Julkort från förr - och dags att skicka årets!


Har ni sett ett sådant tjusigt julkort! Jag hittade en hel bunt julkort från förr, i min
mammas album. Här kommer en kavalkad. De är från 1930- och 1940-talen, men jag ger
dem dispens från bloggens 1950-talskrav.


Ett litet märkligt kort. Det är jul, men de ser inte glada ut. Ville ingen köpa
deras grisar på marknaden?


Visst är det här vackert?


"Seså, gå ut med gröten till tomten nu! Annars blir han vred!"


"Wow! Backning!"


God jul i en röd liten stuga i skogen ...


... var ett populärt motiv.


Det här skickades
av en beundrare, framgår det av texten på baksidan.
B. är mammas förnamnsinitial.


Från en tid då folk faktiskt åkte till kyrkan så här, på riktigt, eftersom man
hade häst men inte bil.


Och tomtarna packade kälken och stretade på.


Men... VAD gömmer tomtenissen i luvan???


Så nära 1950-talet vi kommer här. Julkortet skickades 1949.


Änglar plockar stjärnor...


... och tomtar spanar in fåglar.

Glöm nu inte att skicka julkort! Alltså sådana här på papper som man skickar med posten...
1 Smulan:

skriven

Ååh, vilka underbara gamla julkort! Jag älskar dessa gamla motiv. tack för att du visade!

Smulan

2 Monet:

skriven

Urfina! Och vilken härlig tradition det är att faktiskt skicka RIKTIGA kort. I år kommer jag inte att hinna och det har aldrig skett i mitt vuxna liv tidigare. Känns helt fel och konstigt!



De här är verkligen klassiker!

3 Rutan:

skriven

Jag har buntar med vykort och julkort från en nedlagd affär. Vet inte vad jag ska göra med alla. Har du några tips? Mina filmstjärnor har jag satt inom glas och ram.

4 Ebba:

skriven

Jag har läst din blogg ett tag och tycker den är så härlig! Jag hittade precis ett kortspel från 40-talet med söta blommor man ska samla på, kanske känner du igen det? Är inte säker på om det är 40-tal eller 50-tal, mina föräldrar tror 40-tal, hmm. Postade precis om det i min egen blogg.

5 ab:

skriven

Ah - där har vi ju Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin i högen!

6 Libby:

skriven

Rutan: Jag skulle spara korten och skicka ett då och då, till bra människor. Min erfarenhet är att folk skickar allt färre vykort och brev. Så varje gång jag får ett blir jag jätteglad. Det tro jag andra blir också!

Ebba: Tack! jag var inne på din blogg, och såg också din hemsida med blommor - fin!!! Och kortleken - hilarious! Och visst är det väl 1940-tal? Ni andra bloggläsare som ser denna kommentar, gå in på Ebbas blogg och kolla in kortleken!

Kommentera här: