"Bäst gillar vi de fyrkantiga tallrikarna" (Gästinlägg)

Geflefantasterna finns överallt. I går fick jag syn på en "Neptuntallrik" i en statusuppdatering av
min gamla arbetskamrat Helena på facebook. Det visade sig att hon och hennes man hade mer
i kökskåpen. Jag bad om ett gästinlägg. Här kommer det:
"Vi samlar udda tallrikar från enbart Gefle eller tiden när de var införlivade med Upsala-Ekeby.
Bäst gillar vi de lite fyrkantiga tallrikarna. Här våra personliga favoriter Kasper (min) och Sol (Görans).
Perstorpsbordet hittade vi på ett loppis i Tingstäde på Gotland."
 
 "Ek, Neptun, Aladdin och Gulli. Varje måltid känns lyxig när man får äta på så fina talltrikar.
De skapar alltid samtalsämnen när vi har gäster."
  
"Det började med Pigg som jag hittade i en antikaffär i Linköping.
Ovanpå den Arkad."
 
Tack, Helena för gästinlägget! 
 

 

1 Randiga Tråden:

skriven

Vackra.

2 Gila:

skriven

Snyggt med udda tallrikar....och vilka roliga samtal vid middagarna...

3 Anta S:

skriven

Den bakre tallriken på första bilden... så läcker!

4 lybtar:

skriven

Alltid kul med gästinlägg så får man se in i ytterligare ett hem :)

5 Christofer:

skriven

Är det Helmer som som har ritat mönstren?
Hilma målade inte porslin, vad jag vet, och jag hoppas verkligen inte att man börjar exploatera hennes mönster som man t.ex. har gjort med Stig Lindberg.
Tänk bara en Hilmamugg på McDonald's ...

Svar: Vad som helst kan hända... Helmer Ringström har ritat Gulli, Alladdin och Arkad.
Eli

6 Christofer:

skriven

Men inte Pigg och Neptun?

Svar: Pigg är Kjell Blombergs, Neptun Dorothy Cloughs.
Eli

7 Christofer:

skriven

Tack för upplysningen. Tyckte mig spåra helmeristiska drag även i övriga dekorer (kanske med undantag av Ek) men det kanske låg i tiden med sådana mönster.
Hilma insåg däremot att hon inte låg i tiden och valde därför att vara hemlig till 1966.

8 amanda:

skriven

Vi gillar också de fyrkantiga mest, vi har några stycken i olika dekorer, passar till allt!

Kommentera här: