Quaint and quirky på Antikmässan

Dags att börja vidga sina vyer! Andra dagen på Antikmässan tittade jag på annat än retro.
Antik & Gjutjärn från Eksjö hade mässans mest quirky monter. 
 
Mänskliga kranier? Monterinnehavaren var så upptagen att jag inte orkade vänta
på min tur, och därför inte ställde frågan.
 
En riktigt gammal varuautomat hade Antik & Gjutjärn också. Dyraste varan kostade 25 öre.
 
Hos grannmontern Wimmerby Antik & Kuriosa fanns också udda saker.
Påsar till tiki-partyt, någon?
 
Funkisbokhylla mot mintgrön vägg. Galon Antik & Design hade en snyggmonter.
 
Åh, så ljuvlig. Ytterfodret av Alf Wallander, Rörstrand, kostade som 750
stycken loppisfyndade 50-talskrukor. Dvs 7 500 kronor.
 
Jag slarvade med antecknandet. Så den fina art deco-byrån vet jag varken handlare eller pris
på. Men tjusig är den.
 
Toalettstol från Stockholm, 1800-tal. Fanns hos Freidenfelts antik.
Tomt i montern just när jag passerade, hade annars frågat vem som köper
en sådan här. Och var man har den.
 
Ser ni hjärtat? Underbart. Det vackraste bordet på hela mässan denna alla hjärtans dag 
bredde ut sig  hos Thunér Antikhandel. Barockbordet från 1720-talet har stått på Salsta slott.
 
Jag avslutade alltså mässbesöket med att hänga på finavdelningen. Efter en titt i Jobsmyr
Konst & Antikhandels monter står det ju klart att man borde ha en bit vägg från en Hälsingegård
bakom kökssoffan. Och visst skulle den vara snygg ihop med en pinnsoffa från 50-talet?
1950-talet, alltså.
 
Pryder vilken trädgård som helst. Monter okänd.
 
"Hej, jag är retromänniska, men tänkte bredda mitt kunnande", sa jag till några av den här
avdelningens handlare. Och de svarade lika snällt på frågor som retrohandlare alltid gör. Porten
här skulle kunna komma från ett Vasaslott, gissade jag. Så var det inte. Inte helt fel tid, vi pratar
Mingperioden (1368-1644, enligt Wikipedia) men geografiskt alltså en bit bort..
 
Porten gick på 45 papp, och hade sålts redan på vernissagen.
Den fanns hos Berglöfs antikhandel...
 
... som också hade den här fina, och jämförelsevis mycket moderna,
fåtöljen. Formgivare okänd, men den är tillverkad vid Glostrup möbelfabrik.
 
Till sist hängde jag litet i Johan Sjöstens monter, där
de här ljusstakarna fångade ögat. Moriska putti, om ni undrar,
i förgylld och svartpatinerad brons. Gjorda i Paris, tidigt 1800-tal.
98 000 kronor/paret och om jag varit förmögen hade jag
presentat min väninna Empire-Amelie med dem.
 
PS. Och orden betyder?
Quirky = knäpp, udda
Quaint = Ungefär: gammaldags charmig.
 
 
 
1 Gila:

skriven

Roligt inlägg och saker jag knappt såg...

2 mittilivetochjag:

skriven

Så mycket fina och även "konstiga" saker. Spännande! :-)

Svar: Ja, spännande att kolla in nya saker.
Eli Åhman Owetz

3 enannanhelena:

skriven

Mycket fint här - lite jugend, lite art deco och en massa riktigt gamla skönheter!

Tack för en trevlig rundtur. Gillade även dina retrobilder. Lät förresten väldigt billigt med röd fasan-delarna. Och den mintgröna Percy:n var verkligen "to die for"!

/helena

Svar: Ja, jag tänker fortfarande på den mintgröna...
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: