Hemma hos Syltan och Saabmannen (del I)


Empire-Amelie bjöd in sig och mig till hennes syster Syltan och Syltans man Saabmannen.
De och deras barn bor i ett hus byggt 1964. Amelie trodde att jag skulle hitta en del till min
blogg där. Och om jag gjorde!
(Gardinerna hittade Saabmannen på en loppismarknad för 300 kronor, lampan fyndades
för 10 kronor...)


Det började redan utanför. Har ni sett en sådan här ringknapp? Det hade
inte jag. Och få andra heller, berättade Syltan, folk brukar knacka istället för
att ringa (dra den lilla spaken från läge 1 till 2).


Första skönhetsupplevelsen, i trappan upp från hallen.


Och rådjuren i köksfönstret är Syltans stolthet.
Loppisfynd, de stod tillsammans på en hylla
på loppisen och har fått fortsätta vara tillsammans.


I köket hos Syltan och Saabmannen upptäcker man hela tiden nya saker...

 

Köksredskap från förr, och den gamla pålitliga hushållsassistenten.


Och skåpen - skattgömmor.  "Syrran och hennes man har rätt mycket gamla
grejer", sa Empire-Amelie före besöket. Årets understatement.
Mina vänner, den här orgien har bara börjat...


Vi kan gå in i vardagsrummet ett slag. Fladdermusfåtölj, musikmöbel med högtalare
i mitten och ett skåp som Syltan målat vackert .


Knatter, knatter från skrivmaskinen. Lampan ler.Stockholmstavlor på väggarna.


Stockholm-Motala! Radion har bra ljud - och kolla här...


... den har fjärrkontroll! En Grundig Dirigent.
Sprache - när du lyssnar på tal. Orch, Solo och Jazz ger ökad
diskant eller bas, välj efter musiken du lyssnar på.


Och se där, där står en tv designad av Stig Lindberg,
tidigt 1960-tal.


En Lisa Larsson-hund vaktar rummets äldsta radio.


Söt 1950-talslampa. Men vad är den matchande röda prydnaden
på väggen, undrar både värdparet och jag. Vet du?


Åhhh, franska Rivieran!


Telefonen kostade 80 pix på loppis, och fungerar perfekt. Notisblock till förstås,
att skriva ned meddelanden på. Kanske kommer det ett rikssamtal!


Ut i hallen igen, där hänger spegeln som avslöjar ännu en
vacker vas i trappan. Men vi stannar på första våningen ett tag till.


Klart de har ett sådant där badrumsskåp som alla vi 50-talsfantaster
vill ha. Fast... det är från 1961.


Shantung Talcum bor granne med en kavat figur.


Läsning av främsta slag, Riksettan vilar i tidningsstället.


Gördel på tub. Amerikas bäst säljande!


Men låt oss gå in i köket igen. Syltan håller på och lagar middag, och...


... åhhh, hon har dukat med H55-besticket Focus de Luxe, designat av
Folke Arström för Gense till Den Stora Utställningen! Arvegods, med originalask
(glömde plåta den, det får bli nästa gång, för asken var ju också snygg, naturligtvis).
Porslinet är Rörstrands Karneval.


Salt- och pepparströare med stil.

  

Och överallt, ö  v e r a l l t, något vackert. Stig Lindbergs Karneval
(namnmatchning med servisen) under 1950-talsklockan.
Och ett av många mosaikbord. Och en gul Gefle med blå plastkompis.


Men det har blivit kväll, och dags att åka hem.
Beundrar först hemstickade vintage-vantar på hallväggen


Nästa söndag blir det Hemma hos Syltan & Saabmannen (del II)
här på Femtiotalsjakten. Då går vi ner och säger åååh! över alla
spännande grejer i källarvåningen och spanar in vackra ting 
på  övervåningen.
Stay tuned!
Och - kolla in Syltans egen blogg.

Tack, Syltan och Saabmannen, för er gästfrihet!
(Saabmannen kallar vi så för att han vet allt om gamla saabar,
har flera egna plus en massa saabiana, mer om det en annan gång)
1 S A O S . B L O G G . S E:

skriven

Fantastiskt kul att se! (^^,)



Min pappa har världens museum hemma också, alltid hittar man något "nytt" och kul!

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Åhh så mycket fint. Jag ser fram mot nästa söndag då del två kommer.

3 zizzi:

skriven

Åhhhhhh!!!! precis sådär vill jag ha hemma! hälsa dem att de har superfint hemma! och jag är sååå avundsjuk =)

4 Anneli:

skriven

"Museum" är rätta ordet!

/storasyster

5 Anonym:

skriven

Minsann har jag inte en likadan lampskärm som den ovanför telefonen. Min är en saxlampa (tyvärr inte uppsatt).

6 Rutan:

skriven

Det var jag med saxlampan!

7 Anonym:

skriven

Men det är ju rent sanslöst .., vilket engagemang och vilken glöd .., att få så mycket som hör ihop!

8 Libby:

skriven

Alla utom Anneli: Ja, visst är det underbart? Överallt grejer som man vill HA.

Anneli: Nu ska du inte vara tyken! För då kommer jag hem till dig med dold kamera och plåtar DITT museum...

9 Staffan H:

skriven

Ringknappen har sannolikt ett förflutet hos Televerket. En sådan omkopplare fanns på landet och med den kunde telefonens utomhusringklocka kopplas in respektive ur.



10 anders hansen:

skriven

det där var en mycket trevlig resa i tiden mycket bra sammanställt.

11 Orpon:

skriven

Många fina saker! TV:n, framförallt, är helt fantastisk. De gör verkligen inte snygga TV-apparater längre. Synd bara att de gamla inte duger till så mycket idag.

12 Annelis syrra/:

skriven

Åh, intressant teori att ringklockan är en omkopplare...den är inte så jättepraktisk eftersom signalen är ganska mesig. Det gäller att inte digga för hårt på skivspelaren!

Och tack för alla fina kommentarer!

(och vi som tänkte riva ut allt och köpa nytt på IKEA...inte)

13 Randiga Tråden:

skriven

Mycket att titta på och minnas, underbara bilder.

14 Lovisa:

skriven

Återigen dessa vackra vaser med löv! Var kommer de ifrån?

15 Hjördis:

skriven

När jag såg allt detta, tänkte jag på min Byrå och strax dök en bild på den upp. Här i grå galon. Min har ärtgrön. Jag har sett en med orange galon på en antiksajt.

16 Karoline:

skriven

Alltså jag dör lite här. Har suttit i över en timma och bläddrat igenom din blogg. Den är helt underbar!

17 Majoren:

skriven

OTROLIGT!

Vilket arbete du lagt ned!

Och stilrent och smakfullt blev det också, inte bara en massa gamla prylar utan riktigt snyggt rent inredningsmässigt, imponerande!

18 julia:

skriven

hej, du verkar veta ganska mycket om retro! jag undrar om du vet vem som har deigsignat snäcklampan,kobralampan och handlampan om du förstår vilka jag menar! skulle uppskatta jätte mycket om du vet nåt har försökt få tag på alla dom hur länge som helst!

Svar: Nej, jag vet inget mer om dem än du annat än att de var poppis på 80-90-talet. Jag har en vit kobralampa till salu. Köpte den en gång, men den har aldrig kommit fram, den passar bara inte in hos oss. Om du är intresserad kan jag mejla en bild.
Eli Åhman Owetz

19 julia:

skriven

hej, du verkar veta ganska mycket om retro! jag undrar om du vet vem som har deigsignat snäcklampan,kobralampan och handlampan om du förstår vilka jag menar! skulle uppskatta jätte mycket om du vet nåt har försökt få tag på alla dom hur länge som helst!

Svar: HejNej, vet inget om den designen. Men har en vit kobralampa till salu.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: