Vem ritade draperiet med Stig Lindberg-känsla?

 
En av Femtiotalsjaktens läsare mejlade mig den här bilden på ett draperi hon ärvt
av sin farmor. Vem har ritat mönstret, undrar hon. Det påminner om en del Stig Lindberg-tyger
( till exempel "Melody") men njae?
Vet DU vem som ritade det fantastiskt fina mönstret?
Kan du lösa Mysteriet med draperiet?
 
UPPDATERING: Walter Matysiak Patizier (1915-85) heter formgivaren. Han ritade mönstret
för företaget Sandersons märkesåret 1955. Här ser ni tyget i rött.
Tack till Viveca på tidningen Hus&Hem Retro, som kom med rätt svar!
1 [email protected]:

skriven

Jobs textilier. Ska forska tycker mig ha sett detta.

Svar: Wow! Snabbt . Forska på!
Eli Åhman Owetz

2 Viveca, Hus & Hem Retro:

skriven

Det är ett fantastiskt fint tyg. Formgivaren heter Walter Matysiak Patizier. Femtiotal om jag minns rätt

3 Emma:

skriven

Verkar vara gjort för Sandersons Fabric:

http://www.vandashop.com/Patizier-fabric-designed-Walter-Matysiak/dp/B008T3BIYM?field_availability=-1&field_browse=1764518031&field_product_site_launch_date_utc=-1y&id=Patizier+fabric+designed+Walter+Matysiak&ie=UTF8&refinementHistory=subjectbin%2Cgeneric_text_1-bin%2Cprice&searchNodeID=1764518031&searchPage=1&searchRank=salesrank&searchSize=12

4 Viveca Hus & Hem Retro:

skriven

Bra att Emmas inlägg kom. Jag fick ju med tygnamnet med formgivarens namn! Jag stötte på tyget när jag skrev om Stig Lindbergs tyger. Det har sålts som Lindbergtyg ibland, men Stigs son hade koll på vem som egentligen hade ritat det.

Svar: Skönt att Stig Lindbergs Melodi kom redan på 1940-talet, så slapp vi misstänka honom för att ha "inspirerats" av Walter! Jag har mejlat V&A för att försöka få publicera bild på den röda varianten också.
Eli Åhman Owetz

5 sakletaren / anna:

skriven

Tänkte också spontant på Jobs handtryck, men nu verkar svaret dykt upp ändå :)

6 Gila:

skriven

Så skoj att det kom fram vem som var formgivare till denna underbara textil!

7 Allt det gamla goda:

skriven

hade ju alltså kunnat ge en arm för det där draperiet.. f-n vad fint!

8 pärlbesatt:

skriven

Ååååh, jag har fått svar, jippi!! Tack! Tyget är sagolikt vackert oavsett om jag vet vem som ritat det, men det ger mig massor att veta som designat, kunna läsa nåt om den, kanske se tyget i ett annat sammanhang osv.

Tack så jättemycket! säger pärlbesatt, som legat däckad i förkylning/migrän och inte kollat mejlen, där svaret kanske fanns...

9 pärlbesatt:

skriven

Måste genast länka hit så suktade och nyfikna FB-vänner kan ta del av det fina samarbetet!

10 Flak:

skriven

Vilket tyg..ursnyggt och kul med förfrågningar sånt är intressant

11 pärlbesatt:

skriven

Nu har jag bestigit Mt Tvätterest med hjälp av en kompis och bland annat fått draperiet tvättat (handtvättprogrammet, det var nervöst men det gick utan mankemang), så nu ska det strax komma upp. Var vet jag inte, men det ger sig. Tack igen för hjälpen!

Svar: Kul! Härligt att det gick att tvätta!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: