjö.
 
Det kommer inte riktigt till sin rätt så här, det stora textiltrycket av Ken Scott. Färgerna
är helt intakta, kanske litet för anglosaxiskt  lila-rosa för min smak men fint. Sådant som man
kan hitta på en loge i Roslagen när turen står en bi.
 
ÅRETS FILM.
Tja, fanns det någon konkurrens det här året,
för oss som älskar estetiken från 1950-60-talet?
Filmen Monica Z hade allt.
Och Edda Magnason var fantastisk som Monica Zetterlund.
 
 
ÅRETS MUSEUM.
Värt en omväg är Nostalgicafé the 50s museum i skånska Tryde.
Styrkan är att man fångat vardagen från förr, med uppbyggda miljöer
och prylar i en mängd som är osannolik.
Don´t miss!
 
ÅRETS JULKLAPP.
Pilsnerboxen. Jag hade längtat efter den i månader.
På julafton blev den min.
 
ÅRETS FARVÄL.
Lejonet Holger vaktade vår hall i över två år, men i höstas
fick han ge sig av till ett nytt hem. Allt och alla kan inte följa med i flytten.
Holger kom till en barnfamilj, så vi gissar att han får
ännu mer kärlek nu.

Tack för det här året, alla ni som fortsatt följa Femtiotalsjakten
(och till och med kommenterat) fastän jag skrivit så litet!


 
 
1 Skaffaren:

skriven

Kul läsning!
Jag tror jag ska inventera vilka som är mina stora händelser under 2013.
Och faktiskt göra ett blogginlägg :-)

2 Christin:

skriven

Gott Nytt År !

3 gila:

skriven

Skojig återblickslista! Ses på det nya året!

Kommentera här: