Välkomna in i gästrummet

Förråd, torkrum för tvätt, upplag för kartonger och bubbelplast... Och då och då, som här,
hyfsat rensat och städat inför att någon ska komma och sova över. Vårt gästrum är inget skrytrum
och jag har tvekat att visa upp det. Men det har ju så fina gardiner, diverse roliga småsaker
- och potential. Så, varsågod: Välkomna in i gästrummet! 
 
Marilyn följde med H när vi flyttade ihop. Sängen är i skriande behov av ett överkast
i 50-talstyg. Än har jag inte hittat det rätta. Lampan är ett fynd från en megaloppis i Solna...
 
... men inte hittad av mig utan av bloggaren Mangania du älskade
som plockade upp den åt mig. Trevlig överraskning vid loppisfikat
den lördagen!
 
Gästerna har mycket att läsa, men det är tidningar inom en ganska
begränsad genre...
 
Hm. De två Stringhyllorna från min gamla lya har fortfarande inte kommit upp.
Och Ikeabokhyllan "Tema" från 1955, formgiven av Gillis Lundgren, är belamrad
med allt möjligt.
 
Finn ett fel. När gästerna tröttnat på "Riksettan" och "Antikvärlden" kan de ju läsa "Fifty shades
of Grey", då somnar de garanterat. Jag har fortfarande inte orkat läsa längre än hundra
sidor. Nej, då är "McCoy Pottery" om det amerikanska keramikföretaget roligare.
 
Lite K-spaning och litet folkhemsarkitektur. Två nyligen fyndade "Norrsken" från Reijmyre
anas till höger.
 
"Hemsk", tycker H. "Kommer att bli fantastisk mot en vit vägg nära en teakmöbel", säger jag.
Konstverket i koppar med fiskar som bubblar ska på inramning, eller egentligen ska den bara
ha en stadig baksida med upphängning. Någon dag. Även min väninna Empire-Amelies
tavla "Gun och flickorna" (jag har döpt den) som skymtar under firrarna ska på inramning. 
 
Tema gult och svart på "Temas" översta hylla. Vaserna är ur serien "Florenz" från tyska
Bay. En Florenz-vas figurerar i min nyutkomna retroroman "Anna-Lisas Antik". 
 
Gardinerna är brittiskt 50-tal, från Ians butik högst upp i Alfies Antiques Market i London.
Jubilaren på det handkolorerade fotografiet är H:s släkting. Valaffischen för (S) är stilig,
kan man önska sig den typen av partireklam inför nästa års val?
 
"Ingen vill ha oss". Jag hittade de två lampfötterna i kinesisk stil på en loppis i Dalarna
förra sommaren. Impulsköp. Försökte sedan sälja dem, först på Antikvärldens dag, sedan
på Blocket. Jag tror det var fyra eller fem personer som kom och tittade på lampfötterna,
men något var alltid fel. "Åh, jag trodde de var högre", sa två olika köpare. Måttet stod i annonsen...
Nu står de där i gästrummet och känner sig oönskade.
 
Byrån är litet tommare nu. Bay-fatet (också Florenz) skickades nyligen till en samlare.
Visst är det en underbar korsstygnstavla? Också den ett fynd från en megaloppis i Solnahallen.
Radion är en nyrtero-goding med bra ljud från Clas Ohlson. Vad hålslaget gör
på byrån är en gåta.
 
En brittisk ljusstake i "string". På den härliga biten tyg,
ädel-50-tal, som kan ha varit gardinkappa.
 
Nej, nu är det dags att släcka lampan och sova.
Och blunda för att det längs rummets fjärde vägg (ej med
på bild) står kartonger och diverse annan bråte.
 
God morgon! Dags att stiga upp!
 
Te och smörgås serveras i köket.
 
Fler Hemma hos från oss:
Lycka är att ha ett 50-talskök
 
 
 
 
 
 
1 Sussiesfyndhorna:

skriven

jag skulle gärna vilja sover i över i det gästrummet. Fast jag vet inte om jag skulle hinna sova, det verkar som det finns alltför mycket att titta på och har man tröttnat på det finns det ju mycket kvällslektkyr.

Svar: Haha. Trötta gäster på morgonen.
Eli Åhman Owetz

2 Gila:

skriven

Vilket fint och roligt inlägg!

3 pärlbesatt:

skriven

Nu mindes jag att jag tagit ett kort till dig, på ett gult fiskfat jag såg. Glömde skicka för det var efter att ha tagit tolv sprutor... Ska jag mejla det?

Svar: Ja, mejla det!
Eli Åhman Owetz

4 Helena Högberg:

skriven

Också jag har haft ett inlägg om vårt gästrum som oftast just innehåller tvätt, kartonger, bubbelplast, grejer som jag KANSKE ska lägga ut på tradera (hela sängen full) och annat som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med. Så skönt att höra att andra kan ha det likadant. Lorenzovasen och tranan i ben har jag också i mitt gästrum, men Indonesiskan i ditt andra inlägg har jag inte, väldigt avis på den faktiskt :)

Svar: Härligt att höra, ska leta upp ditt inlägg!
Eli Åhman Owetz

5 sara:

skriven

underbara gardiner!

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

6 Larsson:

skriven

Snyggt. Men om man skall gnälla lite så ta gärna bort bilden på Marilyn M och sätt upp en hederlig bonad!

Svar: Haha. Ska hälsa H det!
Eli Åhman Owetz

7 Anette:

skriven

Så fint du gör, allt andas verkligen femtiotal.
Häftiga gardiner.

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

8 Anta Snaque:

skriven

Gissa om jag känner igen mig i gästrummets funktion som förråd! Bäddsoffan är kamouflerad av allehanda pryttlar och papper. Man får jobba hårt innan den är "sov-klar".

Svar: Skönt att höra att ni är fler med samma gästrumsproblematik...
Eli Åhman Owetz

9 Ulrika på Leta Retri:

skriven

Kul repotage! Så mycket fina saker! Bara att överhuvudtaget ha ett gästrum är en lyx. Belamrat eller ej ;-)

Svar: Det har du rätt i!
Eli Åhman Owetz

10 Fammo:

skriven

Vilket härligt rum! Massor med fina saker, snygga gardiner och fin lampa. Gulsvarta Bay är så fina och hyllan vill jag ha! =) Mitt gästrum är ochså fullt av saker som skall till loppis + annat ditt o datt, dessutom har dottern fyllt både golv och säng med sina kläder då hon är på besök =)

Svar: Tack! Ännu ett vittnesmål om att så här ser gästrum tydligen ut... :-)
Eli Åhman Owetz

11 DeBeer/Erica/Manganiatokan:

skriven

Åh, den blev perfekt (vägglampan)!!! Jag visste att fick rätt darr i knäskålarna, när jag fick syn på det lilla livet liggandes där på bordet! Nu får den bo i ett hem där den både uppskattas och passar excellent!

Svar: Precis! :-)
Eli Åhman Owetz

12 Allt det gamla goda:

skriven

precis! jag tittade in, även om det var jans rum under mässan! minns tema'n och de fantastiska gardinerna!

13 Christin:

skriven

Vilket trevlig gästrum. Gardinerna gör jättemycket, dom var kanonfina.

Kommentera här: