Det stod Empire-Amelies namn på stolarna

Min väninna Empire-Amelie har en helt annan smak än jag. Hon inreder sitt hem med
möbler, prylar och färger så nära 1800-tal som det går. Här gjorde jag ett inlägg från hennes
lägenhet. I lördags gjorde vi en loppisrunda tillsammans, och Empire-Amelie fyndade
de här stolarna. Hennes gissning är 1920-tal.
 
Sitsarna är förmodligen utbytta.
 
Ryggen. Vet du mer om stolarna? Kommnentera!
Vi var båda nöjda med dagen, eftersom vi hittat saker som
syns ordentligt när de gör intåg i ens hem. Jag köpte ju en
tavla, se förra inlägget, visserligen inte på en loppis men ändå
ett fynd eftersom den har en sådan känsla.
 
 
 
 
 
 
1 Nicklas:

skriven

Nyrenässans, ek, c 1880, ursprungligen med flätad rottingsits

2 Mattias:

skriven

Stolarna är från sent 1800-tal till tidigt 1900-tal och gjorda i en stilblandning som var populär då. Man blandade olika historiska stilar, mest ser det ut som nyrenässans. Jag tror inte på 20-tal då det inte är senjugend eller ArtDeco-stil. Sitsarna är troligtvis original så byt inte ut dem.

3 Anneli:

skriven

Tackar!
Jag ska inte byta ut sitsarna! :-)
Men det är fullt med små hål runt om som tyder på att något har ändrats. Kan ju vara så att sitsarna har täckts över under en period. Vad vet jag, är ingen expert.
Jag är glad om de är från sent 1800-tal!!
Mvh Anneli

4 Anneli:

skriven

p.s min första gissning var att det hade varit rottingsitsar från början

5 Gila:

skriven

Dax för ett nytt hemma hos repotage hos Empire- Amelies ;-)

6 Anneli:

skriven

Kanske det ;-)

Kommentera här: