God jul, önskar...

I morgon går årets julkort iväg!
Jag skickar nästan bara kort från 1940-50-talet, som jag brukar köpa på Antik & Kuriosa
i Kista på hösten. Där har alltid Enebybergs antikbod en monter med massor av jul-
och nyårskort från tiden. Så här ser årets skörd ut.
Och nu måste jag bara berätta om en underbar läsarrespons....
 
Förra veckan slutade jag på tidningen Metro, där jag
jobbat som nyhetschef de senaste sex åren. Min sista
"Välkommen", som den personliga texten på sidan 2 kallas,
skrev jag om julkort. Och häromdagen kom...
 
... ett julkort från en skånsk Metro-läsare!
Helt underbart! Nu väntar jag på att Skåneredaktionens
brev med kortet i kommer med posten.
(Jag har suddat över avsändaren, ifall hen inte vill synas här.)

Kan det vara 70-talstomtar på julkortet, månne?
To be continued...

Fler julkortsinlägg här på Femtiotalsjakten:
2012: Ett julkort kan se ut hur som helst
2011: A merry merry Christmas - with love to thee and thine
2008: Julkort från förr - och dags att skicka årets
 
1 Larsson:

skriven

En riktigt God Jul från Larssons Blogg!

Svar: God Jul!
Eli Åhman Owetz

2 Viola:

skriven

Jag håller med dig. Julkort ska vara av papper och för mig spelar det ingen roll hur de ser ut. Ett kort från
50-talet hade nog varit lite extra.
Är det av bekvämlighet eller snålhet att sända GOD JUL
på mailen?
Ha det bra.

Svar: Det är nog ovanan att skriva brev och vykort... Synd.
Eli Åhman Owetz

3 Ida Nielsen:

skriven

Nä vad gulligt! :)

4 Ebba D:

skriven

Vad får man ge för sådana vykort på mässa eller i antik/retrobutiker tro? Sugen på att skicka sådana nästa år! Skickar moderna nu...

Svar: Enebybergs antikbod (är alltid med på antikmässorna i Sthlm) brukar ta mellan tre kort för tio kronor och 20 kr/styck. Sedan har jag någon gång hittat några på loppisar, då kan de kosta en krona styck...
Eli Åhman Owetz

5 kiosktanten:

skriven

God jul och tack för alla bra läsningar.
Ett stort tack att jag fått lära känna
Anna-Lisa i antikboden , en trevlig
bekantskap.
Må så gott hälsar kiosktanten.

Svar: Tack för en fin julhälsning!Och önskar dig en god jul och ett nytt bra läsår - strax lägger jag ut tre julklappstips. Men kanske har du läst dem alla tre...?
Eli Åhman Owetz

6 enannanhelena:

skriven

Hihi, kan inte låta bli att fnissa lite åt din kolumn här, idag blir det slutgiltigt upp till bevis om de där 48% har skärpt sig!? Alltså även mina 48% bekanta som inte heller verkar skicka någon snigeltomtepost längre. Snyft. ;)

Önskar Dig, och de dina, en riktigt GOD (retro)JUL!

Svar: Ja idag är sista chansen för 48-procentarna! Har nu fått TVÅ julkort från sympatiserande Metroläsare, härligt!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: