Sju sorters Helmer


Ni vet ju att jag gillar Gefle. Mest av allt gillar jag Helmer Ringströms dekorer.
Helmer Ringström (1916-2010) var verkmästare och mönsterritare och skapade under sina år
(1944-80 ) på Gefle  minst 50 dekorer. Jag har tallrikar med sju av dem. Här ser ni (med
början bakifrån) Dorothy, Safari, Tellus, Kryss, Tulpan, Lansett, Mexiko.
Mitt mål är att ha minst en tallrik av varje Helmer Ringström-dekor.
Jag kan inte riktigt förklara varför jag är Helmer-fan. Det är liksom bara en bra känsla
kring hans dekorer.


Jag tänkte försöka få ihop ett gäng flata och djupa Tellus som
landetservis. Och även Safari i gult trots att det är en 60-talare -
eftersom det var min barndoms servis.
Men som allt annat i min 50-talsvärld (läs: tapetsering och fåtöljköp)
så får Helmersamlandet ta tid. För jag hänger inte på Tradera.
Det blir grävande i loppislådorna i sommar. Och ett gäng somrar till, säkert.
Charmen med samlande är väl just att man inte snabbt
köper ihop en hel samling?

Här läser du mer om Helmer Ringström:
Artikeln "Tusenkonstnär i fabrikens tjänst" (Antikvärlden Porslin 2008)
Boken "Gefle Porslinsfabrik" (Tord Gyllenhammar och Björn Holm,
Albinsson & Sjöberg förlag 2008)
(Koppen: Dekoren Ruta, röd, Helmer Ringström 1966-67)

UPPDATERING: Helmerorgie på Porslinsbloggen. Åhhhhhhhhh!

Vilken formgivare/dekoratör samlar du på? Och varför?
1 Stina född 59:

skriven

Gillar också Ringström. Så mycket minnen....

Var på Länsmuseet i helgen och såg utställningen med många av dessa tallrikar bl a. Kan rekommenderas. http://www.lansmuseetgavleborg.se/pages.asp?PageID=168&MenuID=1131

2 Libby:

skriven

Stina: Tack för tipset!

3 malin:

skriven

åh, så den längst bak heter dorothy? har ett par assietter med den dekoren, och på baksidan står det bara massa siffror.. så jag har aldrig klurat ut vad de heter! kanon!

4 Benny:

skriven

Ja, Helmer ligger högt i min värld med! Jag gillar iofs många från den perioden, men utöver honom kan Lillemor Mannerheim (UE-koncernen), Stig Lindberg (Gustavsberg), Berit Ternell(UE-koncernen), Hjördis Oldfors(UE-koncernen), mfl. nämnas!



Jag vet inte hur många gånger jag sett utställningen Moderna Tider, en permanent utställning om Gefles industrihistoria, med porslinsfabrikerna, kaffeindustrin, Ahlgrens mfl. Jag brukar gå dit med jämna mellanrum eftersom det är gratis att gå på onsdagar på Länsmuseet. Ibland blir det också vid speciella tillfällen då det är guidning eller något tema som är intressant! Rekommenderas även av mig! Om du åker dit under vardagarna (måndag till fredag) kan jag guida lite i den utställningen i alla fall :-)

5 Maj Korner:

skriven

När jag var liten, på femtiotalet, hade jag en djup tallrik som i botten hade en bild av en pappa och ett barn som spelade fotboll. Jag tror de var björnar. Det såg ut som pappan försökte ta bollen från barnet, jag tyckte han var dum så jag åt alltid barnet fritt från filmjölk först. Säg till om du ser en sån tallrik någonstans!

6 Mimi:

skriven

Riktigt snygga serviser, väldigt stilrena. Jag hade ett par tellus om det är den med gul tjock rand och smal svart i skåpet i mitt hus på landet när jag flyttade in i det. Undrar om jag har dem någonstans ännu, då kunde jag sända dem till dej. Själv sparar jag på en äldre servis som jag tänkte visa upp på sommaren. Kollar upp nu i helgen ifall de finns någonstans.

7 Mimi:

skriven

Jag har en ny dator och misslyckades tydligen med min kommentar på något sätt. Alltså, jag tror jag har någonstans på landet några tallrikar av servisen tellus, om du menar den med gul och svart rand. Skall kolla det i helgen, ifall de finns kvar någonstans. I så fall får du dem gärna av mej. Jag tycker också att dessa serviser är vackra, men jag samlar på en annan som jag visar på bloggen i sommar.

8 Paola Svensson:

skriven

Vad glad man blir då man ser dessa vackra mönster! =D

9 loppisfia:

skriven

ja dom är riktigt fina!

10 Libby:

skriven

Benny: Taget! Det får bli en Gävleresa framöver. Finns det 50-talsfik...? Har bara varit på det där rara gammaldags stället, vad det nu hette, man gick in på baksidan.

Maj: Vilken underbar berättelse. Låt oss alla hålla ögonen öppna efter den talriken åt dig!

Mimi: Ja, vad kul, kolla och återkom!



11 Syltan:

skriven

Vi samlar på allt gammalt - tyvärr, kanske man ska säga.. Fast favoriter är förstås både Stieg Lindberg och en hel del Arabia.

12 Libby:

skriven

Syltan: Du borde göra ett Arabia-inlägg med mycket bilder på din blogg!

13 Syltan:

skriven

Jo, förresten, vi köpte häromveckan tre stycken "Atos" av UE, jättesnygga!

Ja, jag borde kanske göra ett Arabia-inlägg, men jag ska även göra ett plast-inlägg som du ville ha av dina läsare...

14 kicki:

skriven

Gul safari minsann? Snygg - den har jag aldrig sett!

Här är ett Herman-fan till, men alla kantiga UE/Gefle-tallrikar ligger bra till. =)

15 Nella:

skriven

Hej! Det var jag som skrev artikeln om Helmer i Antikvärlden porslin, kul att du tipsar om den! Jag är också ett Helmer-fan, särskilt de lite mer sparsmakade Sparta och Teve.

16 Libby:

skriven

Nella: Vad kul! Jag har en fråga, mejlar dig den.

17 Skånetös:

skriven

Sen kommeter men om du fortfarande inte kommit iväg till gävle så kommer här ett cafétips. Det finns inget renodlat 50-talsfik i Gävle, men Café Spegel kan jag verkligen rekommendera. Det är en gammal biograf med orginainredning kvar sen 50-talet och dessutom har ägaren en liten loppis i den gamla biljettkuren. Trevligaste fiket i hela Gävle!

18 Libby:

skriven

Skånetös: TAck för tipset!

19 Släkting:

skriven

Helmer dog denna veckan.

20 Eli:

skriven

Släkting: Jag beklagar sorgen. Kommer man att få läsa något minnesord över Helmer Ringström i Gefle dagblad, tror du? Det vore ju verkligen vara på sin plats. Han var en av de finaste dekorskaparna vi haft.

21 odda:

skriven

Hej!

Tycker verkligen också om H. Ringström, men samlar inte. Kan tipsa dig om denna tallrik jag såg på Tradera:

http://www.tradera.com/Fin-tallrik-Gefle-Uppsala-Ekeby-Zarah-Helmer-Ringstrom-auktion_201102_120044593



22 suomi:

skriven

Helmer nu avliden.

Kommentera här: