Litet 1950-tal på dvd


Får jag rekommendera en Hillmanthriller? I Arne Mattssons filmserie
från slutet av 1950-talet och början av 1960-talet löser privatdetektiven
kapten Hillman (Karl-Arne Holmsten) och hans käcka hustru Kajsa (Annalisa
Ericson) brott med gott humör.
Alla filmerna bär ett namn med en färg i titeln. Damen i svart, Mannekäng i rött,
Ryttare i blått, Vita frun, Den gula bilen.
Visst är filmerna daterade, nutida tittare fängslas inte särskilt mycket av själva
mordhistorierna. Men för en 1950-talsälskare är filmerna värda varenda krona - för
miljöerna, kläderna(av kostymskaparen Mago), sättet att tala, och som sagt , för denna
käcka glada 1950-talsattityd. Och filmfotot! Underbart!
Boxen, sammanställd av Ronny Svensson och Markus Strömqvist, innehåller alla fem
filmerna och extramaterial som intervjuer med bland andra Mago och Annalisa Ericson.
Fyra sjaletter i betyg från Femtiotalsjakten.

 
Under solen är min favoritfilm i 50-talsgenren. Handling: Ensamme
lantbrukaren Olof (Rolf Lassgård) sätter in annons och till gården kommer
Ellen (Helena Bergström) som hushållerska. Sedan följer romantik, litet
tårar och ett slut så som de ska se ut, enligt mig.
Och  ett trovärdigt1950-tal, mitt i en brytningstid mellan gammalt och modärnt. 
I Olofs hus har inte mycket hänt i inredningen sedan 1920-talet. Nattpottan töms
vid knuten, badar gör man i balja i köket. Ólof är stolt ägare till en Buick, som ser ut
att vara sent 1940-tal.
Samtidigt bär Ellen 50-talschica klänningar och snygga hårband. Och ormen
i paradiset, Olofs vän Erik, har en röd amerikanare och är enligt egen utsago "nog
den ende svensk som skakat hand med Elvis".
Detta är ett 50-tal där Femtiotalsjaktens lantliga jag känner sig hemma.
Filmen får 5 hässjor i betyg.

 
Omslagen, på svenska och på engelska. Men
vad är det för träd och (amerikansk?) lada på
det högra omslaget?

De här ska jag se om snart, det var länge sedan, och jag är litet osäker på
hur bra jag tycker att de är, men 1950-tal är de helt klart:
* De där romantiska komedierna
från mitten/slutet av 1950-talet
med Sickan Carlsson och Hasse Ekman
och/eller Gunnar Björnstrand 
(Sjunde himlen, Fröken Chic, Du är mitt äventyr m fl)
* Mitt liv som hund, Lasse Hallströms film från 1985,
om pojken Ingemars liv året 1959

Rekommendera dina favoritfilmer från eller om 1950-talet!

1 Rutan:

skriven

Jag gillar också Under solen! Men jag såg ett fel - i en scen hade HB en snäv kjol där man såg troskanterna. Man hade inte trosor med högt skurna benöppningar på 50-talet!

2 Libby:

skriven

Ja, och jag tyckte jag såg en Cobra i bakgrunden i en scen. Hade verkligen Olof skaffat en Cobra, senaste skriket i telefonväg?

3 Moster Mjölgumpa:

skriven

Mitt Liv Som Hund gillar jag. Tittade på den för ett par veckor sedan. Det är så roligt att leta 50talsdetaljer som man känner igen.

4 Anneli:

skriven

Filmen Grease! Ha,ha...

Kommentera här: