Prisvärt av Percy

Fortfarande kan man, som H och jag gjorde förra veckan, fynda en hel servis "Casablanca"
av Arthur Percy för en spottstyver. Brickan med kaffeservisen (minus kanna, men det har vi redan
två stycken) inklusive två ljusstakar fanns på loppisgallerian i Sundbyberg för 295 kronor.
Och så dealade jag åt mig den tunga vackra matchande guldbrickan för fem pix...
 
"Casablanca" kom 1944, Arthur Percy formgav den för Karlskrona porslinsfabrik (som jag gjorde
ett stort inlägg om här) i både helvitt och med guldkant. För några år sedan hittade H och jag
vår första "Casablanca"-servis, den här. Vi gav 320 pix för kanna och sex koppar.
Sedan dess har vi köpt ytterligare en kanna, servisen ovan och en hoper koppar
- för väldigt små summor.
 
Så här skrev tidningen Antikvärlden i en artikel om Karlskronaporslin:
"En del kritiker betraktade denna servis som en av Sveriges vackraste och "Casablanca" blev
snart en försäljningssuccé."
Men någon försäljningssuccé är den inte numera. Eller-  ännu.
För jag tycker att det är obegripligt att denna mycket, mycket vackra servis slumpas bort.
Och plockar på mig varje del jag ramlar över.
På vår nästa stora fest kan vi duka ett långbord eller två med "Casablanca".
 
1 Gila:

skriven

Riktigt snygg i den krämvita glasyren. Och vilket bra pris...inte ens vad en kopp+fat från Gustavsberg kostar i nyproduktion...Grattis!

Kommentera här: