En liten lastbil kom med ny inspiration

Den senaste månaden har jag skrivit klart min andra roman, uppföljaren till "Anna-Lisas Antik".
I går var jag in till Stockholm och tänkte belöna mig med någon fin  kaffekopp. Men jag fastnade
framför en hylla hos Brandstationen på Krukmakargatan. Min present till mig själv blev den här lastbilen.
Den har redan tagit hand om mina skrivsaker.
 
I arbetet med bok två använde jag ett stort skissblock som moodboard och till att skriva 
stolparna till handlingen i rutor, en ruta för varje kapitel. I plastportföljen från 1970-talet förvarade jag
utskrifter av skrivna kapitel. Idén till handlingen i "uppföljaren" (snart ska jag berätta titeln men
jag måste få suga på den en stund först) fick jag när jag såg det gamla vykortet på en loppis.
En flicka som liknar hon med det långa röda håret är den ena av huvudpersonerna i bok två.
Den andra är förstås Anna-Lisa.
 
Lastbilen ger mig samma känsla som när jag tog upp vykortet första gången.
Så när jag träffade mitt lunchsällskap i går pekade jag på kassen
och sa att "här är tredje boken":
Jag vet inte vilken roll den gamla slitna leksaken kommer att ha i handlingen.
Kanske dyker den bara upp i en bisats. 
Men den satte i gång min fantasi.
Och är en perfekt skrivlåda.
 
1 P-E Fronning:

skriven

Kul inköp. Grattis till slutförandet av roman 2.

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

2 Skaffaren:

skriven

Åh!!
Äntligen något litterärt att se fram emot.
Längtar redan :-)

Svar: :-)
Eli Åhman Owetz

3 Christin:

skriven

Vad roligt att boken är klar nu och att du planerar för del tre.

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

4 Min KuriÅsa Värld:

skriven

Vad kul! Grattis och bra jobbat, hoppas det går fort till utgivningen! Lastbilen satte igång min fantasi också. Kanske trampet av små små skor;)?
Kram Åsa

Svar: Bok två är planerad att komma ut i höst. Tja, man vet aldrig vad den där bilen gör med handlingen. :-)
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: