Middag med Picknick och Pomona

 
Min vän Monet, som numera bor i Frankrike, fortsätter hålla koll på 1950-talet åt mig.
Nu fick hon syn på en klassisk servis en kväll...
"Vi blir bjudna på ost och vin "efter maten" av närmaste svenska grannen. Vi går dit och
får en massa goda ostar, vackert dukat. Först ser jag ingenting och ingenting."

"Men din jäkla blogg har ju fått mig att börja se saker jag inte såg förut. Och
simsalabim - vad har dolt sig under ostarna om inte ett riktigt äkta femtiotalsfat.
Pomona. Tror jag."


"Har du mer, frågar jag min granne och tänker på din blogg. Jodå, i det här
franska köket tre minuter från vårt hus döljs dessa porslinsvarianter. "


"Välbevarade får man ju säga. Och mig ger de barndomskänslor."


"Jag känner igen varenda färg, varje mönster. Mamma har inte sparat mer än
några få saker. Men grannen har sitt kvar! Och det används, som ikväll, det var det roliga."


"Det här fatet var det enda jag inte kände igen. Frisco."

 
"Jag gillar stavningen på baksidan också: Ugns-Eldfast!"

Libby: Tack, Monet, för att du spanar efter 50-tal åt mig! Men - Pomona? Det där ser
ju ut som Marianne Westmans servis Picknick? Jag går in på Svenskt porslin och hittar
un der Rörstrand både Picknick  (1956-69) och Pomona (1956-71), båda Westmans.
De är snarlika? 


Jag googlar vidare och hittar bland annat detta om Picknick hos Antik-Anna: "Servisen
ändrades under årens lopp. Enfärgade delar och vissa fat och karotter togs ur produktion
till förmån för det mer klassiska rödbetsmönstret...Tallrikar och kaffekoppar (2 olika sorter)
ur den snarlika servisen Pomona räknades in i Picknick-serien."
Bilden tog jag på Antik & kuriosa i Kista i höstas. Här ser vi litet fler delar.
(Frisco är också Marianne Westmans, 1950-tal, förstås.)

1 Hanna:

skriven

din blogg är helt underbar!!

jag har helt förälskat mig i 50-talsprylar och hamnade här av en slump.



fortsätt blogga!

Hanna

2 Libby:

skriven

Tack! Och din blogg har ett kul namn!

3 Monet:

skriven

Jättekul att grannens vackra fat får virvla runt i cyberspace! Och du lär dig mer och mer om olika serviser. Jag är jätteimpad! Och lär mig lite själv också. Är inte "spisaribb" två namn också på porslin eller tyg?

4 Libby:

skriven

Monet: Spisa Ribb är Stig Lindbergs klassiker från 1955. Enormt "inne" på sistone. Du ser den i min quiz, nummer tolv.

http://femtiotalsjakten.blogg.se/category/quiz.html

Kommentera här: