Femtiotalsjakten, 5 år i dag

Det borde ha varit en tårta med fem ljus men det får bli katten med plats
för ett ljus. I dag för fem år sedan, den 17 september 2008, startade jag bloggen Femtiotalsjakten.
Tänk om jag anat vad det skulle leda till...

Så här löd första inlägget:
"Jag är på jakt efter 1950-talet som jag vill ha det.
Den här bloggen ska handla om omgörningen av min enrummare, från lägenhet med blandad håglös inredning till trivsam 1950-talslya. Men också om allt annat som ger en känsla av 1950-talet när det var som bäst. Som H.-K. Rönbloms deckare, kaféer och klämmiga melodier. Mer Åhhhhhh 55! än H55. Och ja, glad är ett nyckelord.
Välkommen till 1950-talet som jag vill ha det!"
 
Både katten (av Gunnar Ander, Ystad Metall) och äggkopparna visade jag den första månaden.
Sedan började jag ta fler och fler bilder. Det blev bildreportage från kaféer, retrohem, folkhemsförorter
och antikmässor. Jag ägnade timmar nästan varje kväll åt att googla information om mina
loppisfynd och förmedlade det mesta av min nya kunskap på bloggen.
 
Jag lärde mig mer och mer, av antikhandlare jag pratade med - och med tiden av andra retrobloggare. 
Då för fyra fem år sedan var vi inte så många, men blev fler och fler.. Någonstans runt 2009-2010
exploderade antalet retrobloggare och vi började ha bloggträffar på antikmässorna.
På mässan i Kista  i september 2011 hölls tre bloggträffar och sedan dess har retrobloggarna
två gånger fått ett eget konferensrum under Antikmässan i Älvsjö.
 
Sommaren 2010 gjorde Porslinsbloggen, Form55 och jag ett endags-loppisrace i Gävle
och Dalarna, Sedan följde tre somrar med tredagars-race ihop med dem och andra bloggare.
Här en bild  från årets lopppisresa. Bloggaren Alltdetgamlagoda plåtar neon i Enköping.
Nästa år fyller "Loppisresan" fem år, och då kanske vi trycker upp jubileums-tröjor...
 
 
Bloggandet har inte bara gett mig ny kunskap och nya kamrater. Förra året hörde magasinet
Antikvärlden av sig och undrade om jag ville skriva en artikel från Kistamässan. Därefter
har jag också skrivit ett par krönikor. Som nyhetsjournalist var det fantastiskt kul att få bredda
sig och skriva i ämnet som är min hobby.
 

Och sist, och störst av allt: All trevlig läsarrespons på blogginlägg där jag skrev
halvt skönlitterärt gav mig inspirationen att skriva romanen jag själv letade efter.
I maj i år kom "Anna-Lisas Antik" ut. Och nu har jag precis börjat skriva på uppföljaren.
 

Så tack, alla ni som läser Femtiotalsjakten. Nu går vi in på sjätte året!
I nästa inlägg ska jag visa mina nya Helmer Ringström-dekorer och -modeller. Samlingen
har bland annat utökats med gräddsnäcka i turkos "Trio".
Stay tuned...
 
 
 
 


 
 
 
1 Larsson:

skriven

Grattis till fem år! Och Tack för en riktigt bra blogg... och så ser vi fram emot de nästa fem åren :-)

Svar: Tackar!
Eli Åhman Owetz

2 Gila:

skriven

Grattis till fem fina år! Glad att jag började blogga så jag lärde känna dig! Och de andra retrobloggarna!

Svar: Glad att ha lärt känna dig med! Ja, det är helt fantastiskt med alla nya bekantskaper där retrointresset fört oss samman.
Eli Åhman Owetz

3 kiosktanten:

skriven

Stort tack för denna blogg och all kunskap du delar med dig. Jag kollar hela tiden efter om du skrivit något nytt och ser fram emot många härliga år det har blivit ett gift.

Svar: Wow! Tack!
Eli Åhman Owetz

4 Christin:

skriven

Grattis på femårsdagen! Har stor behållning av din blogg.Passar också på att än en gång rekommendera din bok. En sån söt gräddkanna dessutom.

Svar: Tack! Rekommendera den gärna till alla i din omgivning :-)
Eli Åhman Owetz

5 Viola_T:

skriven

Det är bara att gratulera och hoppas att ditt bloggande fortsätter. Ständigt aktuellt!

Svar: Tackar!
Eli Åhman Owetz

6 Anta Snaque:

skriven

Grattis till femåringen!

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

7 Helena Högberg:

skriven

Stort grattis till de 5 åren!

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

8 DeBeer/Manganiatokan/Erica:

skriven

JÄTTE-grattis!!! Hoppas att dina kommande 5år kommer att bli minst lika givande som de som varit!

9 Flak:

skriven

Grattis!! och fortsätt precis likadant=)

Svar: Haha. Tack!
Eli Åhman Owetz

10 Veronica Östman:

skriven

Stort Grattis till de 5 Åren! Ser fram emot 5 nya år och uppföljaren till Anna-Lisas Antik!

Svar: Tack! Skriver i detta nu på kapitel 4...
Eli Åhman Owetz

11 LottaDaisy:

skriven

Grattis på 5-årsdagen i efterskott! Jättefin blogg med mycket inspiration och matnyttigt för 50-talsfreaksen.

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

12 Yvonne :

skriven

Grattis Eli till 5 fantastiska år!
Hoppas det blir många fler!
Din blogg sprider verkligen glädje, so keep up the good work!<3

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

13 Elisa:

skriven

Grattis!

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

14 Madde:

skriven

Stort Grattis och tack för en så underbar blogg!

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

15 Ewa.Nilsson:

skriven

Grattis! Håller på att läsa din bok såg den i Precis en sån butik i Malmö. Älskar boken vill ej den ska ta slut men så läste jag nu att du ska skriva en uppföljare , står först i kön att köpa den. Hälsningar Ewa

Svar: Tack, snälla! Nu gjorde du min dag extra solig. Berätta gärna om min bok för vänner och bekanta, som debutant på litet förlag behöver man all hjälp som går att få. Önskar dig en skön höst!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: