På fisketur i Huvudsta

I eftermiddags kom jag äntligen ut på en loppisrunda igen. Jag tillbringade nästan två timmar
på Huvudsta loppis, där det visade sig att de röjt ut allt gammalt och höll på att fylla hyllorna 
med nyinkomna grejer. Jag fick med mig två ädel-femtiotalare. Firren (50 pix) är en West Germany. 
Tygbiten för tio kronor är en gardinkappa som ska bli duk på byrån i gästrummet. 50 kronor för fisken
kan tyckas mycket på loppis, men...
 
... jag har kollat efter en ny tandbortsmugg på sistone 
och tror inte att jag kunnat hitta något roligare för samma
summa. 
 
Godbitarna ställdes fram en efter en. Jag gissarr att 125 kronor för et ytterfoder av Gunnar Nylund 
i felfritt skick är ett godtagbart pris för samlaren?'
 
... liksom kanske 150 kronor för liljekonvaljkrukan
från Gustavsberg? 
 
Den röda byrån skulle jag gärna ta hem. Om vi hade haft ett eller ett par rum till.
Jag gillar de där rödlaserade furumöblerna från 1970-talet.
Nu är det sagt.

Är detta Ikea från 1960/70-tal? 
 
Alltså, jag är ju svag för rokokobyråer. Denna är väl gissningsvis en kopia från mitten
av förra seklet. Ser ni hur formerna liknar en ameirkansk bil från 1950-talet? Tänk er den här
byrån målad turkos...
 
Och med "guldet" kvar förstås. Kolla igen - formerna!
Att måla om en stikmöbel från 1950-talet måste väl ändå
ses som mindre kulturvidrigt än all shabbifiering av
1800-talsmöbler?
 
Jag har aldrig övervägt en antik byrå/kopia men när de stod uppställda så där, olika
stilar och storlekar och lättsamt loppisaktigt och inte antikbutikfiint, ja då blev jag litet
sugen. Frågade därför inte efter priser. Om rokokobumlingen hade varit billig hade jag kunnat
trilla dit...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Moster Mjölgumpa:

skriven

Jag bor i mitt föräldrahem, och här finns lite möbler kvar sedan jag var liten. Bland annat en hallmöbel i rödbetsad furu. En liten fyrlådig "byrå" i sittvänlig höjd med tillhörande väldigt stor spegel. Tyvärr är jag inte överförtjust i det, men har det stått där i över fyrtio år klarar jag inte av att göra mig av med det;-)

När du visar rokokobyrån minns jag vad min pappas kusin sa en gång för väldigt länge sedan. Han tyckte att fruntimmer skulle ha former som en rokokobyrå med översta byrålådan utdragen...

Svar: :-)
Eli

2 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Absolut bästa tandborstmuggen! 50 kr är inte mycket om man gillar en sak.

3 Anonym:

skriven

Njae jag tycker nog de har överdrivna priser där. Med tanke på att mycket är smutsigt och trasigt.

Har man en loppis (där man får sakerna) tycker jag man bör ha lägre priser.

Fisken var cool :)

Svar: Ja, fast jag har gjort några av mina allra bästa fynd där. Hittade mycket till Selmatävlingen där...
Eli

Kommentera här: