Någonstans där ute finns sanningen om Edmunds bord

 
Så var det dags igen för ett inlägg om de mystiska Edmundborden. Jag har skrivit och visat
bilder i flera tidigare inlägg, efter att själv fyndat ett vackert 50-talsbord med kakelmotiv designat
Edmund (eller Edmünd). Ungefär en gång i halvåret får jag mejl från andra Edmundägare
som letar information, och som visar bilder på sina fina bord.

(BILDEN: Christines Edmundbord. "Jag har ett exakt likadant som på bilden men med mosaik,
det talar för att Edmund är en slags kakelkonstnär som hamnar på olika bord.")
 
Frågan är alltså: Vem/vad var Edmund/Edmünd?
Min teori är att kaklet såldes av ett företag till möbeltillverkare.
Där får jag medhåll av signaturen "The truth is out there" som skrivit en
intressant kommentar som jag nu publicerar som inlägg, ihop med mejlade bilder
från Edmundägare.
Jag lämnar ordet till "Truth":

"Något annat än att Edmund tillverkade kakel för montering känns helt otänkbart

med tanke på den stora variationen på bord, dessutom har uppgifter kommit fram att bord har
tillverkats på Edvard Johanssons Möbelfabrik och Tidaholms Möbelfabrik, säkerligen har flera andra möbelfabriker ägnat sig åt montering av dessa plattor. 
 
Det som förbryllar är också de kakelbord i rokoko-stil som bryter helt mot den mer tidstypiska
designen. Detta får mig att undra om det verkligen rör sig om en person som står bakom denna signatur?
Ingenting skulle förvåna mig längre. 

(BILDEN: Johans Edmundbord, ett av de nystilsbord med kakelplattor som "Truth" nämner.)
 
Det känns som det enda som skulle kunna bringa lite klarhet i det hela är om det går att få tag på
någon som arbetat på respektive möbelfabrik. Detta känns dock som en smärre omöjliget.
Frans Edvard Johansson startade fabriken 1903 under namnet Johansson&Svensson-möbelfabrik
och är alltså med största rimlighet död. På en sökning på Tidaholms Möbelfabrik dyker namnen
Thuren och Söderholm som tänkbara partners el. ägare i firman, status på dessa herrar idag är oklart. 

(BILDEN: Angelicas Edmundbord, hittat på mammans vind. "Hon köpte det i en antikhandel
på 80-talet och det hamnade nästan direkt upp på vinden. Nu bor bordet i Göteborg och används
varje dag!")
 
Då de enda spåren går till dessa två möbelfabriker som båda är nedlagda för länge sen är enda
hoppet att få något klarhet (eller åtminstone utesluta spåret) att få tag på någon som varit verksam
på någon av dessa fabriker eller någon släkting till de ovan nämnda personerna.
Edmund - soffbordets svar på Bo Balderson!   
Är det någon som känner sig manad att fortsätta gräva?"
Signaturen "The truth is out there"
 
(BILDEN: Patriks Edmundbord. "Här är ett jag plockade upp igår för några hundringar! Såg inte att
någon skickat en bild med ett bord med det motivet så hoppas du finner bilden intressant."
 
PS från Eli/Femtiotalsjakten:
Ja, vi gräver väl vidare, vi glada Edmundägare, oförtrutet!
Mitt nästa försök är att i kväll lägga ut länk till det här inlägget och fråga en tyska 
och en holländska som jag följer på Instagram om de känner till Edmund.

(BILDEN: Mitt eget bord. Jag är andra ägaren, det stod i en villa i Hallstavik
från 1960-talets början till hösten 2008.)
Fler vackra Edmundbord i ett tidigare inlägg:
http://femtiotalsjakten.se/2010/may/fler-bord-av-edmundedmund.html




                 
1 yvonne:

skriven

Har ni frågat på den tyska keramiksidan på FB?https://www.facebook.com/groups/122730516059/

Svar: Nej, ska göra! Tack för tipset!
Eli Åhman Owetz

2 Gila:

skriven

Spännande historia....

3 Sara:

skriven

Jag har också ett Edmund-bord. Det har tillhört mina morföräldrar, men mer än så vet jag inte. De bodde strax utanför Trelleborg, var i landet har andra bord dykt upp?

Svar: Från hela landet, har jag för mig.
Eli Åhman Owetz

4 Alexander:

skriven

hej jag har också ett Edmund-bord som finns i Väterbottens län :)

Kommentera här: