Rösta: Hur ska "Anna-Lisas Antik" se ut som pocket?

 
I början av nästa år kommer min roman "Anna-Lisas Antik" som pocket. Omslaget kommer
att bli ett annat än den inbundna bokens. Jag är fortfarande kär i originalomslaget, men eftersom
för många personer har haft svårt att placera romanen i rätt genre så har illustratören Jenny Holmlund
och jag tänkt vidare. Pocketen ska få ett omslag där det inte råder någon tvekan om att "Anna-Lisas
Antik" är en feel good-roman i chick lit-segmentet (recension här).
Vi kommer att testa omslaget på bokhandlare. Och på er som läser Jennys blogg och min.

Så var med och rösta: Vilket av de två omslagen skulle få dig att plocka upp boken?
Alltså inte, vilket är "snyggast" eller "grafiskt intressant", utan helt enkelt:
Vilket omslag skulle få dig att välja just "Anna-Lisas Antik" i pocketstället?
Skriv "Kopp" eller "Måla" i en kommentar till det här inlägget, motivera gärna varför (men det
är inte ett måste), och skriv din mejladress (syns inte
för andra än mig) så är du med i en utlottning av ett ex av den inbundna boken.

Omröstningen pågår till och med kl 24 på söndag, den 10 november.
Resultat och vinnare av boken meddelas här dagen därpå.
Tack för att du är med och röstar!

Boken du kan vinna.
 
1 malin:

skriven

kopp!

2 Sussies fyndhörna :

skriven

Jag tycker absolut du ska ta "koppen". Det sticker ut mer. Det andra är snyggt men känns som att man har sett det för. Det är mer anonymt och berättar inget om att det handlar om retro!

3 Martina:

skriven

Måla.... Just för att man inte ska misstolka genren, vilket man lättare gör med kopp-omslaget! :-)

4 Viktoria - Ekodeko:

skriven

Helt klart "Kopp"! Där fångas ögat av koppen med dess innehåll. Den andra framsidan är mer oklar och har ingenting som direkt drar åt sig läsarens blick.
Grattis till publicering av boken förövrigt och i pocket också, så härligt! :)

5 Anna:

skriven

Helt klart koppen! den hade fått mig att plock boken ur pocketstället på nolltid.

6 Monica:

skriven

Helt klart kopp. Det andra kan vara vad som helst som man renoverar. Mitt problem är ordet "antik" i titeln. Jag får helt andra associationer än till loppis och retrovärlden. Antik är typ mera Bukowskis och Östermalmska antikhandlare än en en loppisbutik på landet. Eller Antikrundan, svensk eller engelsk. I min värld alltså men jag ör nog inte representativ för målgruppen.

Men kanske problemet för presumtiva läsare med att hitta rätt genre ändå har med detta att göra?

7 Wildengel:

skriven

Absolut Kopp!

8 LenaV:

skriven

Koppen!!! Jag fastnade på en gång! Det är lite crazy så man vill veta vad det här handlar om. Och snyggt också :)
Det andra omslaget får mig att tänka på några andra böcker som redan finns :), t.ex ungdomsromanen Systrar i jeans, så jag skulle tänkt att den där har jag nog redan läst!

9 Beth :

skriven

Hej!
Jag säger också KOPP! Dels för att jag gillar loppisgrejer, så just därför drar det omslaget just min blick till sig. Kanske för att jag är bonnunge också, och nån har stoppat en KO i den fina koppen..? Sen uppfattar jag KOPP-omslaget mer humoristiskt, medan MÅLA (för mig) ser ut som en bok lite mer åt det romantiska hållet.
Så tycker jag. :-)

10 Lillan i Cornwall:

skriven


Koppen!

11 Mariann:

skriven

Hej!
Tänker också "Kopp" när jag ser alternativen, tycker den ger mer "innehåll" och plockar upp tanken från det inbundna omslaget bra ...
ser fram emot pocketutgåvan!

12 Nina Rönnudd:

skriven

Kopp
Jag tittade direkt på det omslaget.
Retro och med humor, alltså det bästa!=)!

13 Ann:

skriven

Måla! Den ger en mer chick lit-feeling. Visseligen är själva kaffekoppen fin, men har man inte läst boken verkar det lite konstigt att knö ner en tjej och en kossa i en kopp...

14 Antikmonologen:

skriven

Koppen av en uppsjö av skäl. Den andra illustrationen upplever jag faktiskt som alldeles för provocerande för mitt västerländskt konsthistoriskt präglade estetiska sinnelag. Avhuggna ben som leder ut i intet. Tvi vale, den skulle jag inte ta i. Koppen har däremot allt!

15 Ida Nielsen:

skriven

helt klart kopp!

16 Susanne:

skriven

Kopp!
Båda är fina , men den fångade mer mitt intresse.

17 Anniqa:

skriven

hej jag tycker koppen kände dirrekt att den skulle jagköpa :)

18 Emma:

skriven

Koppen fångade mitt öga först så den röstar jag på.

19 Benny:

skriven

Definitivt koppen. Om man tittar på dem så fastnar man för det omslaget direkt, det går inte att undvika! Sen är det estetiskt snyggare tycker jag :-)

20 maria/prylodesign:

skriven

Jag tänkte direkt "koppen" och brukar gå efter första intrycket när jag ser på bilder. Vi som känner Anna-Lisa vet ju direkt vem hon är och vad det handlar om för vi har ju redan lärt känna henne men för dom nya läsarna så är "koppen" fin samlingsbild dels av Anna-Lisa ,kossan som står för landet och koppen är ju en antikklassiker. Snygg illustration (båda)

21 tim:

skriven

Kopp, för att den ser så ovanlig ut. Sen blir man lite förvirrad för att det sticker ut en kossa ur koppen och man undrar vad kossan har med hela saken att göra :P

22 maria på tid och rum :

skriven

Måla absolut. Koppbilden känns konstig med en ko och en flicka i. Får mig att tänka på "Grabben i graven bredvid", vet inte varför.

23 Lena B:

skriven

Koppen!
Den är snygg,rolig och finurlig :)

24 Lena:

skriven

Koppen, givetvis Den är Retro så det förslår Målandet vet man inte riktigt vad den handlar om O jag är rädd att den boken försvinner bland mängden Koppen däremot är i ögonfallande o gör en nyfiken på innehållet

25 Anna:

skriven

Jag köper ofta böcker efter just hur omslaget ser ut och dras direkt till koppen. Kan nog vara för att de blir är mer "färg och rörelse" på de omslaget. Så min röst går på "kopp"

26 Anna:

skriven

Jag köper ofta böcker efter just hur omslaget ser ut och dras direkt till koppen. Kan nog vara för att de blir är mer "färg och rörelse" på de omslaget. Så min röst går på "kopp"

27 Viktoria Olsson:

skriven

Jag tycker utan tvekan koppen, den har verkligen feel good känslan tycker jag! :)

28 Tant Emma:

skriven

Jag tycker ni ska göra en kombo. Kvinnan som målar med en kopp på golvet!

29 Tanten på auktion:

skriven

Kopp
Självklart koppen. För vem kan motstå en sån vacker kopp, speciellt i kombination med en ko?! Koppen är så mycket mer feel good än renovering. Renoveringar är mest bara jobbiga ;)

30 Carina:

skriven

KOPP!!! Det omslaget är mer i ögonfallande och får mig att direkt vilja vända på bladet och börja läsa! Och det kommer jag förmodligen att göra också, när jag hittar den här boken i min närmaste bokhandel :)

31 monika:

skriven

Kopp!

32 Bella:

skriven

Jag röstar för KOPP! Det omslaget tilltalar mig mest för att det är kul, lite galet och riktigt snajdigt, helt enkelt!

Hälsningar från Bella

33 Christina:

skriven

Absolut KOPP!

34 Gunnel :

skriven

Koppen!
Dels är ju koppen förstås så attans snygg, men det är nog också så att väldigt många, mer eller mindre retrointresserade, känner igen den och lockas till läsning. Jag gör det i alla fall!

35 Madeleine:

skriven

Kopp ! Den känns lite tokig och man undrar direkt vad handlar den här boken om. Jag tittar alltid efter roliga och intressanta omslag som sticker ut. Med det omslaget skulle jag direkt ta upp den och läsa på baksidan för att ta reda på vad den handlade om.

36 Sivan:

skriven

Koppen helt klart då skulle jag köpa boken direkt ( synd att den redan är läst)

37 form55:

skriven

Den med koppen skulle jag definitivt upptäcka. Den andra skulle jag inte ens se.

38 Johanna Nordin:

skriven

Kopp! :-)Helt klart! När jag scrollade igenom loggen på facebook stannade jag plötsligt till just för att jag såg en zebrakopp flimra förbi, precis som när man ser något på loppisen eller antikaffären som är intressant, ett fynd som sticker ut ur mängden. Det visade sig vara förslaget på bokomslaget till din bok. Det andra omslaget är också fint, men det var inget jag reflekterade över förrän jag tittade noga. Jag tycker att koppen är ett vinnande koncept som kommer att fånga alla oss Retro- och Antiknördars uppmärksamhet när vi med våra stirrande, radiostyrda blickar scannar av butiker och inredningar.:-) Precis som med en zebrakopp på loppisen kommer vi inte kunna hålla oss i från att springa fram, lyfta och vända och granska den fina boken. :-)

39 Annica:

skriven

Koppen! Det drog till sig blicken direkt... den andra känns lite anonymare.

40 Larsson:

skriven

"Måla"

41 Gila:

skriven

Koppen! För att den fångar ögat. Den andra skulle jag inte lägga märke till...

42 Åsa :

skriven

Koppen helt klart! Den är jättesnygg och fångar nog också upp retrointresserade, den andra känns som något man redan sett

43 Åsa:

skriven

Zebra koppen+ kon + tjejen =bra combo =säljer bäst

44 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Tycker som de flesta andra Koppen. Definitivt mer en eye-catcher. Fast själva texten på Måla är snyggare. Kanske går det att byta? Och jag skulle byta ut kossan mot något annat. Förknippar inte alls romanen med kossor! Kanske en målarpensel ska sticka upp? Eller en bensinpump? Nä nu har jag spårat ur :) Jag säger kort o gott Koppen.

45 Linda - Egensinnigt:

skriven

Kopp utan tvekan! Typsnittet på den andra passar till chic-lit men jag tycker att din bok är mycket mer än så och det vore synd att bara göra den till en anonym chic-lit-bok. Koppen är intressant, rolig, spännande, knasig, retro och ger en kittling om vad som väntar läsaren. Typsnittet passar bättre med innehållet också.

Sen håller jag inte alls med Ulrika på Leta Retro angående kon utan ser både kopplingen till att flytta från stan ut på landet, relationen med grannen, omgivningarna och samtalet på verandan.

46 Maud:

skriven

Koppen naturligtvis, den drar blickarna till sig och ju mer 50-talskänsla desto bättre! :)

47 Anta Snaque:

skriven

Absolut zebrako...ppen! En bok med det omslaget måste man bara köpa!

48 Carmina:

skriven

Kopp!

49 Agata:

skriven

Koppen!!

En lysande lanterna för loppisintresserade och retrokunniga! Stegen kan betyda vad som helst och lockar inte lika mycket (och det ursprungliga omslaget kändes som en ungdomsbok, så det här var klokt!)

50 Carola:

skriven

Gott me mjölk i kaffet i en zebrakopp, å naturligtvis har man scarfes i håret :P Nämen allvarligt talat, en riktig ögonmagnet är ju koppomslaget! :D

51 LottaDaisy:

skriven

Hej Eli, jag gillar den där skrivstilstypografin som känns romantisk och så zebrakoppen..... Blir det to much att testa att sammanföra dem?
Lycka till!

52 Kristina:

skriven

Kopp! Ingen som helst tvekan.

53 "Ömse":

skriven

Kopp! Måla är för "rörig" för ögat !

54 Ylva Friman:

skriven

Jag röstar på KOPP.

55 Christina Bengtsson:

skriven

Koppen! De som är intresserade av den tidens design och atmosfär, skulle nog rent automatiskt rycka åt sig den boken för att läsa mer på baksidan! Måleribilden saknar färguttryck, linjer och känsla vilket får mig att tänka på åldriga prosa och dikter....

56 Veronica Östman:

skriven

Hej! jag tycker Kopp, den sticker ut lite mera, man blir lite mer nyfiken på den, såg jag den skulle jag absolut kolla vad det är för bok!
Ha det så gott,
Veronica.

57 rigmor jacobsson:

skriven

Koppen ögat fastnar på den bilden direkt

58 Elisabet:

skriven

Utan någon som helst tvekan: koppen!

59 Carin:

skriven

Kopp!
Lätt!
:-)

60 Tuuli:

skriven

Kopp!

61 Mattias:

skriven

Koppen ser absolut mest lockande och retro ut!

62 Kiosktanten:

skriven

Koppen jag ser att det är något retro på gång
och den ger mig en pigg och glad känsla

63 Hanna :

skriven

Zebrakoppen!

64 enannanhelena:

skriven

Kopp!! Allt som finns i och utanpå den koppen tilltalar mig! Och eftersom jag utgår från att jag inte är heelt unik så tror jag att det omslaget kommer få mångas ögon att stanna till!

Jag säger bara; kor, kvinnor och makalösa ränder, hur skulle något kunna bli bättre? ;)

/helena

65 Christin:

skriven

Jag röstar på koppen.

66 Birgitta:

skriven

Kopp.

67 Birgitta Sjöblom:

skriven

Kopp! För att bilden med Zebrakoppen för mig
nyfiken på bokens innehåll!

68 Anonym:

skriven

Absolut "Koppen" Eli, all the way! Den känns direkt, pigg, och signalerar nåt som överensstämmer med boktiteln. Den andra
måla är oklar och rimmar inte med titeln på boken...

69 rj:

skriven

Kopp

70 Åsa Öhnell:

skriven

Kopp, kopp, kopp, kopp! Den andra är också fin, men jag skulle inte veta om jag redan hade läst den eller inte ;)

71 anitha källmark jansson:

skriven

Koppen fångade blicken först, så den röstar jag på!

72 Jane af Sandeberg:

skriven

Koppen är bäst! Lycka till!

73 Malin Ledebur:

skriven

Tycker båda är jättefina, men skulle välja att köpa den med koppen! Bra jobbat, Eli!!!!!

74 Åsa Nordin:

skriven

Jag tycker det är lite väl crazy att trycka ner stackars Anna-Lisa med en ko i en kaffekopp. Varför? liksom. Den med stegen är finare. Men jag inser att jag är i minoritet här.

75 stella:

skriven

Koppen!

76 Kristin - Photography :

skriven

Fastnade för koppen tyckte den fick en att stanna vid bilden bättre än den andra, första intrycket gör ju en del :)

77 Kerstin:

skriven

Kopp!!! Den andra "försvinner" På tok för lite färg= färglös, imtetsägande

78 Erik:

skriven

Utan att ens ha läst boken än: En till kopp!
Drack Ögonkakao ur sådana hos mormor, medan morfar visade på skurna textschabloner från bil-lackeringen.
-Den där gallfärgade saken, blir bara ännu en till anonym inredningsbok att gå förbi, för min del.

Sedan kan jag hålla med om att "Antik" pekar mot kurviga slottsmöbler och vita peruker? Men titeln finns ju redan..

79 Christina:

skriven

Koppen! Utan tvekan!

80 Alice:

skriven

Kopp i hopp om mer försäljning! ;)

81 Kicki:

skriven

Kopp!! Kopp = fångar alla retrofiler plus får människor att tänka "sådana koppar /hade vi när jag liten/köpte jag när jag flyttade hemifrån / hade Farmor osv. Måla = helt menlöst omslag som vi sett tusen gånger innan.

82 Anonym:

skriven

Måla!

83 Ingela O.:

skriven

Måla! Gillar egentligen Zebra-koppen, men inte att det sitter en ko och en tjej i koppen. Blir liksom inte riktig retro-känsla utan bara overkligt tycker jag!!

84 Saran:

skriven

Kopp!

85 Rutan:

skriven

Kopp!

86 Randiga Tråden:

skriven

Måla, den skule jag plocka upp direkt.

87 Agneta:

skriven

Kopp utan tvekan!!!

88 Lybtar:

skriven

Zebran. Den hade fått en retronerd sol mig intresserad direkt.

Kommentera här: