Ett riktigt lördagsfynd

Det var länge sedan jag gjorde ett vad jag kallar kunskapsfynd. Men i dag hände det.
Efter fika och promenad i Norrtälje var vi på väg hem när jag såg att Returskänken på Roslagsgatan
fortfarande hade öppet. Därinne slog jag till på en svart och vit Rosenthal- servis som jag inte kunde
placera i tid. Misstänkte att den kunde vara 1980-tal, men den hade något speciellt ...
 
Kolla hänkeln, som en vit snigel med hornen ner mot undersidan!
Googles resultat överraskade mig. Servisen, "Form E", är från ett så tidigt årtal som 1952.
Modellen formgavs av Raymond Loewy och Richard Latham för Rosenthal AG. "E" står för Easterling,
en amerikansk postorderfirma som ursprungligen beställde servisen men aldrig kom igång med
produktionen. Istället blev "Form E" alltså en Rosenthal-servis...
 
... serviser som hamnar många nivåer under Gustavsberg, Rörstrand och Gefle i loppisbutikerna.
Än så länge. Jag har sett flera retrobloggkolleger gissa att de finaste av de tyska serviserna kommer
att stiga i pris. Men i dag: 250 kronor för sex koppar i nyskick (och en med nagg), tolv fat och tolv
assietter. Samt en sockerskål.
 
Men - kunskapsfynd? Ni väntar på förklaringen. Jo, ett kunskapsfynd är det där som man
drar hem för att man har en aning att föremålet kommer att ge ny kunskap vid googling.
Och så stämmer det. Raymond Loewy (t v) som på bilden pratar "Form E" med Philip Rosenthal
är en av industridesignhistoriens giganter. 
(Foto: Rosenthal AG, Selb)
 
Han deisgnade Studebakers logotyp och flera av deras bilar, från 1930-tal
till 1960-tal....
 
... och antagligen det coolaste lok som någonsin funnts, "S1" för Pennsylvania Railroad.
Dessutom: Coca-Colas moderniserade strömlinjeformade flaska, Lucky Strikes klassiska
cigarettpaket/logga och Shells moderna logotyp. Och otaliga andra designklassiker.
Läs allt om franskamerikanen Raymond Loewy (1893-1986) på den officiella hemsidan.
(Foto: Wkimedia Commons)
 
 Tja, där ser man. Det står en okänd servis på en lördagsloppis, och några timmar senare
har luckor i ens allmänbildning fyllts igen.
 
"Form E" blir finservis.
Loewys och Lathams mest kända servis var för övrigt "Rosenthal 2000", tämligen lik
en del av Karlskronas modeller från 1950-60-talet.
En annan kul servis, en väldigt anglosaxiskt 50-talare, som jag hittade 
när jag sökte uppgifter om Loewy är "Papageno". Så här ser den ut.
 
Femtiotalsjakten heter Femtiotalsjakten även på Instagram.
Där lade jag ut första bilden på lördagsfyndet, i eftermiddags.
Följ mig! På Instagram hittar du allt från vardagsbilder på kaffekoppar
till tips om fynd ute på loppisar.
 
 
1 Gila:

skriven

Vilket fynd! Jag samlar som bekant på Thomas Germany porslin och de tillhörde Rosenthal. Det är bra kvalitet på porslinet! Kunskapsfynd är dagens ord för mig...;-)

Svar: Rosenthal... Nu känner jag att loppisarna börjar prismärka om det tyska...
Eli Åhman Owetz

2 Helena Högberg:

skriven

Det var en väldigt snygg servis, jag kan tänka mig att gräddkannan skulle vara fin, ska hålla ögonen öppna ifall den dyker upp :)

Svar: Ja,den är snygg. Såg den när jag googlade men det var ebaybilder så jag kunde inte använda dem.
Eli Åhman Owetz

3 Anta Snaque:

skriven

Grattis, det kallar jag fynd! Superläcker servis i svart och vitt - och i bra kvalitet. Den skulle jag ha köpt... OMEDELBUMS!

4 Lisa:

skriven

Så snygg!

5 pärlbesatt:

skriven

Skitsnygg!! Grattis!

6 Sven:

skriven

I min barndom kunde man se Studebaker-bilar på svenska gator. Var finns de nu, ja troligen köpta tillbaka till amerikat.

7 Lena:

skriven

Riktigt läcker servis! Javisst är det kul att man alltid lär sej nåt av loppisfynden :)

Kommentera här: