Hetaste trenden 1959 - måla om köket


Allt i Hemmet årgång 1958-59 som jag fick köpa när ett 1950-talsfik (tyvärr)
las ner) är fantastisk läsning. Det är mycket fixartips. I ett reportage berättar reportern
Maj Oldin hur hon själv fick ett "nytt" kök för 500 kronor. Det handlade mestadels om 
att trolla med färger. Men några andra inköp blev det också: Strutlampan (Asea, 79 kr),
kaffekoppar (Rörstrands Kadett, 3:50/st), teakbricka (9:20 kr) samt
smörgåsunderlägg av teak (1:95/st)
Strutlampan ser ni en variant av i ett nutida hem, här hos Syltan & Saabmannen.


"Så kom ett cykelbud och hakade av skåpluckorna..."
och  "En eftermiddag kom målarmästaren själv upp..."
(Att anlita cykelbud kostade 7 kr/tim framgår när
totalkostnaden för renoveringen redovisas.)



Man får intrycket att det målades om för fulla muggar i det sena 1950--talets hem.
Måla på lördag! var en serie annonser från Alcro. (Här ser ni ytterligare en i serien.) 
Och det fick gärna bli blått i köket.


Underbara AiH visar här hur samma matplats kan se helt olika ut. Först har 
vi finvarianten, tänkt för middag med gäster. Bord Eva (Hagafors, 80 kr),
stol Minett (Troeds, 88 kr), serveringsvagn (Troeds, 45 kr), neddragslampa
med röd skärm (Svenskt Tenn, 109 kr).
Vill ha den lampan! Och snygg tapet är det också.


Samma matplats, men mer vardaglig. Bord av obehandlad furu (Edsbyn, 60 kr),
trappstege (Wi-Be Stigen, Mora, 19:50 kr), Rotoflexstruten i taket (Bergbom, 40 kr),
blå emaljbyttor till krukväxterna (Kockums, 6:90 kr)


Nu målar vi igen, med husgeråd i accentfärger. Den röda kaffepannan från Kockums
måste ha varit poppis som tusan de här åren. Det här är andra bilden den är med på.
I kryddhyllan tycker jag mig se Spice Island, ny och het kryddserie då.


"Nu kan ni få Er Scandinavia även i läckraste lindblomsgrönt, solgult eller
mjukt himmelsblått. Sätt färg på vardagen - sätt färg på köket - gör det
glatt och vänligt med en Ankarsrum-spis i pastell!"
Ja, tack, säger jag till den solgula.


Och vad tar vi när vi lägger in nytt golv 1959? Jo, vinylasbest, såklart....


Porfritt, smutsavvisande och slitstarkt. Asbest, javisst!


Mer färg! Blått och rött  igen - och nog är det också Kockums IGEN? Fast en
kanna med mer klassisk form på denna bild.


Ännu ett gammalt kök som fått sig en ansiktslyftning. AiH visar i ett reportage
hur ett kök i en storgård från 1860-talet renoveras till total modernitet. Vi kan
konstatera att Syltans Asea-lampa var lika het som Kockums kaffepanna 1958-59
 - här är den igen!


Alright, jag har fattat galoppen, jag SKA måla om köket! Och kanske blir
det faktiskt blå luckor. Notera husmoderns bästa vän - Electrolux
hushållsassistent.


Och så något nytt på väggarna. "Fettbeständig" för
bl. a. varmt smör. En husmors drömtapet!


Och även far i husets.
Väggtrevnad vår hemtrevnad!
1 Ida:

skriven

Så mycket fina bilder! Den blåmönstrade tapeten var inte dum inte.

2 betty lou:

skriven

jag tar den gröna spisen! vita & svarta spisar är ganska tråkiga faktiskt. resten av vårt kök är i grått :( visserligen virrvarr-skivor och allt nytt men ändå. vill ha ett solgult eller blått sött 50-tals kök med rutigt golv den dag vi flyttar till hus

3 Staffan H:

skriven

Nytt kök för 500:- låter billigt idag, men då kunde det vara en hel månadslön, så jag har på känn att man tog det i omgångar om man inte råkade ha sparat ihop lite pengar.



Spice Islands kryddhylla är det utan tvekan. Jag känner igen den, för en sådan fanns även föräldrahemmet när jag växte upp.



Lägg även märke till Electrolux diskmaskin "Snurran" (den hette i själva verket något annat, mycket tråkigare) i hörnet på bild 4 från slutet. Så ny och modern. Idag skulle alla fnysa åt en så manuell pryl.

4 Moster Mjölgumpa:

skriven

Oj vad jag känner mig hemma i kök nr.2 och 5. Precis sådan ljusblå hade jag i ett fyrtiotalskök med underbara snedluckor och snabelkrokar. Den ljusgula hade jag i ett kök från 1954.



Tycker mig kunna se att det är kulor istället för snablar i kök nr 5. Sådana hade vi i vårt sommartorp när jag var liten, jag stod ofta och sög på dem när jag inte hade nappen i närheten.

5 Annelis syrra:

skriven

Vilka härliga färger i alla kök! Och vilka spis-färger, vill ha allihopa. Men vi får väl stå ut med vårt "swedish furu"-kök...

(granntanten har originalkök från 1964, med spis och kyl i original även de, läckert! vi ska fota "nångång"...)

Och jag kan konstatera att på alla köksbilder, utom en, så har vi någonting som syns på bilden!

Shit, vad vi är modääärna! :-)

6 Larsson:

skriven

Härliga bilder!

7 Jan och Britt-Inger Aaes:

skriven

Häftiga bilder :) Vi håller på att renovera vår 5o tals kåk till "orginalskick" och fyller det med bara 50-60 tals möbler... rackarns roligt! Vi fick vår Gino Manca "Negress" på bussgods idag... pratat lite med Nini Manca (dottern) och fått den bekräftad att den var tillverkad av pappa Gino. Tyckte det var synd att han inte omnämndes allmänt på webben så jag skapade via info jag fått en profil om honom på wikipedia för nån dag sedan också. Nix nu dags för kaffetåren... Ha D

Kommentera här: