Höstkväll i 50-talsköket


Det har blivit höst i vårt 50-talskök. Sarpanevagrytan hittade H på Antikvärldens dag. Den har
redan använts till en kalops. Duken grävde jag fram bland de härliga högarna med textilier
Huvudsta loppmarknad.
 

Skärbrädan i Picknickdekor passar nästan ruggigt perfekt på duken. Se mönsterpassningen
med ärtskidan! 
 

Men vem var Norah?
 

Grillvantar med 60-talskänsla. De är söta, men man vill inte hålla alltför
länge i en het gryta...
 
Ny i fönstret: En liten femkronorskruka med plastbellisar.

 
 
 
 
 
 
1 Tant Emma:

skriven

Åh så retrohöstfint!

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

2 kiosktanten:

skriven

ser jättemysigt ut

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

3 Otilia:

skriven

Vilken underbar duk! Snacka om fynd!

Svar: Ja, 30 pix...
Eli Åhman Owetz

4 Christin:

skriven

Så fin duk! Ja allt var fint, t o m plastbellisarna var helt okej :-)

Svar: :-)
Eli Åhman Owetz

5 Elisabet:

skriven

Kommer hit via Monet i Frankrike och blir så fascinerad av alla vackra koppar, att jag tar min egen kopp som står t.h. om mig och vänder på den för att se vad där står på undersidan.
Problemet var att jag glömt .., att jag hade kaffe i koppen ,-)

Svar: Haha!!!! Har hänt mig med tallrik med mat.
Eli Åhman Owetz

6 enannanhelena:

skriven

Här har du en som har varit lite dålig på att kommentera senaste tiden, men som lite sent om sider vill gratulera till bokutgivning och bloggjubileum!

Smyger runt bland dina retrotankar och bilder gör jag både lite nu och då. Även om jag inte alltid hörs så mycket. :)

Håller med alla övriga om att duken var riktigt härlig, i färg och form. Och där har du verkligen en gryta för mustiga, höstiga långkok. Är man, som jag, lite dålig på det här med att laga mat så är den ju i alla fall en skön färgklick i köket!

/helena

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

7 Rexxie:

skriven

Det finns (fanns?) en Norah Johansson som verkar ha jobbat på Gamlestadens Fabriker AB; skulle tippa på att det är hon.

http://www.designarkivet.se/index.php?pageid=150

Svar: Intressant! Tack!
Eli Åhman Owetz

8 Olle Meyer:

skriven

Hej!
Rexxie har alldeles rätt. Norah Johansson (d. 1979) var Gamlestadens först anställda textilkonstnär, 1930-1970.Mer om henne kan man läsa i en bok om juldukar, 'Tryckt till jul' av Anna Lindqvist & Marie Odenbring, 2014.

Svar: Tack för upplysningen!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: