Gyllene tider

Medan mina bloggkolleger håller stilen och är retrodecennierna obrottsligt trogen
eller inreder en funkispärla till lägenhet så håller jag på att spåra ur. Har nu lyckats få med
H på att vi bör satsa på en rokokobyrå i inre hallen, och spanar vidare bland guld och nystilar.
Klockan fanns hos Huvudsta loppis härom veckan.
 
Som av en händelse var jag på jobbkonferens veckan efter och ser nu med nya ögon på
svulstiga väggur av den här typen. För se, hur de förgyller en av konferenslokalens väggar
när de är tre på rad. Fiskklockan hade trivts ihop med det här gänget.
 
Högst på min önskelista just nu: Slottsspegeln, som jag har döpt den till,
som står och kostar 8 500 kronor på en loppis i mitt bevakningsområde.
Tyvärr är det oklart om den får plats på höjden hemma i lägenheten.
Och än mer oklart är det hur mycket det skulle gå att pruta ...
 
En nättare, och väldigt söt, liten sak. Guld är fint.
 
En byrå liknande den här letar vi efter.
Men det får ta litet tid att hitta rätt.
Kanske står drömbyrån där på en utomhusauktion
i sommar ...?
1 Larsson:

skriven

Helt rätt, det är detta som är det rätta 1950-talet! Dvs en blandning av stilar ÄLDRE än - låt säga 1959.

2 Sven:

skriven

1700-talet var ju så tjusigt, omöjligt att inte falla för någong gång?

3 Christofer:

skriven

Faktum är att en nystilsklocka kan vara helt rätt i en 50-talsmiljö. Kolla gärna i samtida annonser från Westerstrands hur de aktuella modellerna såg ut.
Jag tror Hilma håller med.

4 RETROknoppen:

skriven

Om jag hade ett rum till, eller ett större sovrum och bättre takhöjd (samt pengar) så hade jag slagit till på klockan och spegeln!
Klockan har jag sett med ärggrönt skepp och fiskar och det var så nära att den hade hamnat i min ägor,,,
Pedestalen är ju en klassiker som jag minns från mormor.
Man får inte glömma att det förgyllda var populärt även på 50-talet,,,retro i alla lägen ;)

5 Tilin:

skriven

Oj, det var visst ett tag sen jag var på din blogg och kikade. Och här har det hänt grejer! Snyggt!

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

6 DeBeer/Manganiatokan/Erica:

skriven

Har en pedistal som det står ditt namn på som väntar i mitt förråd :-) Det är bara att komma och hämta!

Svar: Oj! Får ta det med H först......
Eli Åhman Owetz

7 Anta Snaque:

skriven

Femtiotalsjakten... jomenvisst, den gäller ju alla århundraden! 1950, 1850, 1750, 1650... :-)

8 form55:

skriven

Jag har faktiskt haft en sådan förgylld klocka, men jag tänkte göra något ovanligt så jag spraylackade urtalan helt vit och visarna svarta. Såg riktigt fräckt ut, men eftersom det skar sig med min övriga inredning så skänkte jag den till en loppis precis innan jag skulle flytta.

9 Anna-Lena Jonsson:

skriven

Men nu skrattar jag nästan... Har en nästan identisk byrå - min har dock träöversida, ej marmor. Ett flertal guldförgyllda klockor som är nedpackade. Undrar om den nästan identiska spegeln samt piedestalen står i förrådet någonstans. Mormor och morfars gamla grejer, tänk att allt "kommer tillbaka" :-D

10 Monet:

skriven

Nämen! Guldur och spegel, det hade jag aldrig förväntat mig. Minns du min " slottsspegel"? Det speciella med den är att min mormors pappa gjort den! Den hängde fint på landet också och lika bra här i Framkrike.

Svar: Man måste ju utvecklas...
Eli Åhman Owetz

11 pärlbesatt:

skriven

Jag gillar det här också, men de förgyllda speglar som passade i min barndoms franska stuckförsedda våningar med HÖGT i tak och öppna spisar i alla rum skulle nog inte riktigt göra sig i min iofs väldigt fina lägenhet från årskiftet 52-53. Men snyggt är det, det tycker jag, och har alltid tyckt, hur omodernt det än varit.

12 Lennart:

skriven

Vad gick klockan på?

Svar: Kommer tyvärr inte ihåg.
Eli Åhman Owetz

13 Fredrik:

skriven

Vad gick klockan med fiskarna på ungefär? Jag har nämligen en likadan fast med ärggrönt skepp och fiskar.

Svar: Ledsen, minns inte!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: