Lycka är en låda gul Safari

Köksbordet, tisdag. Helmer Ringströms vackraste dekor, "Safari" i gult,  är också en av de
knepigare att få tag i. Tills i dag hade jag nio flata tallrikar och tre djupa, samt sju tekoppar.
Men så hämtade jag lådan med delarna jag ropade in på en facebookauktion för ett tag sedan...
 
... och där var de. Assietterna! Det är de första gula "Safari"-assietter jag sett.
 
På loppisar och i antikbutiker lyser gula "Safari" med sin frånvaro. På Tradera dyker den upp
en eller ett par gånger om året. Och nu fanns alltså assietter (och några flata tallrikar) i en köp&sälj-grupp
på facebook. Lycka en snöig dag i mars är en omsorgsfullt packad låda gul "Safari".
 
PS. "Safari" finns i grönt också. Den är vanligare men inte på långa vägar lika vacker.
Du ser den i det här inlägget. Och under kategorin Helmer Ringström finns åtskilliga inlägg
med hela min samling Helmerdekorer. 
 
1 RETROknoppen:

skriven

Grattis! Vad roligare det kommer att bli med dukningen!
Och du, jag håller med dig - "gult" blir man ju lycklig av ;)

2 DeBeer/Manganiatokan/Erica:

skriven

Ett jätte hurra!!! Grattis till det fina fyndet, nu börjar dina delar gul Safari likna en servis :-D

Svar: Tack! Precis! Ett litet uppläggningsfat också, så...
Eli Åhman Owetz

3 Lotta:

skriven

Men åååh så avundsjuk jag blir, har safari i massor men inte en enda gul bit av det, kan inte du snälla förtälja vad fb-gruppen heter???
KRAM

Svar: Jag minns inte om det var Retromarknaden eller Köp & Sälj Retroprylar. Någon av dem. Men chansen att fler gula dyker upp där är nog minimal. Kul grupper, dock.
Eli Åhman Owetz

4 Anna-Lena Jonsson:

skriven

Är så glad att de kommer till någon som verkligen uppskattar dem! Tack för affären!! Finns 8 Gefle Maria-tallrikar nu på samma sida om du är intresserad.... Ha det gott!!

5 Anonym:

skriven

Så perfekt inför påsk buffe´n! Snyggt!

6 pärlbesatt:

skriven

De är verkligen superfina! I min jakt på när mitt lilla Lindberg-fat och den stora Thomas Hellström-skålen är gjorda har jag ramlat på en del annat, som Rörstrand Elvy, den var också vacker, och obekant för mig.

I det jag fått nu i dagarna och frågat dig om finns också en ensam tekopp som är helt omärkt. Vad är det för oskick att skicka ut saker i världen utan minsta identifieringsmöjlighet? ;)

Svar: Har aldrig sett Elvy! Mejla bild på tekoppen också. kul att leka retro-detektiv!
Eli Åhman Owetz

7 Benny:

skriven

Härligt att se! Jag har inte heller sett assietterna tidigare, så det var roligt, grattis!

Svar: Tack! När inte ens du sett dem... då är de ovanliga :-)
Eli Åhman Owetz

8 form55:

skriven

Så kul att de kom fram utan kross. Man vet ju aldrig hur porslin kan se ut när det kommer fram, även om det är välpackat.

Svar: De fick faktiskt åka bil, men den där packningen hade klarat annat fraktsätt också.
Eli Åhman Owetz

9 Helena Högberg:

skriven

Jag har tyckt att de gröna Safari är snygga, men jag håller med dig, de där gula var strået vassare, jättesnygga!

10 Anta Snaque:

skriven

Den där lyckokänslan känner man igen...

11 Linda:

skriven

Hurra! Vilken lycka! Håller med om att gula safari är många gånger vackrare än den gröna, så det är ju verkligen konstigt att den inte är vanligare. Men det är härligt att se att din samling växer, sakta men säkert... :)

Kommentera här: