Det är någonting märkligt med tyska vaser...


... eller hur? Det känns som om bloggen Tusen vaser gjort oss alla tyska vaser-beroende.
Själv är jag uppe i 15-20 stycken nu, utan att förstå hur det gått till? De flesta passar inte
in i min lya, och jag har inte plats, de hamnar ovanpå bokhyllan på landet - där det snart står dubbla rader.
Men jag fortsätter köpa. Hur blev det så?


Suck - sommarens skörd. Den blå med punktdekor och den gulmönstrade är båda från
Haldensleben. Den gröna är en Jasba. Den rödsvartvita är Strehla och den lilla runda bara
märkt W. Germany (jag räknar iskallt med identifiering av kunnig läsekrets).
Tillsammans kostade de inte ens en hundralapp. Kanske en del av svaret på frågan "Varför?"


... för man kan ju bara inte lämna kvar något så rart
när den bara kostar en tia.

Här är tre av mina tyska favoriter, från inlägget "Auch ich habe Deutsche Vasen"...


... och tre till, från inlägget "En ny vas tar sig in i gänget".

Var ska detta sluta?
Känner ni igen er i tyska vaser-dilemmat?
Fylls även era hyllor på, liksom av sig själva?

UPPDATERING: Ich bin nicht allein. Läs de roliga kommentarerna till inlägget!
1 Tordis Gisladottir:

skriven

Dina favoritvaser är supersnygga. Det är ganska lätt att hitta tyska vaser på Island (jämfört med t.ex. svenskt retro-porslin).

2 Skaffaren:

skriven

Jag har också blivit smittad.

I lördags hade jag med några stycken, inklusive en stor golvvas, och kom på mig själv med att tänka:

- Köp inte den, snälla.

Kan det bero på att vi ska bli med 50-talshus?

3 Randiga tråden:

skriven

Jag gör likadant, kan inte heller motstå dessa. Det började för några år sedan när jag fick några UE vaser. Allt står i en salig röra högst upp i bokhyllan. Brittmari

4 AL:

skriven

Om jag känner igen mig, det kan du tro. Jag har börjat samla på mig tyska mini-vaser med gulddekor och jag förstår inte varför dom attraherar mig.

5 anna:

skriven

Jag är också fast i det tyska träsket :) Det har blivit ett stående skämt på jobbet att jag är expert på västtyska vaser. På senaste festen skulle vi ha pubquiz och jag fick i uppdrag att skriva 5 frågor om design, med strikta order om att INTE fråga om Västtyska vaser ;)

6 Fru Ekeby:

skriven

Ja det är "jättekonstigt"! Dom vaserna finns ju lite varstans - och dom ropar åt mej: köp! köp oss! Men jag håller för öronen. Jag har ju fullt hemma med Ekeby vaser, 30 och 40-tals. Och dom här tyskarna har ju en helt annan färg och stil, så det bara går ju inte : )

7 Libby:

skriven

Alla: Skönt att veta att man inte är ensam!

8 Anta Snaque:

skriven

Det är tydligen något med vaser som lockar. Jag har alldeles för många, både i porslin, keramik, glas. I juni visade jag några av dem på min blogg, bl a fyra tyska. Här finns de:

www.antasnaque.blogspot.com/2010/06/vaser-till-violerna.html

9 Christin:

skriven

Jag har bara ett par stycken. Visst ser man en del men sällan så snygga dina.Eller gör dom sej bättre på dina bilder månntro...

Den i rött, svart o vitt är min favorit !

Och just nu går jag inte alls på loppis på ett tag.

Har inte plats för alla "skatter" jag hittar så nu kikar jag på andras godbitar på bloggarna istället.

Trevligt det med, om än inte riktigt lika spännande som att själv ge sej ut på jakt.

10 Cinna:

skriven

TUSEN VASER är tillbaka!!

Vilka otroligt roliga kommentarer, jag har skrattat gott när jag läst dem. Jag sällar mig gärna till skaran av de som fastnat i "vas-träsket". Bävar för den dagen jag har tusen...men å andra sidan är det ju inte förbjudet att ha två tusen. Det är bara att fortsätta för det är omöjligt att sluta. Nu är det runt 750 som står på golv, i hyllor, på hyllor, under hyllor, i skåp, på skåp, under skåp......

Libby: dina är jättefina och du är definitivt inte ensam;)

Tordis: nästa resmål blir Island

Skaffaren: ingen idé att tänka, de slinker i alla fall med i fyndhögen när man går från en loppis.

Randiga: kan totalt identifiera mig med dig och röran.

AL: mini-vaser låter intressant, bilder?

Anna: jag får också en och annan kommentar...

Fru Ekeby: behöver gå i träning hos dig för att lära mig stå emot impulsen att köpa.

Anta Snaque: Kul att se dina.

Christin: Det börjar med ett par, men innan man vet ordet av är det plötslgt si sådär 17. Varning!

11 Anneli:

skriven

Även jag har börjat köpa på mej tyska vaser. Har alltid tyckt att dom är såå fula men nu har dom helt plötsligt blivit riktigt snygga! Kan jag behöva nya glasögon tro . . .

12 form55:

skriven

Jag har haft ett gäng men lyckats bli av med de flesta :)

Men jag tror säkert att det kan finnas någon modell som passar mig perfekt - problemet är bara att ha plats med dem, och jag vill inte knö in dem någonstans om jag gillar utseendet.

13 Jeanette:

skriven

Haldensleben vas. Hej jag har en vas som ser ut som din vas med punkt dekor och som är grön. Fast den har ett handtag och är märkt 4074 under väldigt fin.

Kommentera här: