Med Loppomobilen till Lohärad

I dag fick jag äran att för första gången följa med i Loppomobilen, det mytomspunna
fordonet som bloggaren Mangania du älskade framför och som nämns i mitt loppisreportage
i Metro. Målet var bakluckeloppisen vid Lohärads bygdegård men vi hann med åtta loppisar till.
Dagens skörd blev litet trevliga vardagsgrejer.
 
Duken "Terassen", designad av Märta-Maria Dahlin (M.M. Dahlin), var ett av dagens
första fynd. Underbart mönster. Ni ser den stenlagda terrassen, i mitten en fiskdamm, runt om
bord med solfjäderliknande stolar och stora parasoller. Träd och blommor. Det finns nästan
inget skrivet om Märta-Maria Dahlin men hon verkar ha målat akvareller och hon formgav
för Almedahls. I det här inlägget om "Roligt linne från 1950-talet" visade jag toaletthanddukar
i hellinne av henne, Den som vet mer får gärna berätta!
 
En annan doldis, signaturen A.J.Å., ligger bakom den här lilla söta duken som
jag grävde fram på en logloppis i Lohärad..Sommarkänsla!
Den mintgröna korgen fanns hos Rimbo second-hand.
 
Mer grönt. Den lilla plastmattan (två tredjedelar syns
på bilden) blir fin i köket. Den fanns på ytterligare en
loge i Lohärad. För 10 pix.
 
Krackelerad och utan lock. Men blir finfin med en växt i.
 
Två stora "Norrsken". Jag hade aldrig sett den modellen tidigare, men Mangania viskade
"Reijmyre". Det är bra att "loppa" ihop med kunniga personer (och fantastiskt roligt att åka
med likasinnade som alla tycker att en u-sväng är det enda handlingsalternativet när man
kört förbi en loppisskylt).
 
Glasfrukter är väl inte direkt min melodi, men för två kronor så låter man det inte stå kvar.
Och tja, det ser inte så dumt ut när det blev diskat?
 
Den gamla vackra broschen fanns hos Rimbo second-hand.
 

Jag är ju så svag för gamla ramar. Den här från början
av förra seklet har en ljuvlig form. Sätter man i ett fotografi
ser man inte att papperet bakom är trasigt. 30 pix.
Bakluckeloppisen, bygdegården.
 
Ja, och så litet nya sommardukar till köksbordet då.
Sammanlagt gick alla inköpen på 217 kronor.
Inte så dumt.
Och vet ni vad? Jo......
 
 
 
 
 
 
1 Benny:

skriven

Fina saker! Lyktorna är Reijmyre, men jag tror att de heter något annat..."Norrsken" har jag för mig. Det finns en diskussion i Reijmyregruppen på FB, där också kopior diskuteras.

2 Gila:

skriven

Tack för en bra guidad tur! Skoj på alla sätt!

3 DeBeer/Manganiatokan/Erica:

skriven

Like kul var gang att geje se ut på tura!

Svar: Jämtska?
Eli Åhman Owetz

4 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Wow! Vad avis jag blir. Tänk att få vara ute med folk som inte drar sig för att göra en u-sväng! Älskar den första duken!

5 Anta Snaque:

skriven

Duken "Terassen"... Gillar!!!

6 Christin:

skriven

Vilken kul dag ni måste ha haft, med en massa söta fynd dessutom.Terassen-duken var ju så snygg. Har den själv men min var betydligt blekare när jag köpte den.

7 Tora Eliasson:

skriven

Kul att få reda på vem M-M Dahlin var. Har nyss sålt en duk på Tradera med landskapsblommor som inte är betald....hmmm man kanske ska strunta i påminnelse.....

Svar: :-)
Eli Åhman Owetz

8 Ulla-Britt Åhman:

skriven

Hej kusin!!!!!!Vilket underbart hem Ni måste ha,,,,,,,själv så är minst mitt halva hem också fyllt med "loppisfynd"-Lycka till med boken-jag skall försöka att få tag på den.......Hälsningar från Ulla-Britt.

Svar: Hej! Vad roligt! Mejlar dig!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: