Fem stjärnor till 50-talet på Laholms stadshotell

Aldrig har jag trivts så bra på ett hotellrum som här. Under vår bilsemester i södra Sverige hann
H och jag med två 50-talsrum. Först det på Scandic i  Värnamo. Sedan detta, på Laholms stadshotell
"Retrohotellet" i Laholm har inrett "årtalsrum" från decenniet då hotellet öppnade,1880, och fram till nu.
Vi valde förstås 1950-talsrummet....
 
Ett ljust och rymligt rum. En skön komposition i blått.
 
Välkomnande. Jo, teve fanns bevisligen. Modern, men placerad så att vi hade
kunnat dra för en gardin om vi velat gömma den.
 
Bara möbler från tiden. Ett skrivbord som gjort för retrobloggare.
 
Två 50-60-talssängar har fogats ihop till dubbelsäng.
 
 
 Åh, omsorgen i detaljerna! Vackra lampor. Nyproducerade gammaldags
kontakter och strömbrytare. Och läsning för 50-talets alla vänner.
 
 
Två udda snyggingar till sänglampor. Extrakuddar i ett skåp med
hjärtformad nyckel. Svärmorstunga i fönstret, förstås.
 
Den andra i paret "Fanett". Bakom den smala dörren finns badrummet.
 
... där man hållit inredningen enkel och
hyfsat tidlös. Det svartrutiga golvet ger
50-talskänsla.
 
Och vad står i fönstret om inte en kanna med Helmer RIngströms svåröverkomliga
dekor "Runa". Jag kippade efter andan av upphetsning - jag har ännu inget i den
dekoren (jag har drygt 40 av hans cirka 60 dekorer). Hade aldrig ens sett "Runa"
i verkligheten.
 
Innan vi gick ut på stan och åt en bit mat bad jag portieren ringa
och kolla med hotellägaren: Kunde jag få köpa kannan?
 
Jag närde en liten förhoppning. Det här var ju det första hotell
jag stött på¨som hade loppis.
 

Man kunde slå till på läsning om Alice Babs, bland annat. Men - kannan?
Nej. Jag är fortfarande, två veckor senare, litet putt. Men uppskattar samtidigt
att 50-talsrummet innehåller ett riktigt fint exemplar av en Helmer-dekor.
 
När vi kom tillbaka var det skymning. Sängarna såg inbjudande ut.
 
Fåtöljen hade somnat, snarkade lätt.
 
Blå skyming.
 
Blå Elvis.
 
Dags att släcka lampan.
 
Vi sov gott.
 
Nästa morgon hade jag svårt att lämna rummet. Här skulle jag kunna bo. Känslan var densamma
som i min förra lägenhet, 50-talslyan. Jag tog på mig min prickiga blus och försökte smälta in
i soffan - men H upptäckte mig och släpade med mig ner till utcheckning.
 
 
PS. Men innan vi åkte fick jag komma in och ta bilder
i några andra rum. Så det blir ytterligare
ett inlägg från detta underbara hotell.
Stay tuned....
1 form55:

skriven

De hade verkligen ansträngt sig - tjusigt! Fast Elvis kunde de ha skippat. Det hade varit intressant att se 60-talsrummet - om det är tidigt 60-tal.

Svar: Nej, sent. Men det kommer du att få se. Stay tuned...
Eli

2 Annica:

skriven

Häftigt! Att det fanns lite olika stilar att välja på... jag skulle inte kunna välja :)

3 Larsson:

skriven

Så skall ett RIKTIGT hotellrum se ut. Tack för inlägget!

4 Anta Snaque:

skriven

Mysigt! Och jag undrar... kan nattduksborden i teak vara IKEA:s från mitten på 1960-talet? De ser ut exakt som de min fästman och jag köpte då, tillsammans med sängar, naturligtvis också de i teak. Efter många år gav vi bort alltihop och köpte nytt. Mycket dumt!

5 RETROknoppen:

skriven

Åh, det är sällan man ser så ombonade och trevliga rum - jag förstår att du hade svårt att slita dig i från soffan :)
Att en av "detaljerna" gick inte att köpa är ju tråkigt - det kunde ju ha gått,,,hmmm.
Testade själv i Öregrund nyligen, på vandrarhemmet, att köpa 3 blommiga klädgaljar(som var så fräcka)men tji fick jag. Gissa att jag hade nästan lust att stoppa ned dom i väskan och,,,men det gjorde jag inte.
Ska ha "Runa" i åtanke!

6 khina:

skriven

Underbart rum! Vilken smart ide´att ha olika stilar på rummen. Alltid finns det nått som passar kunden. Ser fram emot ytterligare inlägg.

7 Tusse:

skriven

Hurra för Laholm - Carl Bildts och Nore Norolds hemstad!

8 Anonym:

skriven

Fina Triva från NK! Jag har en likadan soffgrupp på landet, mycket trivsam. :)

9 Cecilia Löfholm:

skriven

Urfint rum! Härligt tips till nästa sommar då jag och min familj ska på 50-tals resa hela sommaren i sverige! Älskar de där sängborden!

10 Anna:

skriven

Åhhhh så mysigt! Men vad synd att du inte fick köpa kannan!!! Ska bli kul att se fortsättningen även om jag förstår att det här så klart var det finaste rummet.

11 Christin:

skriven

Förstår att du inte ville flytta ut :-)

12 Allt det gamla goda:

skriven

wow, vilken pärla! jag visste inte ens att det här fanns.. laholm är ju inte så långt bort för mig. fåtöljen liknar ju min misstänkta nk triva som jag visade nyligen i inlägget om det gamla radioaffären.. men åsikterna går isär, någon menar att den känns ikea och någon menar att den ser ut som en nk triva. kolla gärna bilden på min fåtölj, liknade den soffgruppen ni hade där på hotellet? :)

13 karoline:

skriven

WOW WOW WOW!!!

14 Linda:

skriven

Plötsligt känner jag ett överväldigande sug efter att åka till Laholm!! Lite trist att du inte fick köpa kannan bara, med tanke på vilken reklam du gör för hotellet här med. Men ett underbart rum var det allt! Ska bli väldigt kul att se hur de andra ser ut... :)

Svar: Inlägg om några av de andra rummen kommer imorgon! Ja, trist, men jag har förståelse. För den som fattar så är ju Helmers kanna ett smycke för 50-talsrummet :-)
Eli

15 Sak:

skriven

Åh, så trevligt! Inte för att jag vet vad jag ska i laholm att göra men nu måste jag ju dit alldeles oavsett! :)

Kommentera här: