En flugsvamp i snön!

En röd och en blå "Amanita"-kopp låg i ett paket från H på julafton. Jag tog en bild
på den röda medan det var snö. Kanske den sötaste kopp som gjorts. Men den har ett giftigt
namn. "Amanita" betyder flugsvamp. 
1 Randiga Tråden:

skriven

Den har alltid tillhört min favorit. så snygg/söt.

2 My från Finland:

skriven

Jag har 6 par Amanita-kaffekoppar - har aldrig vetat vad de heter eller var de är tillverkade och när, men efter detta inlägg + lite google är jag mycket klokare! Tack! Och nu när jag vet att det finns en hel serie där ute i olika färger, så... ;-)

Svar: Den gröna är underbar. Men jag har bara två assietter av den tyvärr. Jakten går vidare.
Eli

3 Christin:

skriven

En jättefin julklapp!
Fick veta häromåret att mina föräldrar haft ett halv dussin Amanita en gång i tiden...Gröna och blå tror jag.Finns dom i fler färger än rött blått och grönt?

Svar: Ska finnas i gult också, men har inte sett den färgen.
Eli

4 Ebba D:

skriven

Amanita är så fina! Men de gjordes ju så tidigt (40-tal) att de flesta är i dåligt skick, eller svindyra.. Jag älskar grönt, så det vore kul att ha två gröna kaffekoppar med fat, men samtidigt är de röda lite mer "glada" tycker jag, för det är ju en ganska kall grön. Vi har sex stycken röda assietter men de är verkligen slitna, så jag ska göra mig av med dem. Svårt att sälja dem i det skicket. Inga nagg eller så, men det där röda blir slitet efter så många år tydligen.

Svar: Ja, det röda slits på faten. Jag skulle gärna dricka ur Amanitakopparna, men nänns inte.
Eli

5 Tant Emma:

skriven

Älskar Amanitaporslinet. Min syster har en hel samling.

6 Caroline:

skriven

För ett par år sedan, precis när mitt intresse för gammalt porslin kom, hittade jag en hel kaffeservis av den röda Amanita på en loppis. 12 kaffekoppar, 12 assietter, sockerskål och gräddkanna - allt för 100 kronor. Det lär nog inte hända igen... :)

Svar: Man får ju andnöd när man hör sådant där. Stort grattis till dig!
Eli

Kommentera här: