Vem var vykortskonstnären Katinka?

På loppisen i Lohärads bygdegård härförleden hittade jag inte bara kattkorten utan också några riktiga
godingar från längre tillbaka. Jag gissar 1930-tal? De är signerade "Katinka". När jag söker
på nätet hittar jag fler kort av henne, men inga fakta om vem hom var.
 
Verserna på alla tre vykorten går ut på att varna karln för att fruntimret försöker
fånga honom. Kanske inte så fräscht budskap i dag, men underbara teckningar!
 
Två små fåglar på en gren... Kontratsen mellan hans vassa byxben och hennes söta klänning. Fint.
Vet någon av Femtiotalsjaktens läsare något om Katinka?
1 Fammo:

skriven

Hon är ju verkligen svår att hitta! Tydligen var hennes efternamn Stierngranath, och hon var syster till Gunila (1902-60), som illustrerade bl.a barnböcker.

2 Christofer:

skriven

Malte Stierngranat byggde en pyramid, Hilma af Klint målade trianglar. Katinka ritade vykort och är huvudperson i en rysk folksaga som jag såg på teve för längre sedan än jag vågar erkänna. Minns bara den käcka versen:
Innan kungen hunnit blinka
blev kan lurad av Katinka!

3 Tant Emma:

skriven

Oj vilka snygga kort!

Kommentera här: